קשר רכבת חדש ומהיר בין ליסבון למדריד קיבל השבוע אור ירוק, בעקבות הסכם משותף בין ממשלות פורטוגל וספרד לבין הנציבות האירופית. על פי התוכנית, קו הרכבת החדש צפוי לצאת לפועל עד שנת 2030 ולאפשר נסיעה ישירה בין שתי הבירות האיבריות בכחמש שעות בלבד – עם יעד שאפתני נוסף של שלוש שעות עד 2034.
״פורטוגל וספרד נקטו צעד מכריע כדי לקרב עוד יותר את בירות חצי האי האיברי זו לזו״, נמסר ממשרד התשתיות והדיור של פורטוגל. ״נקבעו פעולות קונקרטיות שיאפשרו להקים קשרי רכבת מתקדמים בין ליסבון למדריד״.
לפי לוח הזמנים, קטע הרכבת בין אבורה לקאיה צפוי להסתיים ב־2025 ולהיכנס לפעילות ב־2026, בעוד שהשלמת הקטע פלסנסיה–טלאיואלה מתוכננת ל־2028. בנוסף, בניית המסילה השנייה בין פוצ'יראו לבומבל תחל בשנה הבאה ותושלם עד 2029. הקו החדש ליסבון–אבורה, כולל גשר נוסף מעל נהר הטאגוס, צפוי להסתיים ב־2027.
עד 2034, צפויה הנסיעה בין ליסבון למדריד להתקצר לכשלוש שעות בלבד, במסגרת קו רכבת מהירה חדש שישלב את מעבר הטאגוס החדש, הכפלת המסילה בין אבורה לקאיה ויישום מערכת ניהול תנועת הרכבות האירופית (ERTMS) לאורך הציר המרכזי.
במשרד התשתיות הדגישו כי הקו החדש יספק חלופה תחרותית לטיסות הקצרות בין הבירות – כיום מעל 40 טיסות יומיות – תוך קידום תחבורה ירוקה יותר והפחתת פליטות פחמן. ״הפרויקט יחזק את הלכידות הטריטוריאלית והכלכלית בין המדינות ויתרום לניידות בת קיימא יותר בפורטוגל ובספרד״, נכתב.
הנציבות האירופית בירכה על ההסכם וציינה כי מדובר ב״פרויקט תשתית חוצה גבולות שישפר את הקישוריות בתוך האיחוד האירופי ויקדם את שילובן המלא של פורטוגל וספרד ברשת הרכבות המהירות של אירופה.
מיגל פינטו לוז, שר התשתיות של פורטוגל, הגדיר את ההסכם כצעד היסטורי: ״עד 2034, ליסבון ומדריד יהיו במרחק של שלוש שעות בלבד זו מזו – הישג שימקם את פורטוגל בלב רשת התחבורה האירופית״.
הנציב האירופי לתחבורה בת קיימא ותיירות, אפוסטולוס ציציקוסטאס, הוסיף כי ״קישור של יותר מ־600 קילומטרים בשלוש שעות בלבד הוא דוגמה מובהקת לסוג הרשת שאנו רוצים לראות בכל רחבי אירופה״.
חדש! הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ: IAS – חדשות ועדכוני תיירות מהארץ ומהעולם

