Site icon IAS

ענף התיירות יצר 7.2 מיליון מקומות עבודה נוספים

למרות חוסר הוודאות בכלכלה העולמית והאתגרים הספציפיים בתחום הנסיעות, מגזר התיירות העולמי גדל ב-2015 ב-3.1% ותרם 9.8% לתמ"ג העולמי. התקפות טרור, התפרצויות של מחלות, תנודות בשערי מטבע ואתגרים מול שינויים גיאופוליטיים השפיעו על תחום התיירות בכל מדינה, או ברמה האזורית, אבל, הנסיעות והתיירות, ברמה הגלובלית, ממשיכים לייצר תוספת של ביצועים חזקים.

כך עולה מהדו"ח השנתי של מועצת הנסיעות והתיירות העולמית (World Travel & Tourism Council – WTTC). הדו"חות השנתיים של WTTC, המספקים נתונים כלכליים ממגזר הנסיעות והתיירות הבינלאומי, כוללים 184 מדינות ב-24 אזורים.

ענף התיירות יצר בשנה שחלפה תוספת של 7.2 מיליון מקומות עבודה ברחבי העולם. על פי דו"ח זה הנסיעות והתיירות בעולם תמכו בשנה שחלפה ב-284 מיליון מקומות עבודה, שזו משרה אחת מכל 11 משרות בינלאומיות.

צמיחה מפתיעה

הצמיחה במגזר הנסיעות והתיירות מפתיעה לאור הפיגועים בפריז ובבלגיה, התפרצות האבולה ב-2014, איום המחלה החדש של נגיף הזיקה. על פי הדו"ח האחרון של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC – Centers for Disease Control and Prevention), ישנם כיום 116 מקרי וירוס הזיקה בארה"ב לבדה.

על פי הדיווח של WTTC, במשך 10 השנים הבאות תמצא תעשיית התיירות על מסלול עם צמיחה שנתית של 4%, שימשיך  לשפר את הכלכלה העולמית.

המחקר של WTTC מצא עוד שבמדינות כמו איסלנד, יפן, מקסיקו, ניו זילנד, קטאר, ערב הסעודית, תאילנד, ואוגנדה גדל אשתקד ענף התיירות במשקיהן, ביחס לתמ"ג הלאומי. 10 אזורי הצמיחה המהירים ביותר נרשמו בדרום מזרח אסיה עם 7.9%, ואחריה דרום אסיה עם 7.4%, המזרח התיכון עם % 5.9, הקריביים עם 5.1%, אפריקה שמדרום לסהרה עם 3.3%, צפון אמריקה עם 3.1%, אירופה עם 2.5%, מזרח אסיה עם 2.1%, אמריקה הלטינית עם 1.5% וצפון אפריקה עם 1.4%.

דו"ח WTTC מגלה, כי הצמיחה של תעשיית התיירות היא תוצאה ישירה של עלייה גלובלית במשקי בית מהמעמד הבינוני, הזדקנות האוכלוסייה, שהיא בעלת נטייה לנסוע יותר, הגידול בקישוריות בין היעדים, נגישות גבוהה יותר לביצוע הנסיעות והמחירים הסבירים.

אסור להישאר שאננים

למרות הדוח החיובי של WTTC אסור להישאר שאננים. בנק ישראל מסר בחודש מאי השנה, בעת קבלת ההחלטה על הריבית לחודש יוני, כי הנתונים ממשיכים להצביע על חולשה בכלכלה העולמית. החולשה התמקדה במשקים המתעוררים, אך נתוני הרבעון הראשון של 2016 הצביעו גם על איבוד מומנטום בארה"ב ובבריטניה. כמו כן נמשכה האטה בקצב הגידול של הסחר העולמי.

הריבית בארה"ב נותרה על כנה

מדיוני ועדת השוק הפדרלי (FOMC) של הבנק המרכזי בארה"ב (הפד), עולה כי חברי הוועדה אינם פוסלים את האפשרות שהתנאים הכלכליים יחייבו אותם להעלות את הריבית בפגישתם החודש. אך השבוע החליט הבנק המרכזי בארה"ב להותיר את הריבית על כנה. למחרת החליט הבנק המרכזי של יפן (BOJ) גם הוא לא להעלות את הריבית. ההחלטות של שני הבנקים המרכזיים בארה"ב ויפן התקבלו בעיקר מהחשש מפני האפשרות של פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי (ברקזיט), שתהיה לה השפעה על כלכלות שתי המדינות. החלטתן כבר טלטלה את השווקים הפיננסים. אתמול נחלש הדולר מול המטבעות המרכזיים בעולם ונסחר מול היורו סביב 1.12 דולר ליורו. אצלנו בסיכום השבוע דווקא התחזק הדולר בכ-0.3% מול השקל ונסחר ביום שישי ברמה של 3.87 שקלים.

ההפעלה המבצעית של תוכניות התיירות בארץ ובעולם ברבעון השני של השנה, שעדיין לא הסתיים, לא נפגעו וכך יהיה גם ברבעון השלישי, אולי אפילו היא תגדל באחוזים בודדים. אבל אם הריבית והשינויים בשערי מטבעות אכן יתרחשו ישפיעו שינויים אלה על דוחות הרווח וההפסד של החברות.

 

Exit mobile version