Site icon IAS

נגיף הקורונה ממשיך להפיל חללים בתעשיית התעופה והתיירות

אל על הודיעה הערב לבורסה כי על מנת להתמודד עם ההשלכות – ובכלל זה התאמת הפעילות ורשת הנתיבים וכן התייעלות – מעדכנת החברה כי לוח טיסות הנוסעים שלה צומצם באופן משמעותי והותאם עקב הירידה בביקוש הנובעת, בין היתר, מהנחיות הגורמים הרלוונטיים ומגבלות שונות המוטלות על השבים מחו"ל. כך שהחברה מפעילה נכון למועד דיווח זה מספר מצומצם של טיסות למספר נתיבים.

בהתאם, הוציאה החברה היום, ה-17 במרץ 2020, כ-5,500 עובדים של החברה והחברות-הבנות שלה (כמו סאן דור), לחופשה ללא תשלום עד ליום 31 במאי 2020.

אל על פועלת מול האוצר כדי לקבל הלוואה שתאפשר את המשך פעילותה.

אספת המחאה של עובדי אל על בשבוע שעבר. צילום ועד עובדי אל על

התיירים יסגרו את טיולי הקיץ במדינות אחרות

 ואילו מארגני התיירות הנכנסת לישראל התריעו היום כי ייאלצו לדחות תשלומים לספקים שלהם. יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, אמר: "אני משוכנע שכל המארגנים יעמדו בהתחייבויות שלהם בסופו של דבר. אנו זקוקים לתמיכה ממשלתית כדי לצלוח את המשבר ולהביא תיירים לישראל ביום שאחרי"

בימים אלו פנו חברות מארגני התיירות הנכנסת לישראל אל מגוון הספקים שלהם, הכוללים בעלי מסעדות, מוזיאונים, בעלי מקומות בילוי ואטרקציות ועוד, בבקשה להגיע להבנות לדחיית תשלומים אותם הם חייבים.

לדברי פתאל, לא התקיים דיון בלשכה ולא יצאה הנחיה גורפת, כל חברה העוסקת בארגון תיירות נכנסת פועלת על פי שיקול דעתה והאפשרויות הכלכליות העומדות בפניה בימים קשים אלו. "אין לי ספק כי בסופו של דבר, כלל המארגנים ייעמדו בהתחייבויות שלהם מול כל הספקים הרבים הניזונים מתנועת התיירות לארץ".

עם זאת, אמר כי הירידה הדרסטית בפעילות אילצה את הענף לפטר מעל 50% מהמארגנים. "אנחנו חייבים סיוע מהממשלה שיאפשר לנו לעבור את התקופה הזאת בהצלחה. המשך פעילות סדירה של המארגנים היא קריטית לחידוש תנועת התיירים לישראל ביום שאחרי. קיימות היום במערכת עשרות אלפי הזמנות מחו"ל הנמצאות בהמתנה. אם המארגנים לא ימשיכו לעבוד בכדי להחזיק את ההזמנות האלו בחיים, אותם תיירים יסגרו את טיולי הקיץ הקרוב במדינות אחרות ואנו נפסיד אותם לצמיתות".

לדבריו, הסיוע התקציבי שהם מבקשים הוא זניח-יחסית בהיקפו, והוא זה שיסייע להם להמשיך את הקשר מול תיירים פוטנציאליים ממדינות שונות. "מדובר בהשקעה מניבה מאוד לכלכלה הישראלית. במידה ולא נקבל את הסיוע והמארגנים ייאלצו להפסיק באופן מוחלט את פעילותם ופוטנציאל כלכלי זה יירד לטימיון דווקא בתקופה שהוא הכי חשוב".

לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל מהווה את ארגון הגג של כ-1,600 מארגנים העוסקים בהבאת תיירים לישראל מרחבי העולם. מדובר בענף השישי בגודלו מבחינת הייצוא בישראל המהווה את המרכיב החשוב ביותר בתעשיית התיירות ומכניס למשק מעל 8 מיליארד שקלים מדי שנה. מארגנים אלו אחראים בפועל על פרנסתם של עשרות אלפי עובדים הניזונים מענף התיירות הנכנסת כגון מדריכי דרך, נהגי אוטובוסים, מסעדנים ובעלי אטרקציות ועוד.

מלונות ים המלח. רובם נסגרו זמנית. צילום באדיבות משרד התיירות

התאחדות המלונות: עלות חדר ריק כ-2,400 שקל בחודש

גם התאחדות המלונות מצביעה על קריסה של הענף שבו נסגרו כבר למעלה מ-300 מלונות ועשרות אלפי עובדים נשלחו לבתיהם, נתונים נוספים על עלויות במכתב המצ"ב.

במכתב לשר האוצר משה כחלון ושר הפנים אריה דרעי, מתריע יו"ר ההתאחדות, אמיר חייק, כי ענף המלונאות היה הראשון להיפגע כתוצאה ממשבר הקורונה ויהיה גם האחרון להתאושש ממנו.

"הענף חווה פגיעה אנושה כמוה לא ידע מעולם, אשר הביאה לקריסתו באופן מוחלט", הוא כותב, "נכון לכתיבת שורות אלה, למעלה מ-300 מלונות בישראל סגרו שעריהם ושלחו לבתיהם עשרות אלפי עובדים. במצב כזה בו המלונות סגורים, ללא הכנסות, נטל ההוצאות הקבועות עלול להביא את המלונות לחדלות פירעון. למלון סגור אין יכולת לשלם מיסים, היטלים וארנונה וכיוצ"ב".

נכון לרגע זה, חייבים מלונות ישראל הסגורים בתשלום הוצאות קבועות (כמו ארנונה, מים וכדומה) בסך של כ-121 מיליון ש"ח לחודש (כ-2,400 ש"ח לחדר ריק לחודש). הארנונה לבדה מהווה כ40%–50% מסך ההוצאות הקבועות.

אנו מבקשים מכם לגבש בהקדם חבילת פיצוי הפוטרת את המלונות מתשלום ההוצאות הקבועות במהלך המשבר ובחודשי ההתאוששות הארוכים שיבואו לאחריו. אני מניח כי ברור לכולנו שבמצב הנוכחי, ללא פיצוי מידי, ענף המלונות בישראל יימחק" חותם חייק את מכתבו לשרים.

גם סוכני הנסיעות ביקשו לדחות את מועד התשלום החודשי שלהם לארגון חברות התעופה הבינלאומ יאט"א, אך לא נענו.

Exit mobile version