Site icon IAS

מעל 120 אלף ישראלים נפשו ביוני-יולי בטורקיה

מטעמים טורקיים בשוק של בלק. צילומים עירית רוזנבלום

בחודשים יוני-יולי 2019 נרשמו 120,5 אלף כניסות תיירים ישראלים לטורקיה לעומת 86,9 אלף באותם חודשים ב-2018 – עליה של 37.6%. כך לפי נתוני משרד התרבות והתיירות הטורקי.

חופשה בטורקיה לא נחשבת בימים אלה ל"פוליטיקלי קורקט" בשל היחסים המעורערים בין הממשלות – שלהם תרם בעיקר הנשיא ארדואן – זאת לצד אזהרת המסע הקבועה של הלוט"ר, המזהירה את הישראלים שטורקיה מסוכנת עבורם ואזהרה מפני אווירה עויינת בכללותה.

איסטנבול. גרפה ב-2018 את המספר הגבוה ביותר של מבקרים זרים – 12.4 מיליון. צילום Depositphotos

בשתי המדינות אין כיום שגרירים מכהנים זו של זו ושתי המדינות נמצאות כיום לראשונה בשני גושים אזוריים עויינים: ישראל, מצרים, סעודיה ומדינות המפרץ התאגדו נגד איראן. המדינות המרכיבות את הגוש השני הן טורקיה, קטאר וקבוצות עם קשרים לאחים המוסלמים שטוענות שהן על הכוונת של הגוש הראשון ביחד עם אירן.

המגלשות ופארק המים הם כיום המצרך המבוקש ביותר

כך שבתמונה הרחבה, היחסים בין המדינות רחוקים מלהיות ידידותיים. כאן בא לקראת חובבי טורקיה והעם הטורקי עידן הקבוצות הסגורות בפייסבוק שבו פורחות קבוצות כמו "טורקיה למטיילים", "טורקיה עם ילדים", "חוזרים לאנטליה" ואחרות, המונות מאות ואלפי חברים. אל הקבוצות אפשר להירשם אחרי שמנהל הקבוצה מאשר את בקשת ההצטרפות. הקבוצות רוחשות פעילות: מועברים מסרים ערים על מלונות, טיפים, חוויות, סרטונים וצילומים בלא לחשוש מהטפות מוסר של מתנגדי טורקיה למיניהם. שלא לדבר על הקבוצות שהתאגדו לצורך מעקב אחר "הכלה מאיסטנבול".

אל קבוצות אלה הצטרפה גם קבוצת "צפון קפריסין" לאחר שגם אזור זה, הנשלט על ידי טורקיה, מקודם בשקט, למרות שרפובליקת קפריסין היוונית מונעת לעיתים מתיירים ישראלים לעבור מהצד היווני אל הצד הטורקי וללון במלונות שהיו בעבר בבעלות של קפריסאים-יוונים.

כמה סיטונאים גדולים משווקים את הקלאבים של אנטליה ומי שגם כן תורם מדי פעם לקידום מלונות ה"הכל כלול" הן תוכניות הצרכנות בטלוויזיה המסחרית שמדי פרק זמן מעלות אייטמים על המלונות המדהימים, על הריזורטים המפנקים וכל הסופרלטיבים הידועים, תוך עריכת השוואות מחירים עם יעדים כמו יוון וישראל, כמובן.

עוד לפי נתוני הטורקים, בחודשים ינואר-יולי 2019 נרשמו 285 אלף תיירים ישראלים בטורקיה לעומת 226 אלף בתקופה זו אשתקד – עליה של כ-26%. באותם חודשים הגיעו לטורקיה 24.6 מיליון מבקרים – עליה של 14% לעומת 2018.

אוטובוס האוסף תיירים מהמלונות לשוק של בלק ומסובסד על ידי המדינה.

בשנת 2018 הגיעו לטורקיה 443 אלף ישראלים (מספר המתקרב למספר המיתולוגי של חצי מיליון, טרם הקלקול ביחסים בין המדינות) כאשר בכל שנת 2018 נרשמו בטורקיה 39.4 מיליון מבקרים לעומת 32.4 בשנת 2017 – עליה של 21.8%. כלומר, ישראל חשובה לטורקים, אבל הבה נשמור על פרופורציות.

והישראלים נוסעים, נהנים, שומרים על קשר עם העם הטורקי וגם מספקים לו פרנסה – בהחלט. ועדיין, החלק הארי של הנוסעים הם ערבים-ישראלים. בטיסה שעשתה משפחתנו לאחרונה לשדה התעופה של אנטליה כדי לנפוש במלון בבלק, היינו הישראלים היחידים דוברי העברית במטוס. עם זאת, סיטונאי התיירות מספרים שחלקם של הישראלים היהודים הולך וגדל ושגם חלק מוועדי העובדים שהטילו בעבר חרם על טורקיה, חוזרים לנפוש בה בלי לתת לכך פומבי, כדי לא לעורר את השדים.

הלובי במלון פפיון זאוגמה בבלק אנטליה

שהייתנו במלון פפיון זאוגמה (PAPILLON ZEUGMA) בבלק בחודש יולי היתה מוצלחת במיוחד – השירות, האוכל, כל המתקנים, הבידור, התעסוקה לילדים והמלון עצמו – אחרי שלא פקדתי את אנטליה יותר מעשר שנים, המוצר נשאר מנצח. האוירה קוסמופוליטית, כשעיקר האורחים הם רוסים וגרמנים והמחיר לשהייה של 4 לילות כולל טיסות והעברות למשפחה בת 10 נפשות מכל הגילאים, עמד על כ-700 דולר לאדם במלון 5 כוכבים בשיא הקיץ. רב המלצרים באחת ממסעדות המלון גילה לנו שאנחנו הישראלים הראשונים שהוא רואה מזה שלוש שנים וכי באנטליה מתגעגעים אלינו.

מלון פפיון זאוגמה בבלק, בשעות הערב

אין גם לשכוח שבין ישראל וטורקיה התקיימו בעבר קשרים צבאיים חשובים, שלא לדבר על קשרי מסחר, שכיום מוערכים ב-5.5 מיליארד דולר בשנה.

ויש כמובן את חברות התעופה הטורקיות ובהן טורקיש איירליינס – הנמצאת ב-50% בבעלות ממשלתית טורקית ומציעה 10 טיסות יומיות מנתב"ג – פגסוס ואטלס, לצד טיסות שכר בעונת הקיץ. בשנת 2018, נעשו כ-2 מיליון תנועות נוסעים בין ישראל לטורקיה ולפי הערכה, לפחות 85% מהם המשיכו ליעדי המשך.

הכניסה לאזור הבזאר במרכז העיר בלק שבמחוז אנטליה

אנטליה נשארה המלכה

לפי נתוני רשות שדות התעופה (רש"ת), בחודש יולי נרשמו 80,8 אלף תנועות נוסעים (נכנסים יוצאים, ישראלים ותיירים) בין נתב"ג לאנטליה, המהווים ירידה של פחות מאחוז לעומת יולי שעבר. נציין רק שבאותו החודש הגיעו לאנטליה 2.5 מיליון תיירים, 33.8% מכלל המבקרים במדינה.

נמל התעופה במחוז אנטליה הפגין את העליה הגבוהה ביותר במספר הנוסעים בשנה שעברה מבין נמלי התעופה באירופה, אשר שירתו יותר מ-25 מיליון נוסעים: הוא הגיע ל-31.7 מיליון נוסעים (נכנסים ויוצאים) – עליה של 21.1% לעומת 2017.

מה שמביא אותנו לתופעה של התיירות מטורקיה לישראל, במקרה זה של תיירים רוסים ששוהים במלון באנטליה – ומשלמים עליו – ו"קופצים" ליום טיול בישראל בלי להפסיד את הלינה שלהם במלון.

חברות טיולים רוסיות מציעות טיולים יומיים לישראל בין החודשים מאי לאוקטובר בימי שלישי, חמישי וראשון לתיירים רוסים השוהים במלונות בטורקיה ורוצים להספיק לראות עוד מדינה על הדרך. תוכנית סיור כזו מסתיימת בשעה 21.00 בנתב"ג, כלומר עוזבים את ישראל לפני חצות, בלי לינה במלונות בישראל. למעשה האורחים הללו נרשמים בסטטיסטיקות של ישראל כ"מבקרי-יום" ולא כתיירים, מכיון שההגדרה הבינלאומית לתייר היא מי שנשאר במדינה 24 שעות לפחות. גם נוסעי אוניות הקרוזים העוגנות בנמלי ישראל ונוסעיהן מסיירים בארץ, מוגדרים כמבקרי-יום.

נמל התעופה של אנטליה. נמצא בצמיחה. צילום Depositphotos

האורחים מבתי המלון של טורקיה רוכשים יום סיור במיטב האטרקציות של ישראל והרשות הפלסטינית ומביאים אתם גם מדריך דובר רוסית. הסיור, שמחירו הממוצע הוא 320 דולרים לאדם, מיועד לכל השוהים במלונות אנטליה, כאשר הטיסה יוצאת ב-6 בבוקר מנמל התעופה של אנטליה. ב-7.30 הם כבר בנתב"ג, יוצאים בדרך לבית לחם שברשות הפלסטינית, בה הם אוכלים ארוחת צהרים מוקדמת, מבקרים במרכז המזכרות הנוצריות וכמובן בכנסיית המולד. משם הם עוברים לירושלים העתיקה ולמבחר שכיות החמדה הנוצריות, משקיפים מפנורמה על הר הבית ועל הכותל המערבי, ממשיכים אל נהר הירדן וממנו מדרימים לים המלח. שם הם זוכים לשחיה בים וכן בארוחת ערב וקינוח של קניות בקניון החדש. ב-21.00 הם כבר עושים צ'ק אין בנתב"ג.

כתבה קודמת: טורקיה ייסדה סוכנות שיווק למדינה

Exit mobile version