Site icon IAS

מאבק איתנים על כל תייר ביריד התיירות WTM

שר התיירות יריב לוין חנך היום את הביתן הישראלי ביריד התיירות WTM  המתקיים השבוע בלונדון. ביריד שיימשך שלושה ימים צפויים להשתתף כ-5,000 נציגים מ-182 מדינות, ויבקרו בו כ-30,000 איש בהם אנשי תעשיית התיירות בעולם, עיתונאים וקהל רחב.

השנה משתרע הביתן הישראלי על כ-400 מ"ר הממותג בהשראת קמפיין"Two cities one break" וכולל בין היתר קיר גרפיטי ענק, בתי קפה בהשראת תל אביב וירושלים, תמונות נופים מישראל, קריקטוריסטית ועוד. בביתן השנה משתתפים נציגי תעשיית התיירות של ישראל, ביניהם מלונאים, סוכני נסיעות, נציגי חברות תעופה ועמותות תיירות.

פחות ימים – יותר שעות פעילות

תערוכת התיירות WTM בלונדון, השנייה בגודלה אחרי תערוכת התיירות הגדולה ITB בברלין, פתחה את שעריה היום ולראשונה היא תפעל במשך שלושה ימים עד ל-9 בחודש (כולל). זאת באמונה, כי הפחתה של יום אחד מהאירוע, תוך כדי הארכת שעות הפעילות ביום, תיצורר הזדמנות טובה למציגים לראות יותר מבקרים ולעשות עסקים.שעות הפעילות היומית הוארכו משעה 10 בבוקר ועד 7 בערב.

תחרות בהשפעת הכלכלות

המציגים מאורגנים באזור התצוגות, לפי האזורים הגיאוגרפיים: אפריקה, אמריקה, אסיה, אירופה, המזרח התיכון, בריטניה, אירלנד. כמו כן מתקיימת ב-WTM תצוגה של חידושים טכנולוגיים בתחומי התיירות. מבחינה שיווקית WTM  היא במה טובה לשיווק תיירותי ולסגירת עסקאות בתחום. אבל חייבים להבין, לכלכלה של המדינות השונות השפעה רבה על הליכים אלה, בתנאי, כמובן, שלא יתרחשו אירועי טרור.

כ-5,000 מציגים משתתפים השנה בשוק WTM  בלונדון, על מנת להציג לראווה את יעדיהם, מוצריהם ושירותיהם. הארגונים האלה משתמשים בבמה שהועמדה לרשותם על ידי WTM  כפלטפורמה על מנת להגיע לכ-30 אלף סוכני נסיעות, מלונאים, נציגי חברות תעופה ועמותות תיירות מכל העולם, שיסתובבו ביריד במשך שלושה ימים, בין כל התצוגות הממוקמות תחת קורת גג אחת במטרה לעשות עסקים, באמצעות קשרים ומשאים ומתנים.

"אנחנו נמצאים באיזון מוחלט"

שר התיירות יריב לוין: ״אנחנו נמצאים בתחילתה של תקופה משמעותית ומרתקת. בפעם הראשונה התיירות בישראל מקבלת מקום משמעותי בתפיסה של הממשלה. הצלחנו להשיג תקציבים גדולים מאוד וזה מציב את משרד התיירות כמשרד בינוני, ולא קטן כפי שהיה עד כה. חווינו שנים של בעיות וירידות בתנועת התיירות, אך הפעם, בשונה מבעבר, המשכנו לשווק וביותר עוצמה והפגנת ביטחון במוצר שלנו. היום כבר אפשר לומר שבזכות הפעולות שנקטנו אנחנו נמצאים באיזון מוחלט, וזו נקודת זינוק מצוינת לשנת 2017. אנחנו עושים מאמץ לגוון את הפעילות שלנו ולפנות לקהל של נופש וסיטי ברייק. אם נדע להמשיך במאמצי השיווק הללו נגיע למספרים גדולים יותר בתיירות הנכנסת. בעקבות החוק שהעברנו והמענקים שאנו נותנים ליזמים ומשקיעים, אני מקווה שגם נעמוד בפני פתיחת מלונות רבים חדשים. מאחל לכולם עשייה מוצלחת והישגים נהדרים. מודה לשגריר מארק רגב על העזרה והסיוע".

עוד ציין השר, כי "בתקופה האחרונה חלה התאוששות בתיירות הנכנסת לישראל, חברות תעופה פותחות קווים חדשים לנתב"ג ולאילת בסיוע מענקים שמציע משרד התיירות.  ניכרת עלייה גדולה במספר התיירים המגיעים מהמזרח הרחוק ובעיקר מהודו ומסין, שם מפרסם המשרד קמפיינים נרחבים ופועל לפתיחת קווי תעופה חדשים בנוסף על חברת היינאן שהחלה להפעיל בחודש מארס השנה קו ישיר מבייג'ינג לנתב"ג".

ביריד בלונדון יקיימו השר לוין וצוות השיווק במשרד פגישות עם גורמים מסחריים, סוכנים וחברות תעופה ויציגו בפניהם את הפוטנציאל ואת ההטבות שמציע המשרד במטרה לעודד תיירות לישראל.

העסקים עדיין פורחים בבריטניה

זה לא יהיה קל. התחרות בין המציגים ב-WTM שהגיעו מאזורי העולם השונים על סגירת דילים ועסקאות תהיה קשה. באשר ללטישת עיניהם לעבר פוטנציאל השוק התיירותי הבריטי. מתברר, כי למרות החששות בעקבות הברזיט, שבשלב זה מתמהמה, העסקים עדיין פורחים בבריטניה. על פי האיגוד המקצועי הבריטי, הזמנות קמעונאיות חזקות והזמנות יצוא גבוהות עזרו לחברות בריטיות לשמור באוקטובר על התרחבות.

מניתוח של יואל נווה הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מתברר, כי בינתיים הותיר הבנק המרכזי של בריטניה את הריבית, כצפוי, ללא שינוי, זאת לאחר שבחודש אוגוסט החליטו חברי הוועדה המוניטארית של הבנק המרכזי של בריטניה להוריד את הריבית במשק לרמת שפל היסטורית של 0.25 אחוז. במקביל, הבנק המרכזי העלה את תחזיות הצמיחה לשנת 2017 ל-14% מתחזית קודמת ל-0.8% בלבד. הבנק המרכזי העלה גם את תחזית האינפלציה מ-2 אחוזים ל-2.7 אחוזים בשנה הבאה. משמעות הדברים, ככל הנראה, היא שהאפשרות של הורדת ריבית באופן משמעותי, עליה דובר לאחר הברקזיט, ירדה מהפרק. השוק הבריטי חשוב מאוד לישראל, וכשהכלכלה שם במיטבה שווה להשקיע שם מאמצים לעודד תיירות לישראל.

הפוטנציאל הסיני

באשר לשאר חלקי העולם מסביר נוה, כי מדד מנהלי הרכש של Caixin לענפי הייצור בסין, רשם בחודש אוקטובר עלייה של 1.1 נקודת אחוז לכדי 51.2 נקודות, עלייה מהירה מעט מהתחזיות. עלייה זו באה בהמשך לעלייה שנרשמה בחודש ספטמבר, כאשר המדד חצה כבר בחודש יולי, לראשונה מזה 16 חודשים, את קו 50 הנקודות. כך, המדד ממשיך להצביע על צפי להתרחבות בפעילות הכלכלית בענפי הייצור. רמתו הנוכחית של המדד הינה הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2014. מה גם שהמדד המקביל של Caixin לענפי השירותים בסין רשם עלייה, מתונה מהתחזיות, לכדי 52.4 נקודות. המדד מוסיף להצביע על צפי להתרחבות בפעילות הכלכלית גם בענפי השירותים. המדד הושפע מעליות בהזמנות החדשות, בתעסוקה ובציפיות העסקים בענפי השירותים, ביניהם תיירות ותעופה.

ואכן, בפתיחת WTM הבוקר מסר מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת יוסי פתאל, כי מדיווחים של חברי הלשכה עולה תמונה ברורה של התאוששות וחזרה למסלול של צמיחה בתחום התיירות הנכנסת, כאשר "הגידולים המרשימים ביותר הם דווקא ממדינות מתפתחות ורחוקות בעוד ממערב אירופה ומארה"ב ההתאוששות מתונה יותר. סין מככבת בגידולים דרמטיים שכבר גורמים לבעיות בצד הישראלי. מחסור חמור במורי דרך מתאימים, גורם לעלייה בלתי סבירה בדרישות השכר של מורים קיימים ואף כניסה של פועלי בניין סינים לשירות הקבוצות".

יחד עם זאת ציין פתאל, כי ארה״ב מהווה כרבע מהכניסות של התיירות הנכנסת לישראל והינה השוק הגדול ביותר". על פי נוה, המדד לענפי השירותים בארה"ב רשם בחודש אוקטובר ירידה של 2.3 נקודות האחוז בהשוואה לחודש ספטמבר, הירידה באה על רקע עליה חדה ביותר, של 5.7 נקודות המדד בחודש ספטמבר. עם זאת, המדד ממשיך להיות ברמה גבוהה המצביעה על התרחבות בפעילות הכלכלית בענפי השירותים. למעשה, המדד מצביע מאז ינואר 2010 על צפי להתרחבות בפעילות הכלכלית בענפי השירותים.

אירופה – קשה אבל אפשרי

באשר לאירופה טוען נווה, כי קצב האינפלציה (שיעור השינוי ביחס לחודש המקביל אשתקד) של מדד המחירים לצרכן במדינות גוש היורו רשם עלייה של 0.1 נקודת אחוז בחודש אוקטובר, ועמד על שיעור של 0.5 אחוז, בהתאם לציפיות. זהו החודש חמישי ברציפות בו המדד חיובי, לאחר שבתחילת 2016 הייתה סביבת המדד שלילית. קצב האינפלציה מצוי ברמתו הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2014. במקביל, קצב אינפלציית הליבה (בניכוי מחירי האנרגיה, המזון, האלכוהול והטבק), נותר ללא שינוי ברמה של 0.8 אחוז, בהתאם לציפיות. קצב האינפלציה בגוש האירו נותר נמוך משמעותית מיעד האינפלציה של ה- ECB, העומד על 2%.

מתברר גם, כי בגוש היורו נרשמה בחודש ספטמבר ירידה מתונה של 0.1 נקודת אחוז בשיעור האבטלה, לכדי 10%. הירידה נרשמה לאחר ארבעה חודשים בהם לא נרשם שינוי בשיעור האבטלה. נתון זה מהווה חידוש למגמת הירידה שנרשמה עד אמצע 2016. נתונים אלה של גוש היורו, מראים, כי השקעה בשיווק תיירותי בגוש, המיוצג ב-WTM, יכולה להיות אפקטיבית. נתונים שמאפרים לפתח מהגוש תיירות נכנסת לישראל.

לא קל בתחום התיירות היוצאת מיפן

המצב קשה יותר ביפן, כאשר הבנק המרכזי של יפן הותיר, בהתאם לציפיות, את הריבית ללא שינוי ברמתו השלילית של 0.1%-. החלטת הבנק באה על רקע הפיחות של כ-3% בחודש שחלף במטבע היפני אל מול הדולר. נתונים שהם טובים יותר לתיירות הנכנסת לארץ השמש העולה, מאשר לתיירות היוצאת ממנה.

תיירות ממדינות שאין להם יחסים עם ישראל

יוסי פתאל אמר, כי "לאחרונה, אנו עדים לדרישה גוברת של תיירים ממדינות שלהם אין לישראל יחסים דיפלומטיים", אך מציין, כי "בקשותיהם נתקלות בקיר הבירוקרטיה הישראלית, החוסם את כניסתם המאורגנת בקבוצות, ומאפשר כניסה חלקית של בודדים במעברי היבשה בגבול עם ירדן".

 

 

Exit mobile version