Site icon IAS

לחוות מיתולוגיה וטבע ב'נתיב התרבות של אניאס'

צ'אנקלה, בית למסלולי ארכיאולוגיה ומורשת תרבותית. צילום TGA

צ'אנקלה (Çanakkale), אחת הערים היפות ביותר בטורקיה, השוכנת באזור הצפון האגאי מציעה למבקרים מגוון של חוויות ייחודיות. עיר עתיקה זו, שגם שימשה השראה לאגדות העתיקות בעולם, היא ביתם של מסלולי ארכיאולוגיה ומורשת תרבותית המביאים את הפאר של העבר אל ההווה. עם תשעת השכבות שלה והיסטוריה רציפה של 3,000 שנה, העיר העתיקה של טרויה, הרשומה ברשימת המורשת התרבותית העולמית של אונסק"ו מאז 1998 כאחת הערים העתיקות החשובות בעולם, מושכת את תשומת הלב כאזור הייחודי עד למסע של העיר בהיסטוריה.

עיר עתיקה זו היא גם נקודת המוצא של 'דרך אניאס', המסלול התרבותי הראשון והיחיד שנרשם על ידי מועצת אירופה ומתחיל מטורקיה. החל מהאתרים הארכיאולוגיים של טרויה ואנטנדרוס (טורקיה) וכלה ברומא (איטליה), דרך התרבות אניאס מפגישה מספר נופים כפריים, אזורי טבע ואתרים ארכיאולוגיים, חלקם ידועים ונרשמו למורשת העולמית של אונסק"ו.

בהשראת גיבור טרויה, 'אניאס'

האגדה על אניאס מהווה השראה לדרך התרבות של אניאס כפי שסיפרה על ידי המשורר הלטיני וירגיליוס. האנייד של וירגיליוס מספר את סיפורם של אניאס, בנו האציל של נסיך טרויאני, ואפרודיטה, אלת האהבה. על פי האגדה, אניאס נמלט מהעיר הטרויה המושחתת עם אביו ובנו ויצא למסע ארוך בין תרבויות ונופים כדי לבנות "טרויה חדשה". אניאס נסע לעיר העתיקה אדרמיט אנטנדרוס, שם בנה ספינות באמצעות עץ מהר אידה (Kaz Dağları). אניאס עלה על הספינות הללו עם הניצולים האחרים והפליג ליצירת טרויה חדשה. מסעו של הגיבור החל בחופי תראקיה, המשיך דרך יוון, אלבניה ותוניסיה והסתיים באיטליה. לאחר מכן, על ידי ביסוס היסודות של הציוויליזציה הרומית על אדמת איטליה, הוא סימן את אחד השינויים המשמעותיים ביותר בהיסטוריה. ה"אב" האגדי של הציוויליזציה הרומית ומקור השראה נצחי ליצירה האמנותית והתרבותית של האירופיות לאורך מאות שנים, הגיבור הטרויאני אניאס נותר סמל לזהות האירופית.

המסלול משתרע על פני חמש מדינות ו-21 תחנות

תוכנית נתיבי התרבות של מועצת אירופה הושקה בשנת 1987 כדי להדגים, תוך שימוש במסע בחלל ובזמן, כיצד מורשת ממדינות שונות באירופה תורמת למורשת תרבותית משותפת. מסלול התרבות של אניאס, שלאורכו חווה גם הגיבור המיתולוגי מסע מאתגר, הוא כיום אחד מבין יותר מ-50 מסלולים. כיום, המסלול עובר ב-21 נמלים ב-5 מדינות אירופה והים התיכון. המסלול, שמתחיל בחופי הים האגאי הצפון-מערבי של טורקיה ומשתרע עד לחוף לאטיום של איטליה, כולל שישה אתרי מורשת של אונסק"ו: טרויה, בוטרינט, דלוס, הר הגעש אטנה, קרתגו וסילנטו – ואלו די דיאנו. יש בו גם שלושה פארקים לאומיים: הרי אידה, הפארק הלאומי בוטרינט והפארק הלאומי צ'ילנטו-ואלו די דיאנו.

בטורקיה – טרויה, אנטנדרוס ואינוס הם חלק מרכזי במסלול

דרך אניאס מתחילה בטורקיה, ועוברת דרך מחוזות צ'אנקלה, באליקסיר ואדירנה; הוא מחבר את אלבניה, יוון, תוניסיה ואיטליה. המסלול מתחיל בעיר העתיקה של טרויה, שם אומרים שהתרחשה מלחמת טרויה. העיר העתיקה של אנטנדרוס ליד Balıkesir היא התחנה השנייה, שבה בנה אניאס את ספינותיו. גם העיר העתיקה איינוס, שבה אניאס נחת על חופי תראקיה והחלה לבנות את טרויה החדשה, נמצאת על המסלול. העיירה של היום נמצאת באדירנה, בנקודת המפגש של נהר מריץ ומפרץ סארוס.

טרויה: מסע למקום שבו הכל התחיל

לדרך אניאס יש הרבה מה להציע למטיילים המתעניינים בהיסטוריה, ארכיאולוגיה ומיתולוגיה. כשפוסעים בטרויה, נקודת ההתחלה של המסלול בטורקיה, תוכלו לחוות את הגיאוגרפיה הפנטסטית של המקום. ההריסות הארכיאולוגיות של טרויה לוקחות את המבקרים למסע מרתק בהיסטוריה של ציוויליזציות שנהרסו ונבנו מחדש במיקום המדויק. עם ההכרזה על 2018 כ"שנת טרויה" ו"פתיחת מוזיאון טרויה" בכניסה לעיר, צ'אנקלה הפכה למרכז תרבותי ואמנותי, הודות לעושר הייחודי של העיר מהעיר העתיקה של טרויה. אל תשכח לבקר במוזיאון טרויה, בו מוצגות יצירות האמנות הייחודיות של העיר, לאחר חקר ממצאים רבים מהעיר העתיקה של טרויה, כגון התיאטרון והמרחצאות, כדי ללמוד עוד על המסתורין של טרויה.

Exit mobile version