Site icon IAS

כנס ההתאחדות לתיירות פנים

הכנס הראשון של ההתאחדות לתיירות פנים נערך היום (ב') בפארק מיני ישראל. 120 סוכנים הגיעו להשתתף באירוע לצד עיתונאים, נציגי משרד התיירות, התאחדות המלונאים ואורחים נוספים.

רבים מהמשתתפים הופתעו לגלות שהאטרקציה התיירותית "מיני ישראל" שודרגה בהשקעה של מיליוני שקלים והפכה לאחרונה גם בית לכנסים ואירועים באופן מכובד ומזמין.

את הכנס פתחה חני סובול, מנכ"לית התאחדות יועצי התיירות בישראל, שציינה בפני המשתתפים כי מדובר בפתיחת עידן חדש בתיירות הפנים בישראל. "הכנס הראשון ומקווה שיבואו נוספים אחריו. יש הטוענים שאני נאיבית, אבל אם לא חולמים לא מגיעים. חייבים להשיב את הכבוד האבוד של תיירות הפנים."

חני המשיכה וחידדה את העובדה, שאולי רבים לא יודעים, שההתאחדות מטפלת בתיירות יוצאת, פנים ונכנסת מבלי לבצע איפה ואיפה וכל אחת כבודה במקומה עומד.

ההתאחדות היא עמותה המייצגת למעלה מ-400 משרדי נסיעות וכ-4000 יועצי תיירות. ההתאחדות מייצגת את הרוב המכריע של גורמי התיירות וחברים בה כחברים מסונפים גם גורמי תעופה, חברות השכרת רכב, בתי תוכנה וגורמים נוספים. ההתאחדות מנוהלת על ידי ועד נבחר המונה 11 חברים. יו"ר ההתאחדות הוא קובי קרני, שנבחר ע"י החברים.

נתונים בנושא תיירות פנים

נתונים שהציגה חני ונלקחו מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: 56% מהטיולים הם חד יומיים, 44% מהטיולים ממושכים יותר וכוללים לינה בשירותי הארחה, בית קרובים ועוד. בשנת 2014 ההוצאה הממוצעת לאדם בטיול בארץ ללא לינה הייתה 118 ש"ח ו-794 ש"ח עם לינה, כאשר ההוצאה ללינה היוותה 68% מכלל ההוצאה לטיול. 

ההוצאה לאדם לטיול בארץ, לפי סוג טיול והוצאה, מעודכנים לשנת 2014:  בטיול עם לינה : לינה 68%, תחבורה 14%, אטרקציות ואתרים 2%, מסעדות 10% , קניית ציוד ומזון 3%  . בטיול ללא לינה לעומת זאת הנתונים מראים כי התחבורה מהווה 45% , אטרקציות 28% , מסעדה 17%, קניות ציוד ומזון 6%. חני ציינה, שמדובר במנוע כלכלי מאוד משמעותי למשק.

בפילוח האטרקציות: 37% – מתקני שעשועים, 29% – כניסות לאתרים והשאר אטרקציות אחרות.

בפילוח אמצעי תחבורה: 80% – מגעים לאטרקציות באמצעות רכב פרטי, 13% באוטובוסים ו-2% ברכב שכור.

בשנת 2015 היו 7.6 מיליון טיולים של ישראלים, שכללו לינה בשירותי הארחה. מספר הלינות היו 17.1 מיליון , 2.2 ימים ממוצע לטיול. החלק הארי של הלינות הוא במלונות 79%, אירוח כפרי 10%, אכסניות נוער ובי"ס שדה 6%,מלונות אחרים 5%. מבחינת הפדיון, 6.9 מיליארד ש"ח בשנה, המתחלק ל-89% מלונות, אכסניות ובי"ס שדה 2%, אירוח כפרי 6% ומלונות אחרים 3%.

בשנת 2014 ההכנסות מאטרקציות תיירותיות הסתכמו בכ-2 מיליארד שקל (כולל מענקים ותרומות) ומספר המועסקים עמד על כ- 9500.

תרומת התיירות לתוצר ולתעסוקה בארץ , בשנת 2013: התרומה לתמ"ג הסתכמה כ-48 מיליארד (5.1% מהתמ"ג במשק), כ-218 אלף מועסקים ( 6.5% מכלל המועסקים במשק), מהם כ- 37 אלף במלונות רשומים הנמצאים בהתאחדות. התרומה של תיירות הפנים לתמ"ג היא בשיעור של 17.2מיליארד שקל ושל התיירות הנכנסת 22.4 מיליארד שקל ויחד של 39.6. מבחינת המועסקים בתיירות הנכנסת הוא 99.2 אלף, בתיירות הפנים 84 אלף ויחד 183.2 אלף מועסקים.

תיירות הפנים בעיקרה תיירות פריפריה. כ-60% מהפדיון של תיירות הפנים מקורו בפעילות תיירותית, שהתקיימה באילת וים המלח. 7% בירושלים, 5% בתל אביב, 8% בקיבוצים ו-7% בטבריה. חני הוסיפה ואמרה, שהיא לא מבינה כיצד המדינה לא משקיעה כספים, לא משרד התיירות אלא המדינה, מהסיבה הפשוטה שאין ענף אחר בתעשייה שיכול להתחרות. בעיתות משבר צריך לזכור שתיירות הפנים והיוצאת הן היציבות. "בעיתות משבר כולם נזכרים שיש לנו תיירות פנים ואז מתחילים הגינג'לים, תיירות הפנים חייבת להיות תמיד "

תחזית צמיחת התיירות עומדת על כ-3% לשנה, בממוצע (ללא תיירות יוצאת הגדלה בממוצע ב-15% בשנה). הנחת העבודה היא שהצמיחה בישראל כ-2.3% בשנה. גידול של 1% בשנה בכלל התיירות הנכנסת והפנים  תביא לגידול תוצר של למעלה מ-400 מיליון ש"ח בשנה. גידול של אחוז בתיירות הפנים יביא לגידול של למעלה מ-172 מיליון ש"ח בשנה.

מתוך תוכנית העבודה של משרד התיירות עולה כי סה"כ תקציב השיווק לשנת 2017 עומד על 440 מיליון ש"ח, שמתוך זה סה"כ 7 מיליון ש"ח מופנה לתיירות פנים. "מטרת הכנס לראות כיצד מגדילים את התקציב לפחות בחצי אחוז עד אחוז.

חשיבותה של תיירות הפנים

אהובה זקן, סמנכ"לית במשרד התיירות, מודה שהתקציב המוקצה לתיירות הפנים הוא קטן אבל עדיין ניתן לעשות הרבה, "לא תמיד משיגים את המטרה במהירות הדרושה אבל המפגש הזה יכול לתרום רבות ."

אהובה התייחסה גם לשיתופי הפעולה שלמשרד התיירות עם חברות ה OTA והסבירה שלא ניתן כיום להמשיך לעבוד כבעבר וחייבים להתקדם ולהתאים עצמנו למצב הקיים.

נועז בר ניר, מנכ"ל התאחדות המלונות הדגיש את חשיבותה של תיירות הפנים בעיקר לפריפריה ולתעסוקה בה." 81% מלינות הישראלים הם בפריפריה, אין חלופות אחרות לתעסוקה בפריפריה ולכן חשיבותה הרבה של תיירות הפנים, שלצערי הלכה קצת לאיבוד. תרומת תיירות הפנים למלונות ישראל משמעותית יותר מתרומתה לכלכלה, כאשר 60% מהלינות במלונות הם של ישראלים. רוב מוחלט של הלינות בצימרים ובאכסניות ובי"ס שדה הם שוב של ישראלים."

נועז עבר לדבר על מדיניות השמים הפתוחים וציין שהתאחדות המלונות תמיד הייתה בעד המהלך, אבל יש לה מחיר שהביא לפגיעה בתיירות הפנים ואם הממשלה לא תזרים כספים לנושא, נראה פגיעה חמורה בתיירות הפנים והמועסקים בפיריפריה, כמו כן בבניית בתי מלון חדשים.

סוכנים ובתי מלון

אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס, אמר בראיון אישי לאתר IAS כי בעולם האינטרנט שיווי המשקל בין סוכנים ובתי מלון השתנה לטובת בתי המלון שמאוד התחזקו. בנוסף הייתה פריצה מאוד חזקה לישראל של ה – OTA הבינלאומיים. האבסורד הוא שה- OTA מוכרים לישראלים חופשות בבתי מלון בארץ. משרד התיירות ובתי המלון צריכים לסייע ולתמוך ולהעניק תנאים שווים לסוכני נסיעות ישראלים אל מול ה- OTA הבינלאומיים. מנגד, סוכני הנסיעות צריכים להיות יותר דיגיטליים , יותר עדכניים ואת הפלטפורמות שלהם צריכות להיות מותאמות לתיירות פנים, יוצאת ונכנסת. סוכן נסיעות שימכור רק תיירות פנים לא ישרוד.    

סרטון וידאו:

Exit mobile version