Site icon IAS

ידידו הטוב של האדם וחבריו על שתיים, יוצאים לטייל ביערות ישראל

שתי מטיילות עם כלביהן ביערות קק"ל. צילום יעקב שקולניק

מבין ה"ימים הבינלאומיים" המצויינים ברחבי תבל לנושאים שונים, כמו "יום שמירת היערות הבינלאומי" דרך "יום כדור הארץ" ועד יום הגלידה או הפיצה  הבינלאומיים, הרי ש"יום הכלב הבינלאומי" מחמם לי את הלב, כיוון שהוא עוסק בידידו הטוב של האדם. יום מיוחד זה חל היום, שבת, אז נצא לטבע ונפנק את כלבנו בריחרוח והרמת רגל בין העצים, ביערות קק"ל.

אלי ידיד, מנהל קליטת קהל בקק"ל: "יום הכלב הבינלאומי שחל היום, שבת, הוא הזדמנות נפלאה לצאת אל אחד מאתרי קק"ל שפתוחים לקהל הרחב, יחד עם הכלבים, ולבלות בחיק הטבע".

דרך נוף בית קשת

יער בית קשת מעניק צבע ירוק למדרונות המזרחיים של הרי נצרת, היורדים אל רמות הבזלת של מזרח הגליל התחתון. בקו המגע שבין שתי יחידות הנוף, עובר כביש כפר תבור-מחלף גולני (כביש 65). היער, המשתרע על פני 25 אלף דונם, הוא יער מגוון. ניטעו בו עצי מחט ובהם מיני אורן, ברוש ואף עצי ארז. בין העצים הנטועים טיפחו יערני קק"ל את עצי החורש הטבעי ובמיוחד את חלקות יער אלון התבור, עץ ששלט בעבר במרחב זה.

בית קשת ומצפור בית היערן. צילום כאמל עילאן

בית קשת ומצפור בית היערן

בית היערן הוא בית אבן קטן המספר על ראשית נטיעת היערות באזור. היו אלה אנשי "מצפה הגליל" – ארגון התיישבות מוסדית, שאנשיו ישבו בשנות ה-40 של המאה ה-20 במשכנם הזמני בחוות סג'רה. עבודה לא הייתה בנמצא והמתיישבים סבלו חרפת רעב, עד שנציגם אזר עוז ונסע לירושלים לבקש תעסוקה מראש מחלקת הקרקעות והייעור בקק"ל דאז, יוסף וייץ. וייץ הכיר היטב את החווה מהימים שבהם כיהן בה כמנהל. הוא נענה למתיישבים ולאחר סיור בשטח בשנת 1944 קבע כי יש לייער את המרחב שבין התבור לכביש נצרת-טבריה.

אלה היו הנטיעות הראשונות של קק"ל בגליל התחתון. לקראת הנטיעה נבנה "בית הקרן הקימת", ששימש כמחסן לכלי עבודה ולשתילים. כאן נאספו אנשי מצפה הגליל למנוחה קלה על כוס קפה, ורקמו את חלומם להקים יישוב משלהם. הדבר עלה בידם והם הקימו את מושב שדה אילן, הצופה על היער שנטעו בית קרן קימת נקרא כיום בית היערן. שביל מקסים, מסלול להולכי רגל, באורך כ-700 מטר (הלוך ושוב), מוליך מבית היערן אל מצפור בית היערן, הצופה על רמות הבזלת של הגליל התחתון.

Exit mobile version