Site icon IAS

חוק המלונות אושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית

תוכניתו של שר התיירות יריב לוין להוזלת מחירי הנופש בישראל אושרה הלילה בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. לדברי משרד התיירות התוכנית תביא לייעול, קיצור ופישוט משמעותי של הליכי התכנון והבנייה של מלונות בישראל, הגדלה משמעותית של מספר חדרי המלון ולהוזלה של מחירי החופשות בישראל.

יש לברך על אישור חוק המלונות, אבל הדרך להוזלת מחירי המלונות בארץ עדיין ארוכה אפילו אם חוק המלונות ייושם על ידי יזמים ויתווספו חדרי לינה, ואפילו אם במכרז חדש להקמת מלונות עממיים יהיו הפעם יזמים שיקפצו על העגלה וירימו את האתגר.

בניסיונותיו להוזיל את מחירי המלונות בישראל יזם שר התיירות לוין שני מהלכים:

הכרה במלונות כתשתית לאומית – שאתמול עברה הצעת החוק בעניין זה בקריאה שנייה ושלישית. בכנסת

בניית בתי מלון ברמה העממית במכרז של רשות מקרקעי ישראל ומשרד התיירות – שהמכרז עליהם נכשל.

שר התיירות, נחוש להצליח בשני התחומים. הוא ידע לדלג על המהמורות בדרך לאישור חוק המלונות, שאתמול, כאמור, אושר בקריאה שנייה ושלישית וגם לאחר כישלון מכרז המלונות העממיים נמסר בתגובת משרד התיירות, כי "תוצאות מכרז הקרקעות ממחישות את הצורך ברפורמות שמוביל בחודשים האחרונים שר התיירות יריב לוין, להגדלת הכדאיות הכלכלית, הכוללות מענק מוגדל בשיעור 33% מעלות ההקמה של מלונות עממיים, שאושר בממשלה לפני כשבועיים וכן הצעת החוק המאפשרת ליזמים המקימים מלונות לקבל בפרויקט תוספת של 20% זכויות למגורים".

עיקרי חוק המלונות:

לראשונה, בתי מלון יוגדרו כתשתית לאומית ויאושרו באופן מהיר ופשוט בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). המשמעות: ייעול וקיצור הליכי התכנון והבנייה. כמו כן, אפשרות לקבלת היתר לרשת של מלונות בכל הארץ בוועדה אחת ובהליך מהיר. מלונאי ישראל: ברכות לשר התיירות, יריב לוין על פועלו להעברת התיקון לחוק התכנון והבניה להוספת חדרי מלון לבתי מלון חדשים וותיקים.

לראשונה, יוקמו ועדות משנה לענייני תיירות בוועדות המחוזיות, ועדות אלו וכן ועדות מקומיות עצמאיות יוכלו לאשר תוספת של עד 20% משטח המלון לטובת מגורים במסגרת הקמה או הסבה או הרחבה של בתי מלון. המשמעות: הגברת הכדאיות הכלכלית, הקטנת הסיכון ליזמים, ומתן אפשרות לקבל אשראי להקמת מלונות.

לדברי משרד התיירות התוצאה תהיה גידול מיידי במספר חדרי המלון, הגברת התחרות והוזלת מחירי הנופש בישראל.

"החוק שומר בקפדנות על ערכי הסביבה והחופים"

שר התיירות, ח"כ יריב לוין: "השלמת חקיקת חוק המלונות היא הצעד המשמעותי ביותר שנעשה אי פעם במטרה להוזיל את מחירי הנופש בישראל. החוק יאפשר הקמה מיידית של אלפי חדרי מלון, ועם כדאיות כלכלית. החוק שומר בקפדנות על ערכי הסביבה והחופים, ובכלל זה שומר על מעמדה של הוועדה לשמירת הסביבה החופית כאחראית למנוע פגיעה בחופים. כל הניסיונות לטעון כאילו ישנו חשש לפגיעה בחופים או שנעשו תיקונים שמנעו פגיעה כזאת, הם לא יותר מדמגוגיה חסרת בסיס.

הגדלת ההיצע והדגש שניתן על הקמת מלונות עממיים יביא סוף סוף להורדת מחירי הנופש ויהפוך את ישראל לאטרקטיבית הן לתיירים המגיעים מחו"ל והן לאזרחי ישראל. אזרחי ישראל זכאים לנפוש במחיר השווה לכל נפש ואני נחוש להמשיך לפעול להגברת התחרות ולהורדת מחירים".

התאחדות המלונות מברכת

נשיא התאחדות המלונות בישראל, אלי גונן, מברך את שר התיירות, יריב לוין, על כך שבעקביות, בסבלנות ובנחישות, פועל על מנת לקדם את תעשיית התיירות, ובכללה את המלונאות כתעשייה חשובה לכלכלה ולחברה בישראל.

לדברי גונן, "התיקון החדש לחוק מסיר את חישוקי הבירוקרטיה, שהקשתה עד היום על התפתחות המלונאות. התיקון לחוק יקל מעתה על יזמים להקים בתי מלון חדשים, או להרחיב בתי מלון קיימים".

לדבריו, עד כה נאמד הזמן הממוצע להקמת בית מלון חדש בישראל על כעשור. בפעמים רבות, הליכי האישורים והבנייה נמשכו מעבר לעשור. "כעת, משעבר התיקון לחוק, אני תקווה, שיותר יזמים יכנסו לענף עם מיזמים מלונאים חדשים. בצד זה, האפשרות החדשה במסגרת החוק, להוסיף חדרי מלון ומגורים במלונות קיימים במסלול שאינו רצוף הליכי ביורוקרטיה ואינו מערים קשיים הוא ברכה, שתוביל להגדלת מספר חדרי האכסון המלונאים בארץ. התיקון לחוק יפרוץ לא פעם את מחסום הכדאיות של בעלי מלונות קיימים ותעשיית התיירות תהא נשכרת מכך".

עוד הוסיף גונן: "המפתח להגדלת התיירות ולהגעה לתפוסות מתאימות בכל אותם מלונות חדשים, שייבנו ובאלו שכבר קיימים זו פעילות שיווק נכונה ואפקטיבית. אנו מקווים, שתקציב השיווק הגבוה במיוחד ששר התיירות השיג יוצא בדרך נכונה ואפקטיבית לטובת הגדלת מספר התיירים, שיגיעו לישראל מדי שנה".

מלונת עממיים

יתכן, כי רשות מקרקעי ישראל ומשרד התיירות ינסו לשווק שוב את רעיון בתי המלון העממיים ולעודד יזמים לבנותם בישראל באמצעות מכרז חוזר. בתנאי שהפעם משרד התיירות יעניין  יזמים מבעוד מועד להקים את המלונות, עוד לפני הכרזת המכרז מחדש. הליך הדומה ל-Road Show שעושים לפני הנפקה בבורסה ויקבע אזורי עדיפות נוספים, או שונים מאזורי העדיפות שנקבעו.

בתי מלון ברמה עממית בארץ נחשפים לקשיים לא פשוטים ביניהם:

קושי בקבלת אשראי בנקאי;

עלויות אשראי גבוהות משמעותית מעלויות רשתות בתי מלון;

העמדת ביטחונות ובטחונות אישיים;

מרווח רווחים נמוך יותר מבתי המלון היוקרתיים, בעתות משבר עסקים המלונות העממיים רגישים יותר מבתי מלון יוקרתיים, ואינם יכולים להוריד את המחירים לרמה בה הרווחיות תקטן באופן משמעותי או אפילו תגיע לאפס, כפי שיכולים המלונות האקסקלוסיביים

אם המלונות העממיים לא יהיו שייכים לאחת מרשות המלונות הגדולים, בעתות משבר תיירותי הם לא ייהנו מגב כלכלי ופיזור השקעות, כפי שמבוצע ברשתות.

זו הסיבה שהממשלה אישרה בזמנו מתן  מענק המנהלי לעידוד בניית מלונות עממיים, שיינתן למלון שיכלול לפחות 25 חדרים. זאת, בשתי פעימות – הראשונה בשיעור של 8% מההשקעה – שיינתן ביחד עם המענק לפי חוק לעידוד השקעות הון, ואילו הפעימה השנייה בשיעור של 5% תצא לפועל רק לאחר שהמלון החדש הוכיח, כי בממוצע של  18 חודשים מתוך 38 חודשים לאחר התחלת פעילותו, לפחות 25% מהכנסותיו הן מתיירות נכנסת. מלון עממי שיבנה באזורי עדיפות, שקע משרד התיירות שיעור המענק יהיה כ-33% מגובה ההשקעה המוכרת. עקרונות שצורפו לתנאי המכרז.

אם זה יעזור בסיבוב מכרזי חדש? – איש לא יודע – נקווה שכן.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version