Site icon IAS

חדש: שיקום "שבע טחנות" בפארק גני יהושע ו"עין קשתות" בגולן

טחנת הקמח המשוחזרת באתר "שבע תחנות". צילום יוסי זלנגר, ארכיון צילומים קק"ל

 לאחרונה שב ונחנך פרויקט "שבע טחנות" באתר "ראש ציפור" בפארק גני יהושע בתל אביב. מדובר בפרויקט משותף של קק"ל ועיריית תל אביב לשיקום טחנה אחת מתוך שבע טחנות שפעלו בעבר, המציגה דגם משוחזר של מנגנון הטחינה ותהליך ייצור הקמח. כדי לממש את הפרויקט ולהוציאו לפועל, פנו הגופים ליהדות אוסטרליה, שהחליטה להיעתר ולגייס כספים להקמתו במסגרת גאולת הירקון אליה נרתמו לאחר אסון גשר המכביה.

יחיאל כהן, סגן מנהל מרחב מרכז בקק"ל, אמר כי מדובר בפרויקט חשוב מבחינה היסטורית, השוכן על גדות הירקון ומהווה נקודת עניין ומורשת חשובה בישראל. "אחת הטחנות (הדרומית), פעלה מהמאה ה-19 ועד 1936 ושירתה קהל לקוחות נרחב. עם השנים נזנחה הטחנה, בדומה לשאר הטחנות, ולא היה ניתן עוד להתחרות בטחנות החדשות שפעלו באמצעות מנועי קיטור ודיזל. ב-2008 יצאנו למכרז תכנון וביצוע של שחזור הטחנה וב-2016 קיבלנו היתר בנייה. בבנייה ובשחזור הושקעו כ-8 מיליון שקל".

מלבד טחנות הקמח, המבקרים יוכלו ליהנות גם מהאגם, משלוליות החורף ומציוץ הציפורים. כמו כן, בפארק עוברים מספר מסלולי הליכה, ריצה ורכיבת אופניים. השבילים מתאימים לכל המשפחה ונגישים לאנשים עם מוגבלויות. הילדים יכולים ליהנות מגן הרפתקאות עם מתקני שעשועים והרפתקאות עשויים מעץ, אומגות, גשרי חבלים, נדנדות וקרוסלות.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, הוסיף: "אנחנו שותפים לפרויקט מקסים, שיאפשר לראות טחנת קמח אמיתית. אנחנו מקדמים אתרים בעלי חשיבות גבוהה שמחברת את ההיסטוריה של עם ישראל לאזרחים כיום"

בית הכנסת ששוקם ונבנה מחדש ע"י טכנולוגיה חדשנית ב"עין קשתות". צילום תיירות גולן

ובינתים בגולן – אתר המורשת הלאומי עין הקשתות

ואילו לאחר 15 שנים של חפירות ארכיאולוגיות, תכנון, פיתוח וקימום, נחנך בתחילת השבוע שעבר אחד המורשת הלאומי "עין קשתות" בגולן. גולת הכותרת היא בית הכנסת הקדום אשר הוקם במאה השישית לספירה ונחרב ברעידת אדמה בשנת 749 לספירה. בשנים האחרונות קומם בית הכנסת מאבניו המקוריות, כולל היכלית ארון הקודש המפוארת אשר מתנשאת לגובה 6 מטרים. באתר בית הכנסת ששוקם ונבנה מחדש ע"י טכנולוגיה חדשנית, לצד בתים סורים נטושים שנבנו על הכפר היהודי העתיק. ונמצאות בו גם הקשתות המפורסמות שעל שמן נקרא המקום, מעל מעיינות ששוקמו ושופצו. באתר שבילים מסודרים, מקומות ישיבה ופינות צל רבות. האתר נגיש לנכים, אך אינו מתאים לעגלות.

כתובת אתר

Exit mobile version