Site icon IAS

התשלומים המוצצים את לב הכנסות המלונאים

דוד פתאל, בעל השליטה ברשת מלונות פתאל: "התוכנית המבורכת של שר התיירות, יריב לוין, שאושרה אתמול בכנסת להוזלת מחירי הנופש בישראל, באמצעות הקלות על יזמים והגדלת מספר חדרי המלון חשובה והיא אמורה להשפיע על עידוד התחרות וירידת המחירים בטווח הארוך. על מנת להשפיע על ירידת מחירי הנופש בטווח הקצר, על הממשלה לפעול להורדת העלויות החריגות על המלונות, המתבטאות במיסים גבוהים לרשויות המוניציפליות, תשלומים גבוהים לתשתיות , ספקים וחברות תקשורת, עלויות חריגות בתחום הכשרות, וכן, רגולציה עודפת  וטיפול במחסור בכוח אדם. כמי שמחזיק בתי מלון בארץ ובחו"ל אני יכול להצהיר חד משמעית שטיפול מקיף בעלויות עשוי להוריד את המחירים בין 20% – 30%".

ללא טיפול בתשלומים הורדת המחירים תפגע במלונאים

המלונאים מקבלים בברכה את תוכניתו של שר התיירות יריב לוין שאושרה בכנסת המיועדת להוזיל את מחירי הנופש שתשפיע אכן בטווח הרחוק. אך במקביל הם דורשים לטפל בכל התשלומים המוצצים את לב הכנסות המלונאים. זה תחום שבו היו אמורים לטפל שלשום, כי התשואות במלונות החזקים מגיעות ל-2%- 3%, ובמלונות אחרים היא מגיעה לרמות שליליות. יתרה מכך, אם משרד התיירות לא ינקוט צעדים לקיטון התשלומים הנגבים מהמלונאים, דווקא מדיניות משרד התיירות לדחוף את המחירים כלפי מטה תפגע עוד יותר ברווחיות ובכדאיות להפעלת בית מלון בישראל. כך הסביר בתערוכת התיירות IMTM", שהתקיימה בתחילת החודש, נועז בר ניר, מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל.

הוא הדגיש, כי "להפעיל בית מלון דומה בישראל בתחום כוח האדם, עולה פי 2.25! יותר מאשר בית מלון בגרמניה, למרות שעלות כוח האדם בארץ זולה יותר. זהו נתון של רשת מלונות ישראלית, שמנהלת בתי מלון בארץ וגם בגרמניה, ולכן הרשת יכולה להשוות את המספרים. כדי להגיע לאותה רמת רווחיות וכדאיות כלכלית צריך לגבות בארץ 60%  מחיר גבוה יותר מאשר בגרמניה!".

הוא ציין, כי "הוזלת עלויות התפעול זה הטוויסט לשינוי, זה לב העניין. "יזם, שבונה מלון, מסתכל 20 שנה קדימה ורואה בדרך 10 משברים תיירותיים. יודע שיהיה תקוע עם אותו כוח אדם, גם כשהתפוסה בבית המלון תרד ב- 80%".

נועז טען, כי כל דרך להוזלת ההשקעה היא מבורכת, אבל העיקר זה הטיפול ברגולציה העודפת. כאשר גם ב-20% תפוסה במלון צריך לשלם למציל בבריכה, למפעיל בריכה, ארנונה יקרה, הוצאות קבועות שלא יורדות גם בשוק משברי וכאשר בכל בית מלון בארץ צריך לבנות בכל קומה מרחב מוגן. התוצאה היא ש- 20% מהמחיר הנגבה מהלקוח בבית המלון – זה הרגולציה, ולכך עוד יש להוסיף מע"מ גבוה לישראלים. במצב כזה ובגלל מבנה העלויות המלונאים לא יכולים להוזיל יותר.

הבעייה היא שאין חדש תחת השמש ושום שינוי לא מתבצע. כבר בוועידת המלונאים בתחילת 2015 אמר נשיא התאחדות המלונות אלי גונן, בהתבססותו על נתוני 2014, כי המלונאים נמצאים תחת מתקפת רגולציית יתר מצד רשויות המדינה, שמתייחסות לבתי המלון כאל 'פרה חולבת'. הוא ציין כבר אז, כי המלצות ועדת בר ניר שפורסמו באוקטובר 2012 (בעת שבר ניר ששימש מנכ"ל משרד התיירות) לבדיקת עלויות הנופש, מהן עלה, כי תפעול בתי המלון בארץ יקר בכ-30% מאשר באירופה, ואומצו על ידי הממשלה – נותרו כאבן ללא הופכין.

לא רק שלא נעשה לשינוי המצב עד ראשית 2015, אלא שאז צצו, לדברי גונן, דרישות חדשות והיטלים לא הוגנים מצד הרשויות.

הרגולציה הורגת את המלונאות

בספטמבר 2015 פירסם נועז בר ניר בעיתון המלונאים של ההתאחדות המלונות, 15 רגולציות הפוגעות בהכנסות המלונאים. "זה אולי לא קורה בכוונת זדון, אבל התוצאות הרסניות. הרגולציה חונקת, והגיע הזמן לשנות אותה כדי לא לכרות את ענף המלונאות כולו". הוא הדגיש, כי השורה התחתונה: "הרגולציות הקיצוניות בישראל בתחום המלונאות, שלא קיימות במדינות ה-OECD , חונקות ומאיימות לכרות את הענף כולו. הבנתי זאת בשלהי תפקידי כמנכ"ל משרד התיירות, וכראש הוועדה להוזלת הנופש מטעם המשרד". 

נביא רק חמש דוגמאות מתוך 15 הרגולטורים:

הרשויות המקומיות הגובות מהמלון מס ארנונה, שמגיע ליותר מפי 4 מאשר נהוג במדינות אירופה, ונאמד בכשלושה עד ארבעה אחוזים מהמחזור. חלק מהרשויות אף רוצות להוסיף מס תייר, אחרות מצמצמות את ימי פינוי האשפה, בקיצור רואות בבתי המלון "מחלבת כסף".

הרבנות הראשית, שמטילה הוצאות כבדות על בתי המלון כדי לממן מערך שלם של משגיחים. מתברר, כי עלות כשרות בבתי מלון  מגיעה ל-209 מיליון שקלים ועלות הכשרות במסעדות ובתי קפה ל-114 מיליון. עלות הכשרות בבתי המלון מגיעה ל-2.2% מהפידיון וכאשר יש גם כשרות של בד"צ (כמקובל ברבים מהמלונות בירושלים) ליותר מ-3%. עלות ההשגחה לפסח מגיעה ל-80 מיליון שקל, כמעט כמו עלות ההשגחה לכל שאר השנה (83 מיליון שקל). עלות עלים ועשבי המהדרין (המכונים "גוש קטיף") שהרבנות דורשת מבתי מלון ומסעדות להשתמש בהם מגיעה ל-24 מיליון שקל.

משרד הכלכלה דורש מבתי המלון  לשלם תוספות שכר כבדות עבור סופי שבוע, שבהם עיקר פעילותם,

מנהל מינהל התכנון, דואג להליכי תכנון ובניית מלונות ארוכים ומסורבלים. בזה מיועדת תוכניתו של שר התיירות יריב לוין לטפל.

משרד המשפטים דואג למימון היוצרים, המפיקים והמעבדים המוזיקליים, כך יוצא, שבית מלון ישראלי משלם עבור כל חדר לכבלים, לפדרציה לתקליטים, לאקו"ם, לפי"ל, לאשכולות עילם  וכו'.

עוד ציין בר ניר, כי "הישראלים כועסים על מחירי האירוח בבתי המלון בארץ ומפנים אצבע מאשימה כלפי המלונאים, במקום לכוונה כלפי הממשלה. יתר על כן, גורמים שונים בממשלה לא מצליחים לראות מעבר לחוטמם ומאשימים את הענף ביוקר המחירים, במקום לנקוף אצבע ולהוריד את העלויות העודפות הכבדות. התוצאה היא שרבים מעדיפים לנסוע לחו"ל, כי שם יותר זול, ואין אבטחה, כשרות, מצילים כל השנה, מפעילי בריכות שחייה, שפכים מטוהרים ועוד".

 

 

Exit mobile version