Site icon IAS

התיירות לארה"ב משלמת את מחיר מלחמת הסחר עם סין

תיירת סינית צעירה מצטלמת על רקע בניין האמפייר סטייט בניו יורק. צילום Depositphotos

מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין הובילה לירידה מהירה במספר התיירים הסינים לארה"ב. זאת אחרי יותר מעשור של צמיחה בתיירות מן המדינה האסיאתית.

על פי משרד הנסיעות והתיירות האמריקאי (National Travel and Tourism Bureau) אשר אוסף נתונים מטפסי המכס בארה"ב, היקף הנסיעות מסין לארה"ב ירד ב-5.7% ב-2018 והסתכם ב-2.9 מיליון תיירים. זו  הירידה הראשונה של תנועת תיירות סינית אליה מאז 2003.

נתון זה יכול להפתיע לרעה, שכן רבים מאמינים שהתיירות הסינית חסינה, חזקה וגדלה במהירות ובהתמדה. על פי נתונים רשמיים, כמעט 150 מיליון נסיעות נעשו על ידי תיירים סינים בשנה שעברה, גידול של 14.7% לעומת 2017.

הסיבה לירידה זו ברורה – מלחמת הסחר המתמשכת בין שתי המדינות שהחלה בינואר אשתקד. לדוגמה, ארה"ב הטילה מס של 25% על היבוא מסין. הסיבוב האחרון בסכסוך היה האיסור על שיתוף פעולה עם חברת הסלולר הסינית Huawei שהציג טראמפ. כל חברות ה-IT המובילות בארה"ב, כולל גוגל, מיקרוסופט ואינטל, סירבו לספק תוכנה, טכנולוגיות וציוד לענק התקשורת הסיני.

במקביל, בקיץ שעבר, החליפו המדינות "מחוות": סין הזהירה את התיירים שלה כי בארצות הברית עליהם להיזהר מפני האפשרות להסתבך בקרב יריות ואילו ארצות הברית, בתורה, הוציאה אזהרה לאזרחיה מפני נסיעה לסין.

מטוס דלתא איירליינס.: לא מרגישים בירידה בנסיעות בין ארה"ב לסין. צילום יח"צ

עם זאת, מנכ"ל חברת התעופה דלתא איירליינס, אד בסטיאן, אמר בסוף השבוע בהקשר של הירידה בתיירות הסינית, כי הכנסות חברת התעופה בנתיבים שבין ארה"ב לסין עלו ב-25% עד כה ב-2019, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, למרות המתח המתגבר והנתונים שמספר המבקרים הסינים ירד בשנה שעברה לראשונה מאז 2003.

"לגבי ארה"ב וסין, אנחנו לא רואים השפעה משמעותית על העסקים בשל הבעיות בסחר והעלאת התעריף לסינים", אמר בסטיאן במהלך תדרוך לעיתונאים בוועידה השנתית של מנהלי חברות התעופה של IATA שהתקיימה בסוף השבוע בסיאול, "אלה שני השווקים הגדולים ביותר שלנו בעולם – ארה"ב וסין – ולדעתי הם ממשיכים להיות כאלה".

בסטיאן היה המנכ"ל השני של חברת תעופה אמריקנית, שהביע באחרונה את אותן הדעות בהקשר של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. ב-27 במאי, בפורום של אתר התיירות Skift אסיה בסינגפור, המעיט נשיא יונייטד איירליינס, סקוט קירבי, אף הוא מהשפעתה של מלחמת הסחר על חברות התעופה, ואמר כי יונייטד לא חשה ירידה בביקוש לסין וממנה.

ההכנסות הגדולות ביותר של חברות התעופה מגיעות מלקוחות עסקיים, אשר טסים במחלקת העסקים היקרה, ואלה, כך נראה, עדיין נוסעים.

ההערכה: מדובר בירידה זמנית

עם זאת, מומחים קובעים כי הירידה תהיה זמנית בלבד, בהתחשב בעובדה שהמעמד הבינוני בסין גדל משנה לשנה. על פי תחזיות רשמיות, השנה אמורה התיירות מסין לארה"ב לגדול ב-2% ל-3.3 מיליון מבקרים וצפויה להגיע ל-4.1 מיליון מבקרים ב-2023.

אחד הדרכים להחזיר את התיירות הסינית למסלולה היא המדיה החברתית, הפונה אל הדור החדש של הנוסעים, הנוסעים הצעירים, המסתמכים על אפליקציות, צילומי אינסטגרם ורשתות חברתיות.

תיירים סיניים עם שר התיירות יריב לוין בישראל. פועלים ברשתות החברתיות. צילום משרד התיירות

עוד דרך מעניינת עבור חברות התיירות בארה"ב למשוך מבקרים סינים הוצגה על ידי וושינגטון לא מזמן. המדינה השיקה תוכנית Welcome China  שמטרתה לסייע בתי מלון, מסעדות ומתקנים אחרים למשוך מבקרים סיניים רבים ככל האפשר. תוכנית זו כוללת מספקת להם מידע על מנהגי הסינים, מעודדת אותם להציג תפריטים בסינית, וכו'.

יצויין כי גם בישראל שמים במלונות דגש על צרכי התייר הסיני ומספקים להם ארוחות בוקר העונות על דרישותיהם, מענה טלפוני בסינית ועוד. ברבעון הראשון של שנת 2019 הגיעו לישראל יותר מ-42 אלף תיירים סינים. משרד התיירות השיק לאחרונה קמפיין דיגיטלי ב-Weib, הרשת החברתית המובילה בסין, ובתוך כשבועיים נחשפו אליו יותר מ-320 מיליון סינים. הקמפיין הוא חלק מאסטרטגיית השיווק של משרד התיירות ששמה דגש על מימוש הפוטנציאל האדיר בתיירות מסין.

התייר הסיני משתנה

כידוע, שוק התיירות היוצאת מסין הוא הגדול ביותר בעולם, שעשוי להגיע עד 2020, ל-160 מיליון תיירים. שוק הנוסעים הסינים הוא מכרה זהב אמיתי ליעדים מערביים, שכן 70% מהנסיעות של הסינים הם בחברת בני משפחותיהם וידידים והם מקצים את התקציבים הגבוהים ביותר לנסיעות מכל התיירים על פני כדור הארץ. ההוצאה הכוללת של התיירות הסינית יכולה להגיע ל-315 מיליארד דולר בשנה עד 2020.

מסעדה סינית בניו יורק. התיירים מחפשים גם אוכל מערבי. צילום Depositphotos

לצד הגידול המתמשך במספרים, תיירים סינים עוברים שינויים משמעותיים בהעדפות הנסיעה שלהם, התנהגותם ודפוסי ההוצאות שלהם. מסיבה זו, רוב הקלישאות שהיו תקפות לשוק זה עד לפני כמה שנים כבר לא יכולות להיחשב ככאלה. כך עולה מדו"ח של חברת הייעוץ מקינזי (McKinsey), על המגמות החדשות בהתנהגותם של הסינים.

ההנחה הראשונה היא שקניות הוא המניע העיקרי של הנסיעות הסיניות. אולם במיוחד במקרים של יעדים ארוכי-טווח, זהו כבר לא העיקר עבור הסינים, שאצלם הפכו אטרקציות טבע לסיבה העיקרית לטיול בחו"ל.

למעשה, על פי המחקר מקינזי, שופוהוליקים אמיתיים נוסעים לקניות להונג קונג ולמקאו, בזכות קלות הגישה ללא ויזה ושפה המשותפת. עוד סטריאוטיפ נפוץ הוא כי הסינים מעדיפים בדרך כלל נסיעה לטווח קצר. עם זאת, צפוי כי בשנים הקרובות מחצית מהמסעות שלהם יהיה ארוכי-טווח, כולל לאירופה, עם עניין מסוים באיטליה, במיוחד לאחר הביקור האחרון בה של נשיא הרפובליקה העממית של סין Xi Jinping.

נסיעות קבוצתיות פחות פופולריות בסין כעת והן פינו את מקומן לטובת חבילות מותאמות אישית וגמישות. על פי דו"ח מקינזי, סיורים מודרכים עצמית נבחרים על ידי 44% מהנוסעים הצעירים בגילאי 20-24, בעוד שרק 4% בוחרים בטיולים קבוצתיים של 10 עד 20 משתתפים. אלה הם בעיקר תיירים קשישים שאינם יודעים אנגלית ולכן מסרבים לנסוע עצמאית. מסיבה זו, 30% מהתיירים בגילאי 60 ומעלה בוחרים בסיורים קבוצתיים.

הנחה שגויה נוספת היא שהתיירים הסיניים מעדיפים את המטבח שלהם. מתברר ששיתוף חוויות קולינריות על WeChat תורם להגדלת הרצון של הסינים להתנסות במאכלים חדשים. עד כדי כך, ש-34% מהנשאלים מזהים אוכל טוב כאחת הסיבות לבחירת יעד הטיול שלהם.

לנסיעה באירופה מסתמכים נוסעים סינים על אתרים כמו Expedia ו-TripAdvisor ונוטים פחות ופחות להשתמש בתשלום במזומן. עבור נוסעים מתחת לגיל 45 אופציית התשלום דרך Alipay ו-WeChat Pay הם דבר נפוץ.

ומה מבחינת בחירת היעד? הם מסתמכים יותר על הצעות של בני משפחה וחברים ופחות על סוכנויות נסיעות. עבור ההזמנה עצמה הם בוחרים יותר ויותר אתרי נסיעות מקוונים OTA אך רק 3% מהמשיבים משתמשים באפקליקציות בינלאומיות כדי להזמין נסיעות לחו"ל.

Exit mobile version