Site icon IAS

התחרות האינטרנטית מול סוכני הנסיעות

לקראת הכנס השנתי של התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, שיתקיים השבוע באתונה, מתברר, כי במרוצת השנים הפך שדה פעילותם נגיש לכל דיכפין, נגישות שאותה מנצלים היטב אתרי הנסיעות המקוונות הישירות וחברות התעופה, כשלאחרונה הודיעה Airbnb שגם היא תמכור נסיעות. העידן החדש הזה גרם לכך שמשרדי הנסיעות הפכו  אינטרנטיות ויתרונם במתן ייעוץ מקצועי וטיפול בנוסעים בעת משברים.

אתרים זהים

אפשר לומר היום בוודאות, כי כמעט כל משרדי הנסיעות בארץ הם אינטרנטיים ואתריהם זהים לחלוטין עם אתרי הנסיעות המקוונות הישירות, כמו בוקינג ודומיהם. בדרך כלל בצד ימין ממוקמת טבלת הזמנות שבה מרוכזים מוצרי התיירות בהתאם לאופיים הייחודי – טיולים, נופשונים, טיסות, קרוזים וכו'. הם אומנם זהים לאתרי ההזמנות המקוונות הישירות מבחינת הלוק שלהם, אבל יתרונם הוא באפשרותם לספק ייעוץ לשאלות נוספות, באמצעות יועץ וירטואלי, או בשיחת טלפון ישירה, שבאתרי ההזמנות המקוונות הישירות זה עניין מסובך ומורכב יותר.

בסיס הישרדותם העתידי

מתן יעוץ הוא לא רק יתרונם של משרדי הנסיעות, אלא גם בסיס הישרדותם העתידי, כאשר גם אתרי חברות התעופה – לואו קוסט, שכר ומסורתיות מעוצבים באותו הלוק, כדי להגביר את נתח המכירות הישירות שלהם ורווחיהן, כולל מכירת מוצרי התיירות, כשהטיסות הן פרט אחד בחבילה הכוללת. מה גם שבשעת משברים נוכחותם של משרדי הנסיעות בעזרה לנוסעים שנתקעו היא קריטית.

מנצלים את הגישה לאינטרנט

אתרי ההזמנות המקוונות מנצלים במיומנות ראויה לשבח את הנגישות של מאות מיליוני צרכנים לאינטרנט, יצרו שיטת דירוג המבוססת על המלצות גולשים והשוואת מחירים, ושינו בכך לחלוטין את ענף התיירות. בכך לא תם המרוץ האינטרנטי הישיר, כאשר מעל אתרי ההזמנות המקוונות ואתרי משרדי התיירות נוצרו אפליקציות השוואתיות היודעות לאתר מי בין כל המתחרים הוא הטוב והזול ביותר.

קבוצת Priceline

קבוצת Priceline, שבשנת 2015 הגיעו מכירותיה לכ-9.5 מיליארד דולר, היא הספקית המובילה בעולם של נסיעות מקוונות ושירותים קשורים, ב-224 מדינות וטריטוריות, באמצעות שישה מותגים עיקריים: Booking.com, priceline.com, agoda.com, KAYAK, rentalcars.com ו-OpenTable. באופן קולקטיבי קבוצת  Priceline פועלת ב-224 מדינות וטריטוריות באירופה, צפון אמריקה, דרום אמריקה, אסיה פסיפיק, המזרח התיכון ואפריקה, ביותר מ-42 שפות. לדברי ראשי הקבוצה, "המשימה של קבוצת Priceline היא לעזור לאנשים לחוות את העולם". ואכן יש המגדירים את booking.com  כמי שיצרה את מהפכת הנסיעות באינטרנט למכונת מזומנים, ובמקביל קבעה את דירוגי המלונות, ואפילו היכן נותר חדר פנוי בסוף שבוע ואיזה מלון נותר מלא בחציו.

קבוצת Priceline, למשל, נסחרת כבר יותר מעשור בבורסה ומתברר, כי בתקופה זו צמחה המנייה שלה פי 42. הכנסות הקבוצה מתקבלות מעמלה על כל חדר שנמכר באמצעות אחד מאתרי הקבוצה והקבוצה צומחת בשיעור דו ספרתי מדי שנה, עם שיעור צמיחה שנתי ממוצע של 25.4%, גובה מאות מיליוני דולרים בשנה, בלי להחזיק אפילו במלון אחד.

חסם תחרותי

גודלה של הקבוצה מהווה חסם תחרותי, במה שמכונה אפקט הרשת (Network Effect), שהוא מונח המתאר תופעה כלכלית המתרחשת כתוצאה מההשפעה העקיפה שיש למשתמש של מוצר או שירות מסוים על ערך אותו מוצר עבור משתמשים אחרים, שבו מי שיותר גדול יותר חזק. לפיכך לקוח שמגיע לאתרי קבוצת Priceline ימצא את היצע בתי המלון הגדול ביותר ולכן גם יוכל לבחור יותר בקלות בדיוק את בית המלון המתאים לו מבחינת הסוג, הרמה והקרבה הגיאוגרפית, מה שהופך כל אתר אחר שנכנס לשוק לפחות אטרקטיבי עבור הגולשים ולכן בעל סיכוי נמוך להתחרות בקבוצה. ולאחרונה לא מדובר בקבוצה רק בבתי מלון, אלא במכירות של מוצרי תיירות נוספים כולל טיסות.

לקבוצת Priceline ישנן מתחרות זהות, כמו למשל אקספדיה (Expedia), לאחרונה מתגברת הערכתם של האנליסטים, כי חברות ענקיות כמו גוגל, עליבאבא, פייסבוק ואחרות ינסו להתחרות בשוק הרווחי בו פועלות קבוצות כמו  Priceline ואקספדיה.

Airbnb נכנסת לתחום הנסיעות

התכונה הבולטת של התחרותיות שהיא לא עוצרת ואכן ביום שישי שחלף חשפה Airbnb, לאחר שמונה שנים להיווסדה, את ההתפתחות המשמעותית ביותר בתולדותיה, בעת  שהיא השיקה מוצר חדש של נסיעות, בנוסף לשיטת האירוח בדירות פרטיות. החברה הגדירה זאת כי "מדובר במוצר המחבר את המקום שבו לנים, את מה שעושים ואת האנשים שפוגשים והכל במקום אחד. טיולים הם הפעלת פלטפורמה של אנשים, שנועדה להפוך את הנסיעה קלה וקסומה. הטיולים המושקים היום יכללו שלושה תחומים מרכזיים – חוויות, מקומות ובתים ובעתיד גם טיסות ושירותים נוספים". הקבוצה, המפעילה אתר אינטרנט מקוון, לא תשקוט על שמריה על מנת  להוות גורם דומיננטי נוסף בתיירות העולמית, כפי שהיא צליחה לעשות זאת בתחום האירוח בדירות פרטיות.

פעילותם הגוברת של משרדי הנסיעות באינטרנט היא פעולה מבורכת, שאותה הם יוכלו לנצל במכירות העסקאות שייווצרו ביום השני של הכנס במפגשי B2B עם קולגות מיוון. עסקאות שבוודאי נקרא עליהם בעתיד באתריהם.

 

 

 

 

 

Exit mobile version