Site icon IAS

הקווקז הקפוא מפשיר במינרלניה וודי

גדילי קרח ניתלו מתקרות המפל, קפאו בדרכן למטה, מספקים מחזה מרהיב לעין, במיוחד לישראלים שלא פונקו במראות כאלה. היה זה בשבוע שעבר, באחד האתרים באזור מינרלניה וודי (Mineralnye Vody) שבקווקז הרוסי, אזור שעד כה לא היה על מפת התיירות הישראלית. מדובר באזור בין הים השחור לים הכספי, עמק השוכן בין הקווקז הנמוך לקווקז הגבוה, על דרך המשי העתיקה בדרום רוסיה.

בימינו קשה למצוא יעד שטרם מוצה, בעיקר כזה במרחק טיסה קצרה. במסגרת הרחבת היעדים שעוברת על תעשיית התיירות, מציעה מינרלניה וודי וסביבותיה חוויה חדשה. האזור מציע מלונות ספא ונופש אמיתיים, מעיינות בארבע ערים מרכזיות – פיאטיגורסק, קיסלובודסק, יסנדוקי וז'לז'נובדסק – כאשר לכל מעיין מרפא הסגולות והיתרונות הבריאותיים שלו, מרחצאות בטמפרטורות קיצוניות של חום וקור, לצד אפשרות לטיולי עומק ורוחב לחובבי טבע, היסטוריה, גאולוגיה וטיולים גיאוגרפיים. בחורף מציע האזור פעילויות כמו סקי ושלג בשני אתרי סקי, האחד – אלברוס, בגובה 5,642 מ' גבוה אף מהמונטבלאן. זהו אתר סקי משוכלל ומודרני, המתאים לגולשים בכל הרמות וגם לאליפויות סקי בינלאומיות. לכך אפשר להוסיף מפלים קפואים בשפע. ואילו בקיץ – טיולי ג'יפים, כדורים פורחים, ציד, דיג, רפטינג, טרקים ועוד.

בנובמבר 2017 החלה חברת Group R Way הקווקזית-ישראלית, להציע טיסה שבועית משדה התעופה במינרליה וודי לתל אביב מדי יום רביעי באמצעות חברת התעופה אורל איירליינס. מדובר על טיסה של שעתיים ועשרים דקות בלבד, המעבירה את הנוסע לעולם אחר בתוך זמן קצר. הטיסה שירתה עד עתה בעיקר תיירות נכנסת לישראל, בעיקר רוסית, כזו שהיתה מגיעה לארץ לפני כן דרך מוסקבה ובאקו.

על הפוטנציאל תעיד העובדה שבשנת 2017 הטיסה אורל איירליינס בין ישראל לרוסיה כ-44 אלף נוסעים (ישראלים וזרים) – עלייה של 420% לעומת 2016. חברה אחרת בקבוצה, R Way Medical, עוסקת בתיירות רפואית בשיתוף עם אסותא להטסת חולים לטיפולים בישראל.

כאן אין עונות – תמיד יש ספא

לקראת תחילת הטיולים המאורגנים ליעד, כינס רוני מרדכי, הבעלים והמנכ"ל של R Way, לסיור מקדים בן שבוע, מספר מורי דרך המתמחים בטיולים מאורגנים וטיולים גאוגרפיים וכן נציגי ועדים וסוכני נסיעות, כדי לקבל את התרשמותם והצעות להתאמתו לתייר הישראלי. זאת מכיון שעבור הישראלים מדובר ביעד חדש ועבור המקומיים מדובר בתייר לא מוכר.

למרדכי, המתגורר ועובד בפיאטיגורסק, במקור מנהריה, קרובי משפחה מנכבדי הקהילה במקום. לדבריו, הוא בנה באזור קניון ו"התגלגל" לתיירות. בנובמבר שעבר התחיל טיסות שבועיות לישראל, אחרי שבשנות נ-90' נעשה נסיון דומה. "אין מקום עם כזה מגוון של שפות, שהרוסית היא החדשה שבהן", הוא צוחק. היהודים ההרריים, שמשפחתו של מרדכי נמנית עמם, הם העם העתיק ביותר. "פוטין אמר שמוסקבה לא היתה קיימת בלי היהודים", מתגאה מרדכי. לדבריו, לקהילה יש אינטראקציה מדהימה עם המוסלמים והנוצרים. "בקווקז מכבדים האחד את השני. מהים השחור ועד הים הכספי, אחוזי הפשיעה הם הכי נמוכים, כי לא רוצים 'ל'קלקל את הבית'".

לדברי מרדכי, הם מקבלים תמיכה בפרויקט משרי התיירות המקומיים וגם משר התיירות הישראלי, יריב לוין, "שתומך בקו החדש שפתחנו בראשון לנובמבר. אנחנו רואים בזה לא רק ביזנס, אלא גם דרך לקידום התרבות של הקווקז. בתוך קצת יותר משעתיים, אתם נמצאים בגן העדן הקווקזי". החברה ערוכה לקבל יחידים, קבוצות ומשפחות, "אנחנו נותנים מענה גם לקהל הדתי במובן של מלונות כשרים ומסעדות כשרות, יהיה כאן פסח כשר של 14 יום", הוא אומר.

אלי הראל זקן, מורה הדרך בסיור ונציג החברה בישראל, סיפר כי מדובר בחמש ערים הסמוכות אחת לשנייה ומרכיבות קומפלקס נדיר של פארקים, גנים, יערות, הרים, מעיינות, מלונות נופש ומרפא, שווקים תוססים, מרחצאות מים מינרליים, אגמים, נהרות, מפלים וכבשים. הרבה כבשים.

הראל: "חבל ארץ אסטרטגי ופורה כזה, משך אליו מתיישבים מקדמת דנא – כוזרים, דגאסטנים, ארמנים, צ'צ'נים, בלקרים, אווחאזים, אווארים, אזארים, קראצ'אים, צ'רקסים, אינגושטים ואוסטינים… אלו רק חלק מהעמים/לאומים/שבטים שחיים ב'מסדרון' היבשתי הזה. אין עוד מקום בעולם שיש בו כל כך הרבה עמים באזור אחד. בעיר אחת קטנה תוכל למצוא כנסייה אורתודוקסית, מסגד ובית כנסת, אין כאן אנטישמיות או פנאטיות דתית. חיים כאן למעלה מעשרת אלפים יהודים בקהילה מגובשת".

בטיול בקווקז הרוסי עוברים רפובליקות החברות בפדרציה הרוסית כמו גברדינה בלקרי, אוסטיה, אינגושטה ואף צ'צ'ניה עם גרוזני בירתה, כאשר כל רפובליקה שומרת על שפתה, תרבותה ולאומיותה. הסיור בקווקז מרתק, אולם כדאי לנסוע בטיול מאורגן כדי ללמוד על ההיסטוריה והתרבות של האזור על מגוון תושביו, כולל היהודים, כשהיא עדיין אותנטית, בלי מקדונלד ודומיה. זאת מכיון שרוב האוכלוסיה דוברת בינתים רק רוסית.

מה שטוב לסוס של פוטין

ולדימיר פוטין מאד נוכח באזור ודמותו ניבטת מלא-מעט קירות: הנשיא חובב סוסים, מחזיק את סוסו האהוב בחווה מיוחדת, כשמארחים לו לחברה סוסים של מיוחסים אחרים מהאזור; במסעדה בתוך מרכז קונגרסים (בבעלות יהודית) שנבנתה לטעמו, הוא נוהג לקיים פגישות כשהוא בסביבה. מרדכי מספר שהנשיא פוטין הבטיח למינרלניה וודי מעמד של "אזור פיתוח א'" אחרי סנט פטרסבורג – שתמיד מקבלת תקציבים – וסוצ'י – בגלל האולימפיאדה. אלא שחצי האי קרים נכנס באמצע. עם זאת, טרמינל חדש נבנה בשדה התעופה וגם רכבת חשמלית. כספים מושקעים בתשתיות ובהקפדה על איכות האוויר והמים. החימום, למשל, הוא חלק מתשלום הארנונה ונעשה באמצעות גז, שנפלט אח"כ בדמות אדים דרך ארובות גבוהות, ואינו מזהם.

האזור מצטיין במפלים שוצפים כמו "מפל הדבש" – ששמו בא לו בשל הדבורים שחיו בנקיקים ודבשן היה מתערבב במימי המפל וממתיק אותם ומפלי צ'יטם שזכינו לראותם קופאים על עומדם בקור של מינוס 10 מעלות לערך. לא נעדרו גם מקומות לשתיית מים מבריאים וגם מעיינות של מים רדיואקטיביים ומעיין אדום ממי ברזל.

"דובאי של הקווקז"

במרחק כמה שעות נסיעה נמצאת העיר גרוזני שבצ'צ'ניה, לא בדיוק יעד עם מוניטין תיירותי. בחברת R Way ערוכים כבר לשלב טיול במינרלניה וודי עם גרוזני  וקבוצות ראשונות יחלו במרץ, בשילוב עם רפובליקת אינגושטה. גרוזני בירת צ'צ'ניה שנשלטת על ידי רמזן קדירוב, בנו של אחמט קדירוב, שנרצח ב-2004. העיר נחרבה בשתי המלחמות שניהלו מורדים בדלנים נגד צבא רוסיה בשנות ה-90'. אולם כיום משקיעה בה רוסיה סכומים אדירים בפיתוח. מקומו של האיסלאם בצ'צ'ניה מרכזי ביותר ועשרות מסגדים נבנו בין חורבותיה, אחד מהם הגדול באירופה. מרכז העיר חודש בנוסח לאס וגאס, עם גורדי שחקים מוארים בצבעים בוהקים, פארק עם 300 אלף פרחים הצפויים לפרוח בקיץ, מוזיאונים ועוד.

במשבר המגנומטרים בהר הבית בקיץ האחרון, הביע קדירוב תמיכה בפלסטינים בחשבון האינסטגרם שלו. ביקור בה הוא בבחינת "כבדהו וחשדהו", כאשר המשלחת מופנית ללינה במלון בחסות המדינה. בכלל, לכל אורך הסיור בקווקז הרוסי יש פיקוח הדוק של ביקורת גבולות ושל "עין פקוחה" של המשטר, בניגוד למדינות מערב אירופה.

מרדכי: "אנשים שומעים צ'צ'ניה ולוקחים צעד אחורה, אבל אנחנו קוראים לה 'הדובאי של הקווקז'. הכל חדש ויפה, יש פארקים מרהיבים, מעיינות מרפא ואתרי סקי. צ'צ'ניה ואינגושטה הן שתי רפובליקות שפעם היו במלחמת עולם וכיום חיות ביחד בשלום. אם נסתכל על הקונפליקט הישראלי פלסטיני, בגדול, הלוואי והיינו יכולים להגיע לשקט והשלווה שיש ביניהן, כשכיום הן משלבות ידיים בכל מה שקשור לתיירות ולכלכלה והאזור מתפתח בצורה מרהיבה".

המלונות עם דירוג אירופי

יש באזור מינרלניה וודי קרוב למאה מלונות ברמות שונות, מדורגים במסגרת דירוג יורוסטאר האירופי. כמה מהם ברמה של 5 כוכבים עם ספא שלא היה מבייש עיירת נופש בשוויץ. מלון כזה הוא מלון אסטוצ'ניק בעיר ייסנדוקי, מלון ספא יפהפה עם חדרים מעוצבים, בריכת שחייה מקורה ומרכז ספא עם מבחר של טיפולים לכל חלקי הגוף. מלון אחר של 4 כוכבים שראינו, מלון רוס, הצטיין פחות בחדרים ובלובי, אבל הציג ספא מדהים עם מגוון טיפולים מסחרר, שנותן מענה למכאובים גופניים רבים.

אגב, אחד המלונות המבוקשים בקיסלובודסק הוא מלון הספא סנטוריום פלזה של לב לבייב, שיש להזמין בו מקום חודשים ארוכים מראש, למרות שהוא גובה 300 דולר ללילה, לאדם.

האוכל

התפריט עדיין פשוט ולא-מתוחכם – בשר כבש מבושל במים, מוגש עם המרק ועם תפוחי אדמה מבושלים, עוף ומין פסטה מקומית שמכינים מקמח ומתירס וטובלים ברוטב גדוש בשום, גירסאות שונות למאפי בצק מוכרים כמו חצ'פורי  – שכאן נקרא כיצ'יני – ואחרים, ריבות מכל פרי אפשרי, כולל מאיצטרובלים זעירים ואגוזי מלך כשהם עדיין בוסר וקליפתם רכה,  סיח'ים של קבבים וצלעות כבש – שכאן נעדר ממנו הריח האופייני שמרתיע רבים –  ועוד ועוד, כולל מסעדות כשרות.

השירותים – תרתי משמע

האזור מורגל יותר בתיירות רוסית ופחות במערבית וישראלית. נותני השירות בחנויות ובמקומות אחרים דוברים רוסית בלבד, למעט במידה מסויימת במלונות. לכן, עד שהמצב ישתפר, מומלץ להצטייד במלווה דובר רוסית. והמלצה חמה נוספת: לקחת בחשבון שמחוץ למרכזי הערים, גם בתחנות הדלק, עדיין נמצאים בשירות שירותי "בול קליעה" שמעיבים על החוויה ולכן כדאי לנצל כל הזדמנות שנקרית בדרך לשירותים מודרניים.

המחירים

המחירים בדרום רוסיה זולים במיוחד. נצפו מוצרים קוסמטיים בשווה ערך לששה שקלים לשפופרת קרם פנים מקומי, בגדי ספורט של קולומביה ונעליים ממותגים נחשבים במחירים הנמוכים ביותר מ-50% לעומת המחירים בישראל. לפי בוקינג – מה שאומר שבמלונות עצמם אפשר לקבל מחיר טוב יותר עם התמקחות קלה (ברוסית) – מחירים ממש טובים.

מה שמאפשר לסוכנים להציע, לדוגמה, חבילה של שבוע הכוללת טיסה ושהייה במלון ספא חמישה כוכבים על בסיס הכל כלול ב-850 דולר לאדם. לא כולל טיפולים.

איך מגיעים

חברת R Ways מקיימת מדי יום רביעי טיסה ישירה בין תל אביב למינרלניה וודי במטוס A320  מרווח, כולל שלוש שורות של מחלקת עסקים עם מושבים רחבים ונוחים, ונוחתת תוך שעתיים ועשרים דקות בנתב"ג. צחצוח מהיר, תדלוק, העמסת מזוודות – וב-16.30 יוצאת הטיסה מתל אביב למינרלניה וודי. הכוונה היא לשלב בחבילות תיור גם את באקו שבאזרביז'אן ולהוסיף טיסות שבועיות.

אתר האינטרנט של חברת R way Group יהיה פעיל מהשבוע הבא: https://www.rwaygroup.com/

 

*הכותבת היתה אורחת R way Group
 

Exit mobile version