Site icon IAS

היזהרו ממדריכי תיירים מזוייפים בפראג

העיר העתיקה בפראג. צילום Depositphotos

התיירות בצ'כיה ובמיוחד בבירת המדינה, פראג – נמצאת במגמת עלייה. בשנה שעברה, כמעט 7.9 מיליון בני אדם ביקרו בעיר, המהווים גידול של 3.2% לעומת 2017, כאשר הרוב הגדול של המבקרים הוא זרים (6.67 מיליון).

גם הישראלים חזרו לטייל בצ'כיה ולפי נתוני רשות שדות התעופה (רש"ת), טסו לפראג ב-2018 קרוב ל-400 אלף ישראלים ובחודשים ינואר-אפריל 2018 – 34 אלף.

עם זאת, התיירים הם לעתים קרובות מטרות להונאה של זרים ואפילו קבוצות מאורגנות. הרשויות נלחמות עכשיו במדריכי הטיולים המזויפים הללו. הדרכת תיירים כמעט אינם מפוקחת בצ'כיה מאז 2008. כתוצאה מכך, ניתן לראות אנשים המניפים מטריות שאין לטעות בהן בכיכר העיר העתיקה עם שלטים כמו "סיורים ללא תשלום" ("FreeTours") או "Tour4Charity", לכאורה סיורים שתמורתם היא לתמיכה בילדים צ'כיים עניים.

אף אחד מהשלטים הללו אינו אמיתי. אין תשלום מראש וגם לא כרטיסים, אולם המדריכים המזוייפים בונים על כך שהתיירים ישלשלו לידיהם תשלום כלשהו בסיום הסיור. כספים אלה מגיעים אחר כך אל הבוסים והמפיצים של רשת המדריכים המזוייפת הזו.

"קשה להעריך את הנזק הכספי, אבל ברור שהרווחים האלה לא נרשמים. אין זה סביר שהמדריכים הללו משלמים היטלי חובה ומסים. הרווחים נטו הם באמת ענקיים ולכן יש כל כך רבים מהם. בעיקרון, לאף אחד לא אכפת מהנזק המוסרי באווירה הנוכחית", אמרה נדייז'דה וולרובה, מדריכת טיולים מקומית.

נסיון הסדרה של תחום מדריכי התיירים

רחוב והטירה בצ'סקי קרומלוב בצ'כיה. יעד תיירותי ידוע. צילום Depositphotos

איך מתקיים סיור "חינמי" כזה? המדריכים פועלים לפי עלוני תיירות שאותם קראו ולפיהם הם מדריכים. כדי למשוך תיירים זרים, למשל, הם מספרים ש"שביל הזהב" בטירת פראג הוא רק תפאורה לסרט בטענה שהנשיא הראשון של הרפובליקה הצ'כית, ואצלב האוול, הרס את האתר המקורי שנותר ללא פגע בתקופה הקומוניסטית וכי חבריו הקולנוענים בנו את מה שקיים כיום. כך טוענת חברת איגוד המדריכים הצ'כי.

עוד נוהגים המדריכים, לכאורה, לספר כי 20% מהצ'כים עובדים בתעשיית הפורנו; שהפסלים על גשר קארל הם עותקים – כי המקוריים נהרסו או ש"גשר קארל נקרא צ'ארלס, כי הנסיך צ'ארלס איבד את טבעת הנישואין שלו כאן".

מדריך ספרדי אף הפליג בסיפורים על כך שהרפובליקה הצ'כית היא המדינה שבה המספר הגדול ביותר עם אנשים בעלי קעקועים ופירסינג "אולי רק לשוטרים ולפוליטיקאים אין קעקועים", גילה לשומעיו הספרדים במהלך סיור.

המצב הנוכחי במדינה עשוי להשתנות עם חידוש חוק רישוי המסחר, אשר עבר בקריאה ראשונה, כשהמטרה היא לשוב ולהסדיר את ענף מדריכי הטיולים. אם יימשך הליך החקיקה, יידרשו שוב המדריכים לעבור הדרכה והסמכה ראויה, כפי שהיה עד לשנת 2008. אולם, יש כמה חילוקי דעות בין פוליטיקאים בעניין זה ולפיכך, נותר לראות מתי ניתן להביא שינוי לא רק לבירה הצ'כית, אלא גם לערי תיירות אחרות כמו צ'סקי קרומלוב (Český Krumlov) או קרלובי וארי (Karlovy Vary).

Exit mobile version