Site icon IAS

הברקזיט – הפרישה שתטלטל את התיירות באירופה ומעבר לה

הברקזיט של בריטניה מהאיחוד אינו חד-סטרי ותעשיית התיירות בבריטניה תושפע מכך גם כן. צילום Depositphotos

הפרלמנט בבריטניה שאישר ביום שישי את הצעת הברקזיט (Brexit) של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, סלל את הדרך לעזיבתה את האיחוד האירופי. ב-29 בינואר יתכנס הפרלמנט האירופי לאשר את הסכם הפרישה, שייכנס לתוקף יומיים לאחר מכן. עד ל-31 בדצמבר 2020 יימשכו המגעים בין לונדון לבריסל על אופי הפרישה והשלכותיה. עם זאת, לפי סעיף 50 של האיחוד האירופי הדן בהליכי פרישת מדינה מהאיחוד, פרישתה של בריטניה ממנו תימשך שנתיים לפחות ועד אז היא חייבת להמשיך לפעול על פי כלליו, מלבד אי השתתפות בקבלת ההחלטות באיחוד.

לדברי  ג'ונסון, המהות של הברקזיט היא שבריטניה החזירה לעצמה את כוח ההחלטה. "עם האמון החדש שקיבלנו בבחירות, נוכל לקבל החלטות לבדנו ולהיות אחראים בפני מי שבחרו בנו", הבטיח.

איזי ג'ט. המניות של החברה עלו בעקבות ההכרעה. צילום עירית רוזנבלום

בריטניה: יעד הנסיעות העשירי בגודלו בעולם

למהלך הברקזיט השלכות משמעותיות על ענף הנסיעות והתיירות, לא רק בבריטניה אלא באירופה ובשאר העולם. השלכותיו עמוקות ואם הן תמשכנה, השפעתן תגרום לשינויים מרחיקי לכת בתנועת התיירים העולמית ולהשפעה גדולה על מאזני הרווח וההפסד של חברות התעשייה.

בריטניה היא יעד הנסיעות העשירי בגודלו בעולם, ובמקביל היא השוק הרביעי בגודלו בתיירות יוצאת מבחינת רמת ההוצאות. זאת לפי נתוני ארגון התיירות העולמי של האו"ם UNWTO. כך שמה שקורה למדינה – חשוב לשוק העולמי.

לפי מומחי תיירות, ידוע שעסקים שונאים אי-ודאות ומיד אחרי תוצאות הבחירות מחירי המניות הגיבו בצורה חיובית למדי. חברות כמו איזי ג'ט ואחרות ראו עליות משמעותיות במניותיהן, הליש"ט נסקה מול הדולר והיורו כאחד, שהן חדשות טובות לתיירות היוצאת מבריטניה – אך פחות עבור הנכנסת.

התמונה הגדולה

אחת הסוגיות החשובות בהצבעה על הברקזיט היתה ההגירה. מצע המפלגה הבטיח סוף לחופש התנועה – שקרוב ללבו של האיחוד האירופי – ובמקומו  מערכת מפוקחת יותר, שבסופו של דבר תביא לירידה במספר המהגרים הלא-מקצועיים. מגזרים כמו אירוח נשענים מאוד על עובדים מהאיחוד האירופי, שלדברי יועצים מהווים 12.3% מכוח העבודה כולו בבריטניה, ואף יותר מכך במקומות כמו לונדון, שבהם לפי הערכות מדובר על בין 25.7% ל-38%.

עתה, כאשר השמרנים שוב בשלטון, מדיניות ההגירה המגבילה שלהם נראית כמו חדשות רעות לעובדי נסיעות, תיירות ואירוח. "התעשייה תרמה 23 מיליארד ליש"ט (30.7 מיליארד דולר) למשק הבריטי בשנה שעברה, אך כדי להמשיך ולצמוח ולפרוח עלינו להמשיך ולהיות נגישים לעובדים מרחבי העולם, להציע גבולות חסרי חיכוך עבור המבקרים שלנו אחרי הברקזיט וקידום חזק של בריטניה כיעד מסביר פנים", אמר ג'וס קרופט, מנכ"ל איגוד הנסיעות UKinbound.

דלפק קבלה במלון. עלול להיווצר מחסור בעובדים לתעשיה. צילום Depositphotos

מנכ"ל קבוצת מלונות אינטרקונטיננטל, קית' באר, כתב בעיתון דיילי טלגרף בבריטניה בתחילת השנה כי "נדרשת גישה מחשבתית ופרגמטית כדי למנוע מחסור בעובדים מיומנים ובתמהיל תרבותי עשיר, שהופך את התעשייה שלנו ואת בריטניה למיוחדת כל כך".

וההגירה אינה חד-כיוונית: עובדים בריטים ניצלו את חופש התנועה כדי לעבוד בעסקים הממוקמים באיחוד האירופי. ברגע שבריטניה תעזוב את האיחוד – כל גורם יציע בקרות הגירה הדדיות. המפלגה השמרנית התייחסה תמיד להגבלת חופש התנועה כאל רחוב חד-סטרי אולם אם בריטניה תחליט, למשל, שהיא רוצה לקצץ באופן דרסטי את מספרי המהגרים, האיחוד האירופי עלול לעשות זאת גם כן.

"זה עלול להגביל, במקרה הטוב, את מספר האזרחים מבריטניה המסוגלים לעבוד באיחוד האירופי ובמקרה הגרוע יקטין אותם עד כדי כך, שהמודלים העסקיים של חברות רבות בבריטניה יימצאו בלתי ברי-קיימא לחלוטין", נכתב בדו"ח חדש.

טרמינל 5 של בריטיש בנמל התעופה הית'רו בלונדון. צילום Depositphotos

הרחבת הית'רו

החלטה מרכזית נוספת שהתשובה לה מתמשכת והולכת היא האם בריטניה זקוקה למסלול השלישי בנמל התעופה הגדול ביותר שלה, לונדון הית'רו. פוליטיקאים מדברים על בניית מסלול מסלול שלישי כבר למעלה מעשור, אך נמנעו מהתחייבות נחרצת. בימים אלה דחתה רשות התעופה האזרחית בבריטניה (CAA) את פרויקט המסלול השלישי בשנה. גורמים רשמיים בהית'רו  מצפים כעת כי הפרויקט יושלם בסוף 2029, שנה לאחר המתוכנן.

השינוי בלוח הזמנים נובע מהחלטה של רשות התעופה האזרחית לדחות את בקשתה של הית'רו להעלאת ההוצאות בסכום של 650 מיליון ליש"ט ל-2.4 מיליארד ליש"ט לפני שהפרויקט יקבל הסכמה לתכנון.

ווילי וולש, מנכ"ל קבוצת התעופה IAG (בריטיש איירווייס, איבריה ועוד) טוען משכבר שאין להסכים להוצאה זו. לדבריו, במצב שבו בוריס ג'ונסון רוצה להפוך את בריטניה לתחרותית יותר,  "לאפשר הקמת נמל תעופה מורחב ויקר יותר באופן משמעותי משכנינו האירופאים, יהיה גול עצמי, בשעה שאנחנו צריכים להתחרות על הבמה העולמית".

ראש הממשלה ג'ונסון התנגד להרחבה בהית'רו, ובעת כהונתו כראש עיריית לונדון קרא לבנות נמל תעופה חדש בשפך התמזה.

איחוד בסיכון?

למרות שהשמרנים זכו ברוב ברור, בסקוטלנד, המפלגה הלאומית הסקוטית הגדילה את נתח המושבים שלה ועתה היא מונה 48 מתוך 59 המושבים. כעת קיימת אפשרות ממשית למשאל-עם על עצמאות סקוטלנד במהלך השנים הקרובות. "לתעשיית התיירות של סקוטלנד יש חשיבות עצומה לכלכלתנו, והיא תורמת כ-7 מיליארד ליש"ט (9.3 מיליארד דולר) לתמ"ג ומעסיקה למעלה מ-200,000 איש", נאמר במצע המפלגה. המסמך מתאר את הנזק שהברקזיט עלול לגרום לתעשייה וקורא לממשלת בריטניה לבחון הפחתת מע"מ לענף האירוח.

גם בצפון אירלנד דורשת התאמה מחדש, מה שמצביע על שבר נוסף של האיחוד. לראשונה אי פעם, צפון אירלנד החזירה רוב של חברי פרלמנט לאומניים שרובם אנטי ברקזיט.

תחזית למספר התיירים בבריטניה ב-2020 לפי VisitBritain

VisitBritain צופה שנת שיא לתיירות נכנסת בשנת 2020

תחזיות מ-VisitBritain, סוכנות התיירות הלאומית הבריטית, צופות כי 2020 אמורה להיות שנת שיא בתיירות הנכנסת לבריטניה. ההוצאות על ידי מבקרים בחו"ל צפויות להגיע לשיא של 26.6 מיליארד ליש"ט בשנת 2020, עלייה של 6.6% בהוצאות לעומת שנת 2019 שצפויה לעמוד על 25 מיליארד ליש"ט.

מספר התיירים הבינלאומיים לבריטניה צפוי לעלות בשנת 2020 ל-39.7 מיליון, הגבוה ביותר אי פעם, ולעלות ב-2.9% ביחס לשנת 2019, שצפויה להגיע לכ-38.5 מיליון ביקורים עד סוף השנה.

הבחירות של ג'ונסון יעצבו את פני המדינה לעשור הבא

סוכנות התיירות הלאומית גם עובדת עם ענף התיירות כדי ליידע את המבקרים באירופה על פרקטיקות הנסיעות ולעודד ביקורים שלאחר הברקזיט. התיירות שווה לכלכלת בריטניה 127 מיליארד ליש"ט, מה שמגביר את הצמיחה הכלכלית בכל המדינות והאזורים שלה. התעשייה גם יוצרת עבודה: על כל 22 תיירים מסין, למשל, נולדת משרה אחת בענף התיירות של בריטניה.

מאמר שפורסם ב"פייננשל טיימס" קבע שבטווח הקצר נצחון השמרנים הניע את שוק המניות כלפי מעלה. אולם חשיבה זו לטווח הקצר מתעלמת מההשפעה ארוכת-הטווח של הברקזיט, שלכאורה תהיה גרועה יותר לכלכלה ובמסמך כלכלי נכתב כי במהלך הפרלמנט הבא, הסביבה הכלכלית של בריטניה תהיה תלויה מאוד בתוצאת הברקזיט. השאלה היא האם ג'ונסון יגלה צד פרגמטי ויילך בכיוון של "ברקזיט רך" יותר, עם התאמה רגולטורית קרובה יותר ל- 27 המדינות הנותרות, או שהוא יקשיב יותר לאגף הימני של המפלגה. בכל מקרה, הבחירות של ג'ונסון יעצבו את פני המדינה לעשור הבא.

Exit mobile version