Site icon IAS

גידול הצמיחה הפרטית השפיעה על יציאות הישראלים לחו"ל

האצה בקצב הצמיחה הפרטית במשק במחצית הראשונה של השנה, השפיעה גם היא על יציאות הישראלים לחו"ל והיוותה גורם נוסף בגידול של 15% ביציאות לחו"ל, בנוסף לתחרות שנוצרה בעקבות התפתחות טיסות הלואו קוסט, ומאבק האתרים בחו"ל למשוך אליהם תיירים, שהאיץ את הורדת המחירים של התיירות היוצאת לחו"ל.

הצריכה הפרטית והגידול ביציאות לחו"ל

הצריכה הפרטית עלתה במחצית הראשונה של 2016 ב-7.3%, הקצב המהיר ביותר שנרשם מאז הרבעון הראשון של 2007. משנת 1995 נרשמו רק שלוש מחציות עם קצב צמיחה מהיר יותר. הגידול המהיר בצריכה הפרטית התבטא בעלייה של 5.2% בצריכה הפרטית לנפש, המהווה אינדיקטור לרמת החיים הגבוהה במשק. כשרמת החיים עולה זה גם משפיע על צריכת היציאה לחו"ל. כך שנתון זה השפיע על כך שבמחצית הראשונה של השנה נרשמו  2.7 מיליון יציאות  לחו"ל של ישראלים,  עלייה של 15% לעומת אותה תקופה אשתקד.  2.5  מיליון יציאות היו דרך האוויר, גידול של 16%. 3%  מכלל היציאות היו של ישראלים המתגוררים בחו"ל ובאים לארץ לביקורי מולדת.

נמשך הגידול

הגידול ביציאות ישראלים נמשך ובתום שבעת חודשים ראשונים של השנה (ינואר – יולי) נרשמו 3.6 מיליון יציאות לחו"ל של ישראלים (כולל 3% המתגוררים בחו"ל), עלייה של 15% לעומת אותה תקופה אשתקד. 3.4 מיליון יציאות היו בתקופה זו דרך האוויר, עלייה של 15%.

גורמי עליית הצמיחה

לדברי יואל נווה הכלכלן הראשי של משרד האוצר, בסקירתו השבועית, לגידול המהיר בצריכה הפרטית תרמו: נתוני שוק העבודה החיוביים, ובהם שיעורי התעסוקה הגבוהים, וההאצה בקצב הגידול של השכר; רמת הריבית האפסית במשק; וקצב האינפלציה השלילי, המבטא ירידה במחירי המוצרים והשירותים בישראל. הורדת המע"מ וההורדה הצפויה במס ההכנסה תרמו, וצפויים לתרום, לקצב הגידול המהיר של הצריכה הפרטית.

כסף פנוי

מעשית מדובר בגידול הכסף הפנוי של הציבור, בעיקר במעמד הביניים ומעלה, המאפשר לו לצרוך מעבר לצריכת הבסיסית של אמצעי הקיום השוטפים ולהפנות משאבים לצריכה איכותית יותר, הכוללת, כמובן, את היציאות לחו"ל.

לדבריו, לגידול המהיר התבטא בכל הרכיבים העיקריים של הצריכה הפרטית. כך, קצב הגידול של הצריכה השוטפת, המהווה יותר מ-80% מסך הצריכה הפרטית, עמד על כ-5%. בכך המשיכה הצריכה הפרטית לשמור על קצב גידול של יותר מ-4%, לאחר שבשנים 2014-2011 עמד קצב הגידול הממוצע על כ-3%.

על פי הערכות של רשות שדות התעופה (רש"ת) שנת 2016 כולה בנתב"ג תהווה שיא של כל הזמנים. לפי תחזיתה תנועות הנוסעים הבינלאומיות תסתכם בסיום השנה בכ-16.3 מיליון נוסעים (נכנסים ויוצאים), לעומת 15.6 מיליון ב-2015, שזה יהיה גידול של 4%. לדבריה, הגדלת הפעילות נובעת בעיקר מהסכם שמים פתוחים ששינה את פני מפת התיירות היוצאת מישראל ולזה יש להוסיף את התחרות שנוצרה באתרים בחו"ל, כדי למשוך אליהם תיירים מישראל וגם את הגידול בצריכה הפרטית.

 

 

Exit mobile version