Site icon IAS

או לה לה: הכנסות שיא מתיירות צפויות השנה לצרפת

אמסלם טורס תפעיל טיסה מיוחדת לפריז צילום Depozitphotos

אם המגמה תימשך, צפויה שנת 2018 להיות שנת שיא לתיירות הצרפתית וכלכלתה. העדכון האחרון של נתוני הבנק של צרפת על המגזר מראה כי ההכנסות מתיירות בינלאומית למדינה ממשיכות לגדול. עם זאת, למרות שמבחינת מספר תיירים היא שולטת ללא עוררין זה שנים במקום הראשון, מבחינת ההכנסות התיירותיות הגבוהות ביותר היא ניצבת במקום השלישי אחרי ארה"ב וספרד. (פירוט המדינות הפופולריות ביותר וההכנסות מתיירות ב-2017 בדו"ח של ארגון התיירות העולמי UNWTO)

בדו"ח האחרון על תיירות בינלאומית בצרפת, מדגיש הבנק של צרפת (Banque de France) את התוצאות החיוביות של המגזר התיירותי, תוך הצבעה על חולשות מסוימות.

לאחר ירידה חדה – בעיקר בשל פיגועי הטרור בשטחה – שבו וגדלו ההכנסות מתיירות בין השנים 2016  ל-2018, עד כדי כך שהשיא שנקבע ב-2014 ועמד על 54 מיליארד יורו, נמצא בדרך להישבר השנה. אחרי ששנת 2017 הסתיימה עם הכנסות של 53.7 מיליארד יורו, הנתונים על פני תקופה של 12 חודשים בין יולי 2017 ליוני 2018 מצביעים על הכנסות שיעלו על 56 מיליארד יורו. לפי הבנק הצרפתי, רווחי הענף הגיעו לכמעט 17.5 מיליארד יורו, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2013.

במקביל הודיעה הממשלה כי בכוונתה לשפר את קידום התיירות לצרפת, תוך גיוס כוח אדם בתחום המלונאות והמסעדות. שיפורים אלה חייבים להיות מיושמים עד 2024, עת תארח צרפת את המשחקים האולימפיים.

תיירים בכיכר המרכזית בעיר מונפלייה שבצרפת. לבזר את התיירות. צילום עירית רוזנבלום

תלות הדדית בין מדינות אירופה במונחי הכנסות מתיירים

נתוני בנק דה פראנס מראים גם את המדינות שמהן מגיעות רוב ההכנסות של המגזר. עשר מדינות מקור אחראיות לשלושה רבעים מהכנסות: שבע מאירופה, שתיים מאסיה ואחת מארה"ב. בלגיה היא הלקוחה הגדולה ביותר של צרפת עם 6.5 מיליארד יורו, המהווים 12% מההכנסות. ההוצאות של עשר המדינות הללו גדלו בשנה שעברה, למעט מהאמריקאים והאיטלקים, שהוציאו מעט פחות.

השוואה בין החודשים יולי-אוגוסט 2017 וחודשים אלה ב-2018, מראה שהוצאות התיירים גדלו באופן ניכר: האנגלים, הגרמנים, הספרדים והאמריקאים הוציאו בין 13%-15% יותר השנה ואילו אצל היפנים נרשם גידול של לא פחות מ-58.8%. מנגד, השוויצרים הידקו את החגורות וכך גם הסינים, שהוציאו השנה ב-8.4% פחות מאשר בקיץ שעבר – תופעה הראוייה לתשומת לב.

המחקר גם מדגיש את התלות ההדדית החזקה בין מדינות אירופה במונחים של הכנסות מתיירות, כמו גם את המשקל של התיירים הצרפתים עבור שאר המדינות של היבשת: חלק גדול מההכנסות הצרפתיות במגזר מגיע ממדינות אחרות באירופה, והצרפתים עדיין מייצגים 27% מהוצאות התיירים בבלגיה, 9% בבריטניה ו-6% בגרמניה, שיעור שנשאר יציב בארבע השנים האחרונות.

מון-סן-מישל, המנזר על האי בנורמנדי, השני באתרי התיירות המבוקרים ביותר בצרפת. צילום Depositphotos

האתר המבוקר ביותר: שער הנצחון בפריז

עם זאת, בעוד 2018 צפויה, כאמור, להיות שנת שיא, המדינה סובלת מכמה חולשות המודגשות על ידי הנתונים הסטטיסטיים של הדו"ח. ראשית, צרפת נשארת יעד יקר, ותיירים צריכים לעיתים קרובות לכלות חלק גדול מכספי החופשה שלהם על לינה ו/או מזון. התייר הגרמני יוציא 51% מתקציבו על מציאת מקום לינה, בעוד המבקר הסיני משקיע בכך 39% מתקציבו. לפיכך, העלות הגבוהה של החיים מגבילה את הקניות ואת הוצאות הפנאי של התיירים: אלה מייצגים רק 8% מכלל התקציב של הספרדים, 13% של הבלגים ועד 28% של התייר הסיני.

מדאיגה יותר העובדה שמשקלה של צרפת בהכנסות מתיירות של האיחוד האירופי ירד באופן משמעותי בשבע השנים האחרונות. בעוד שצרפת היוותה 16% מההכנסות בשנת 2010, היא ירדה ל-14.3% מסך ההכנסות ב-2017, מותירה את ספרד במקום הראשון עם 15.9%. ואילו הוצאות התייירים הצרפתיים בחו"ל נשאר יציב בשנת 2017, והן עמדו על 36.7 מיליארד יורו.

זרם הולך וגדל של תיירים גם מציב את האיום של תיירות-יתר (אוברטוריזם) שבחלקו קשה לניהול ושהמדינה מתחילה להתייחס אליו. ז'אן-בפטיסט למוין, ממשרד החוץ והממונה על התיירות, אמר שיש להגן קיימות ותיירות בת- קיימא בצרפת, כשהשפעתה של תיירות השיא כבר כבר מתחילה להיראות.

מגדל אייפל הגיע למגבלות כושר הנשיאה שלו בשנה שעברה, ודו"ח פרלמנטרי של מוריס לרוי (UDI) וז'אן פרנסואה פורטריו (LREM) המליץ להתמקד במאמצי המדינה להגדלת ההכנסות והרחבת יעדי התיירות במקום להגדיל את מספר התיירים ולשאוף ל-100 מיליון תיירים בשנת 2020.

בפריז פועלים לביזור התיירים באמצעות שיווק חלקים נוספים של העיר, מעבר ליעדי התיירות הפופולאריים.

מתחילת 2018 נרשמו כבר יותר מ-7.2 מיליון ביקורים (עלייה של 9.5% לעומת 2017) במונומנטים הלאומיים בצרפת כאשר שער הניצחון (Arc de Triomphe) נשאר האנדרטה הלאומית המבוקרת ביותר ואחריו מון-סן-מישל ו- Sainte-Chapelle.

מספר המבקרים באתרי האינטרנט של 100 האטרקציות העיקריות בצרפת נמצא גם הוא בעלייה, עם יותר משני מיליון משתמשים, המהווים עלייה של 25% שצפו ביותר מ-7 מיליון עמודים, בעיקר כהכנה לביקורם במדינה.

Exit mobile version