Site icon IAS

לשחק באינטרנט במשחק האמיתי:שייט נהרות יוקרתי

הוזמנו להתנסות בשתי ספינות.

האחת,  ה- Scenic Opal, ספינת נהר חדישה ומפוארת של חברת Scenic, שאורכה 132 מטר, ובה 85 חדרים המתפרשים על פני 3 סיפונים, ומציעה גם סיפון שמש עם בריכה מחוממת.

עד כה לא היה שר תיירות בקפריסין ולראשונה ייפתח בה גם ריזורט עם קזינו – הגדול באירופה

בקזינו הגדול בקפריסין יהיו אלף מכונות מזל ויותר ממאה שולחנות משחק. צילום cypruscasinos

“עמודי התווך העיקריים של התיירות צריכים לתת למבקרים חוויות נעימות וזכרונות להיזכר בהם”, כך אמר שר התיירות הראשון של האי קפריסין, סאבאס פרדיוס, (Savvas Perdios) ביום רביעי בטקס המינוי שלו בארמון הנשיאות. “מעל לכל, התיירות היא רגשות וזיכרונות לכל החיים עבור האורחים”, אמר, “ואני מדגיש את המילה רגשות, כי אף אחד לא זוכר לנצח מה שאתה אומר לו, אבל בהחלט זוכר מה גרם לו להרגיש.”

כמובן שאי אפשר שלא להזכיר את הפיכת קזינו (וגם רולטה קזינו) לזמינים באינטרנט. האתרים הללו מספקים ללקוחותיהם שלל אפשרויות, וגם הטבות רבות. לדוגמא, כל אחד יכול ליהנות ממאות משחקי רולטה קזינו, ביחד עם בונוסים והצעות מתאימות.

כן, אתרי הרולטה משחק הללו מציעים גם בונוסים למשתמשים, מכיוון שלקזינואים פיזיים כבר יש מוניטין, ולכן הם לא נתקלים בבעיה למשוך פנימה לקוחות חדשים. מולם, משחק רולטה באינטרנט צריך להשקיע מאמצים עצומים כדי למשוך כמות שחקנים קטנה. מבלי שיתנו בונוסי הפקדה וכניסה ראשונה, הקזינואים באינטרנט לא היו יכולים למצוא לקוחות חדשים כלל. סיבה משמעותית נוספת לבונוסים ולהצעות היא התחרות הקשה שקיימת בשוק.

לשחק באינטרנט במשחק האמיתי:

בזכות האינטרנט, קיים מספר רב של אתרים למשחק רולטה. עושר האתרים גורמים לכך שקשה למשתמשים לבחור את משחק הרולטה הנכון. אצלנו תוכלו לקרוא סיקורים ומאמרים שכתבנו, כדי להבין איך לשחק

כאמור, רצוי להקפיד על מספר כללים בבואנו לבחור אתר קזינו לשחק בו. אנסה להציג את הכללים העיקריים בעיני, בלעדיהם לא הייתי רוצה לטרוח לשחק באתר קזינו.

כיצד לבחור קזינו באינטרנט

רישיון הימורים מאת מדינה המנפיקה רישיונות כאלו

ראשית, אל תשחקו באתרי אינטרנט שאינם מציגים רישיון הימורים בר תוקף שהוצא על ידי מדינה כלשהי המנפיקה רישיונות הימורים. ראו להלן 4 דוגמאות של הסימן שעל הקזינו להציג אם קיבל רישיון מאחת המדינות

רישיונות הימורים

לדבריו, את הרגשות האלה, לא קשה יהיה ליצור “באמצעות שירות מנומס, גסטרונומיה יצירתית ואירוח אותנטי”. פרדיוס הוסיף כי רפורמות, חקיקה ואסטרטגיה לאומית ייעשו בהדרגה ובעבודת צוות.

בטקס אמר הנשיא ניקוס אנסטאסיידס (Nicos Anastasiades) כי זהו ציון דרך חשוב למגזר, המוביל עידן חדש של מודרניזציה.

עם זאת, למעשה אין מדובר על שר תיירות אלא על סגן שר במעמד של שר, שכן בממשלת קפריסין אין אפשרות לייסד משרד חדש.

תיירות היא מרכיב חיוני לכלכלת האי, התורמת מעל 13% לתמ”ג. בין ינואר לנובמבר 2018 הגיעו לקפריסין סביב כ- 3.8 מיליון מבקרים, שיא חדש בתיירות וההכנסות הגיעו ל-2.7 מיליארד דולר יורו.

אנסטאסיידס אמר כי על המדינה להתמודד כל הזמן עם תחרות ממדינות האיזור בתחום התיירותי וציין כי אין ניגוד עניינים בבחירתו של פרדיוס, שמשפחתו מעורבת במלונאות באי והוא עצמו הגיע מהמגזר העסקי וכיהן כמנהל התפעול ברשת המלונות הגדולה באי Louis.

לואיזה וראקלאס מנהלת ארגון התיירות של קפריסין בישראל. צילום עירית רוזנבלום

פרדיוס (37), למעשה נוטל את סמכות ארגון התיירות של קפריסין ה-CTO – Cyprus Tourism Organization, שהדירקטוריון שלו פוזר. חבר מועצת המנהלים, סטליוס יואנידס, אמר כי אחרי כ-48 שנה, הארגון הגיע לסוף חייו ועל השר יהיה לקדם את היישות החדשה לזמנים המודרניים.

לואיזה וראקלאס היא מנהלת ה-CTO בישראל זה 23 שנים. לדבריה, חרף פיזור הדירקטוריון בקפריסין, אין מדובר בפגיעה בסניף הישראלי. “מה-2 בינואר אנחנו תחת משרד ממשלתי ולא תחת מועצת מנהלים. כרגע אנחנו לא צופים שינויים כי יש להניח שהשינויים יהיו יותר במשרד הראשי. השר יושב בממשלה ואנחנו מקווים שזה יהיה לטובה. השוק הישראלי הוא שוק חשוב לקפריסין והשנה הסתיימה עם כ-280 אלף תיירים ישראליים לקפריסין”.

לדבריה, עד לפני שבוע עוד לא היה ידוע מי יקבל את התפקיד. “זה היה סוג של הפתעה לטובה, אדם צעיר, שהיה מנכ”ל בחברת המלונות לואיס ובא עם רעיונות חדשים”.

קפריסין תהפוך למדינת קזינו

המשימה הראשונה והמרכזית שעומדת בפני השר החדש היא השלמת הקזינו החדש בפאתי העיר לימסול, ליד מרכז הקניות של העיר, שנמצא כבר בבנייה וצפוי להיות הגדול ביותר באירופה, כשלמעשה מדובר בשילוב של ריזורט וקזינו. על פי התכניות, העבודות יושלמו בשנת 2021. מדובר בהשקעה של כ-600 מיליון יורו בפרוייקט שיכלול גם את אולם הכנסים הגדול באזור.

בקפריסין מעריכים שפתיחת דרום העיר להימורים חוקיים תמשוך כ-300 אלף תיירים נוספים לאי בשנה, כאשר השיווק לא יפסח על התייר הישראלי.

זה שנים שבתי קזינו פועלים באופן חוקי בחלקה הצפוני של קפריסין, שנמצא בשליטתה של טורקיה, למרות שטורקיה עצמה אסרה על פעילות כזו בתחומה.

ירידה בפדיון המלונות וטיסות שכר שעדיין לא הביאו את הפתרון הכולל דירבנו את משרד התיירות להכין קווי מתאר להקמת קזינו באילת, במטרה להוציא את העיר מהמשבר המתמשך. על פי התחזיות מתחם הקזינו יוכל לפעול ב-2019 במקביל לפינוי נמל התעופה הישן והפעלתו של נמל התעופה רמון בתמנע

231020radE86C4@eilat_3-15

פדיון המלונות מתיירים באילת בחודשים ינואר – ספטמבר ירד מ-224 מיליון שקל ב-2014 ל-154 מיליון שקל ב-2015. כך מדווחת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (סיכום הפדיון השנתי עדיין לא פורסם). מספרים אלה מראים יותר מכל את עומק משבר התיירות הנכנסת בעיר הנופש הדרומית של ישראל. למעשה המשבר חמור יותר, כי הפדיון הוא ברוטו וממנו מורידים את הוצאות התפעול, המסים והארנונות ויישום כל מיני מטלות שהרגולטור מטיל על המלונאים.

על פי נתוני הלמ”ס ועל רקע האירועים הביטחוניים מבינים מדוע כמחצית המנהלים מענף המלונאים ציינו, בסקר הערכת מגמות בעסקים, ברבעון הרביעי (אוקטובר-דצמבר) של 2015, את המגבלה “המצב הביטחוני בישראל” כמגבלה חמורה.

באותו סקר ציינו כ-46% מהמנהלים את המגבלה “מחסור בהזמנות תיירים מחו”ל” וכ-28% מהמנהלים ציינו את המגבלה “מחסור בהזמנות ישראלים” כמגבלות חמורות. אבל יותר מכך, יותר מ 80% מהמנהלים ציינו את המגבלה “המצב הביטחוני בישראל” כמגבלה חמורה או מתונה ויותר מ 70% ציינו את המגבלה “מחסור בהזמנות תיירים מחו”ל” כמגבלה חמורה או מתונה.

משבר תיירותי זה דירבן בזמנו את משרד התיירות שהחליט לבצע פעולות שיווק מוטות מכירה לאילת, באמצעות מתן בונוס של 47 פאונד על כל תייר שחברת התעופה תביא לעיר. פעולה שהצליחה להביא לעיר את חברות התעופה ריינאייר ומונרך. אבל לא הכל מצליח, פיני שני סגן ראש מינהל שיווק במשרד התיירות סיפר, בנאומו בתערוכת התיירות IMTM, כי חברת פגסוס הטורקית נכשלה לבצע טיסות המשך מטורקיה לאילת ולכן ביטלה את תוכניתה.

משרד התיירות לא הרים ידיים ובשלב הבא תכנן קווי מתאר להקמת קזינו באילת. מינויו של שר התיירות יריב לוין לעמוד בראש צוות ההיגוי ליישום תוכנית זו, מיועדת לא להרפות הפעם, למרות ההתנגדות הפנים קואליציונית הקשה ולהביא את הקזינו לאילת, כדי לשפר את רמת הפדיון שלה מתיירים ולא לאפשר לכסף ההימורים לנדוד אל מעבר לגבול.

הקמת מתחם קזינו באילת מבורכת הן מבחינת משיכת תיירים והן מבחינת עצירת כספים ישראלים מלנדוד לחו”ל, כפי שמבוצע היום בטיסות מהמרים, כמעט יומיות, לרומניה ולבולגריה, או בחציית הגבול לטאבה. כל המתנגדים להקמת הקזינו עושים זאת בלשון סגי נהור, שהיא צורת שימוש בשפה שמתכוונת להפך ממה שנאמר. העובדה היא שספינות ההימורים שפעלו בזמנו באילת, לא העלו את רמת הפשע בעיר, כך גם הקזינו שפעל ביריחו.

פינוי נמל התעופה הישן באילת, נכון להיום, מתוכנן להתחיל בקיץ 2017 ואז יתחילו הטיסות הפנים ארציות לנחות בנמל רמון בתמנע. הטיסות הבינלאומיות אמורות לנחות בנמל החדש בנובמבר 2017. אם הנמל הישן יפונה סופית בסוף שנת 2017 והקמת מתחם הקזינו ימשך על פי הערכות כשנתיים, הוא יפתח לקהל ב-2019, בתנאי שכל האישורים הרגולטיביים לבנייתו ולהפעלתו יתבצעו עכשיו. גם אם הכל יתקתק כשורה את מתחם הקזינו תחנוך ממשלה חדשה, ובבחירות לקראתה תהיה הזדמנות לדחוף את המפלגות להכליל את הקמת הקזינו בתוכניותיהן, כדי לזכות בקולות הבוחרים הרבים הרוצים בפתיחת הקזינו ומהר.

כדי למשוך תיירים לאתר תיירותי, צריך לספק להם חוויות ולספר עליהן בכל תוכנית שיווקית. אילת מסוגלת היום לספק חוויות תיירותייות מצויינות. קזינו יגביר את אפשרויות החוויה האילתית ללא היכר. לכן צריך היה לפעול כבר אתמול כדי להקימו.

ועדת ההיגוי בראשותו של השר לוין ליישום הקמת הקזינו באילת מתכוונת ליישם מהר ככל הניתן את כל האישורים הרגולטיביים הדרושים, את תכנון מתחם הקזינו בהיבטי בנייה וגישה, את התמלוגים הדרושים ואת האמצעים שימנעו אירועים שליליים.

להלן קווי המתאר שתכנן משרד התיירות:

רקע

משרד התיירות מוצא יתרונות רבים בהקמת קזינו משולב כחלק ממתחם תיירותי רחב בעיר אילת (Integrated Resort), על שטח שדה התעופה העירוני המתפנה, כחלק מאסטרטגיה ארוכת טווח למיצוב אילת כיעד ברמה בינלאומית. בראיית משרד התיירות, רק קזינו אשר ילווה בפיתוח תיירותי משמעותי, הכולל מלונות, מרכזי קונגרסים, מרכזי ומתקני בידור, פארקי שעשועים, שטחי מסחר, והסעדה, יהיה בעל תרומה משמעותית למיצוב העיר אילת כיעד תיירותי ויביא להגברת תנועת התיירות לעיר. אולם, בד בבד, ההמלצה בדבר הקמת קזינו כאמור לעיל, מותנת ביצירת שורה של מגבלות משמעותיות על ההימורים בידי אזרחי המדינה, וכן יצירת מערך אכיפה יעיל ומערך תמיכה אשר יעניק סיוע להתמודדות עם התופעות השליליות.

מתחם תיירותי משולב

עמדת משרד התיירות היא כי רק אתר תיירות משולב, יהיה בעל סיכויים טובים לשקם את מעמדה התחרותי והבינלאומי של אילת בקרב קהלי תיירות פוטנציאלים מרחבי העולם. אפשרות להקמת מספר בתי קזינו בודדים, שאינם חלק מאתר תיירות משולב משמעותי, צפוי להיות בעל השפעה נמוכה על מיצובה הבינלאומי של אילת, ועיקר השפעתו תהיה בתחום התיירות המקומית.

דגם זה של מתחם תיירותי בו משולב קזינו, הוכח כאפקטיבי בהעלאת הביקושים לתיירות וביצירת תרומה כלכלית משמעותית, הן לסקטור הפרטי והן להכנסות המדינה, במספר מקומות בעולם כגון: סינגפור, מקאו, הפיליפינים ועוד.

לעומת זאת, בבדיקה של ערים אירופאיות בהן הוקם קזינו במודל הקזינו הבודד המשולב במלון, ושאינו חלק מאתר תיירות משולב, נמצא כי הגידול בתנועת התיירות היה נמוך בהרבה, ותנועת התיירים בו הייתה מצומצמת.

השפעה כלכלית של הקמת קזינו

עבודת מטה שבוצעה לאחרונה, מצאה כי מאזן התועלות של הקמת בתי קזינו באילת תהיה חיובית למשק בישראל ולכלכלת אילת, מבחינת הגידול בפעילות הכלכלית והגידול בתעסוקה.

המלצות משרד האוצר בכל הנוגע למיסוי מערך הקזינו:

הטלת מס מחזור (תמלוגים) על פדיון הקזינו בשיעור של 15%. מס זה נועד להפנים את ההשפעות החיצוניות השליליות של ההימורים כגון פשע והתמכרויות, אשר מלוות בתי קזינו בעולם.

הטלת דמי זיכיון יחסיים (כאחוז מהרווח התפעולי) על מפעילי הקזינו. גובה דמי הזיכיון היחסיים יהווה משתנה תחרותי בין המתמודדים במכרז על הפעלת הקזינו. רצוי כי דמי הזיכיון שיוצעו על ידי המתמודדות במכרז יהיו בטווח שבין 25% ל-40% מהרווח התפעולי. בהתבסס על סימולציה של דו”חות הכספיים של זכיין פוטנציאלי נראה כי דמי זיכיון של 40% הם הגבול העליון כיוון שיאפשרו למפעיל הקזינו רווחיות נמוכה יחסית. סביר, לכן, כי בפועל דמי הזיכיון יהיו נמוכים יותר.  בנוסף, ייתכן כי רשות המיסים תתקשה לקבוע את ה”רווח התפעולי” ולפיכך, ניתן לגבות דמי זיכיון באחוזים מההכנסה החייבת במס (הרווח הנקי).

המס הקיים על זכיות בהימורים לא יוטל על הזכיות בקזינו (מס מחזור מהווה תחליף לכך).

הגבלות על הימורים בידי אזרחי המדינה

בעולם ובישראל נצבר ידע משמעותי להתמודדות עם התופעות השליליות הקשורות להפעלת הימורים בבתי קזינו, וניתן על ידי רגולציה נוקשה, וכן על ידי הקצאת משאבים ראויה לגורמי הרווחה, לצמצם את ההשפעות השליליות החברתיות-אנושיות בקרב מהמרים בעייתיים ומשפחותיהם, ובני נוער.

מהממצאים עולה, כי היתרונות של קזינו המיועד לתיירים בלבד מוטל בספק. זאת, בשל העובדה שכבר כיום האפשרות להמר נגישה הן באמצעות האינטרנט, הן במסגרת ההימורים הבלתי חוקיים והן בשל הנגישות התעופתית ליעדים השונים בהם קיים קזינו. במקביל, עולה כי קיימת תועלת בהסטת הימורים של ישראלים בחו”ל או באתרים לא חוקיים בישראל או באינטרנט לפעילות מפוקחת וממוסת.

עם זאת, על מנת לצמצם את הפשיעה והתדרדרות להימורים של אזרחי המדינה, ניתן ליצור שורה של מגבלות על אזרחי המדינה, כפי שעשו מדינות אחרות בעולם. כך למשל, ניתן לקבוע דמי כניסה לאזרחי המדינה כפי שנהוג בסינגפור או לחילופין להגביל את שעות הכניסה לקזינו לתושבי המדינה. אפשרות נוספת היא הגבלת מספר הכניסות של אזרחי המדינה לקזינו או הגבלת סכום ההימור האפשרי בכל כניסה, אם כי אפשרות זו קשה יותר לפיקוח. כמו כן, ניתן לקבוע כי אזרחים נתמכי סעד אינם רשאים להמר בקזינו. מספר מדינות, אף יצרו מגבלת גיל כניסה לקזינו גבוה יותר לאזרחי המדינה. במקביל ניתן לאמץ תכנית וולנטרית, הנהוגה בבתי קזינו בעולם, בה אזרחים יכולים לפנות לקזינו לבקש מניעת כניסה או לרשויות הרלוונטיות במטרה לבקש סיוע. באמצעות הגבלות אלו, ניתן יהיה לפקח על הימורי האזרחים ובכך לצמצמם את ההתמכרות להימורים של אזרחי המדינה.

הקמת רשות סטטוטורית

כחלק מההסדרה, בתי הקזינו באילת יפוקחו על ידי רשות ייעודית, בין אם עצמאית ובין אם משולבת ברשות המסדירה את כלל ההימורים בישראל (כולל לוטו, והימורים בספורט). הרשות תקבל סמכותה מכוח חקיקה ראשית ותקנות משנה ותפעל בשיתוף  גורמי אכיפת החוק השונים ומפעילי הקזינו למזעור הפשיעה הקשורה בו. תפקידיה העיקריים של הרשות להסדר משחקי הימורים יהיו הענקת הזיכיונות לבתי הקזינו על פי מכרז ועל תנאי הפעלה (לרבות הגבלות על הימורים של אזרחי המדינה), פיקוח על פעילות, לרבות סמכויות ענישה וייעוץ לממשלה בדבר המדיניות להקמה והפעלה של בתי קזינו.

פינוי שדה התעופה בעיר אילת מחד, והקמת שדה התעופה הבינלאומי רמון יוצר חלון הזדמנויות ליצירת מתחם תיירותי משולב הכולל בתוכו מספר בתי קזינו. לפי בחינה כלכלית ראשונית עולה כי קיימת כדאיות כלכלית למתחם הכולל בין 2 ל-4 בתי קזינו, אשר יבנו בנפרד מבתי המלון, ולא כחלק מהם.

בדומה לפיתוח במדינות שונות, נראה כי המודל הנכון, הוא מכרז לזיכיון להפעלת הקזינו, כאשר ישנה אפשרות כי גובה דמי הזיכיון היחסיים יהווה משתנה תחרותי בין המתמודדים במכרז על הפעלת הקזינו. רצוי כי דמי הזיכיון שיוצעו על ידי המתמודדות במכרז יהיו בטווח שבין 25% ל-40% מהרווח התפעולי.

אפשרות נוספת היא כי מתן הזיכיון יותנה בהקמה והפעלה של תשתיות נלוות, כמו מרכז כנסים ואטרקציות.

קפריסין היוונית, החברה באיחוד האירופי (שלא כמו קפריסין הטורקית, שקיומה גם מונע מטורקיה את החברות באיחוד), חוותה משבר כלכלי בשנת 2013 ואז גם החליטה הממשלה על פתיחת קזינו בחלק היווני. ההחלטה נפלה למרות התנגדות של הכנסיה היוונית-אורתודוקסית וגם של תושבים מקומיים.

ב-2017 חתמה ממשלת הרפובליקה של קפריסין היוונית על חוזה להקמת קזינו עם תאגיד שמורכב מחברת מלקו אינטרשונל (Melco International) ממקאו, ו-Cyprus Phasouri (Zakaki) Limited, שהיא חלק מהקבוצה הקפריסאית CNS, בעלת הקרקע.

בראש מלקו אינטרנשונל עומד המיליארדר לורנס הו (Lawrence Ho) שמשמש גם כמנכ”ל של מפעילת בתי הקזינו Melco Crown Entertainment הפועלת במקאו ובמנילה שבפיליפינים. התאגיד קיבל רישיון להפעלת קזינו ל-30 שנה כדי לבנות גם ארבעה בתי קזינו-לווין לצד הקזינו המרכזי.

קזינו הלווין כמוהו ייפעלו בלרנקה, לימסול, ניקוסיה, איה נאפה ופאפוס. צילום cypruscasinos

בינתים נפתחו בדצמבר שני “קזינו לווייניים” שאמורים לפעול לפני פתיחת הקזינו המרכזי – הקזינו C2 בנמל התעופה של לרנקה, כשמוקדם יותר השנה נפתחו בתי קזינו בלימסול ובניקוסיה.

שני בתי קזינו לוויינים נוספים במותג C2 צפויים להיפתח במרוצת 2019 בפאפוס ובאיה נאפה. הפעילות של C2 לימסול תיפסיק כאשר הקזינו המשולב בריזורט City of Dreams Mediterranean  יושק, ואילו בתי הקזינו הלווייניים C2 הנותרים ימשיכו לפעול.

נציג של Melco שהשתתף בנובמבר בכנס התאחדות משרדי הנסיעות של ישראל בפאפוס, הציג את הפרוייקט וכשהוצע לו בבדיחות הדעת להקים קזינו גם בישראל, אמר לנוכחים “אם ישראל תתן רשיונות, אילת תהיה מקום טוב להקים בו קזינו”.

השניה,  ה-Emerald Sun של חברת Emerald Waterways, שהפתיעה אותנו בעיצוב המודרני, 92 חדרים , לובי נעים ובריכת השחיה מחוממת, שהופכת בלחיצת כפתור לאולם קולנוע.

2 חברות השייט נוסדו ע"י האוסטרלי GLEN MORONEY

SCENIC 

חברה ברמת 5 כוכבים פלוס, המציעה לאורחים שייט ע"ב הכל כלול ובמסגרתה 13 ספינות:

הספינות הראשונות הושקו ביולי 2008 באירופה ה-SAPPHIRE SCENIC  וה-SCENIC EMERALD

והספינה SCENIC SPIRIT  הושקה  לאחרונה בשנת 2015.

הספינות מכילות להכיל בין 96 ל 169 נוסעים בספינה.

EMERALD

חברה ברמת 4 כוכבים פלוס המציעה 5 ספינות שנבנו בשנים 2014-2015 ויכולות להכיל עד כ-182 נוסעים.

ביום חורפי וקר בתחילת דצמבר נחתנו בנמל התעופה בעיר נירנברג שבגרמניה, שם חיכה לנו  נהג חביב עם שלט עליו הופיע שמנו, וזאת כחלק מהשירות של חברת Scenic, אשר במחיר השייט שלה כלול הכל, ומכאן שגם  ההעברות משדה התעופה לספינה וחזרה. לאחר כחצי שעת נסיעה כבר עמדנו בפתחה של ספינת הנהר Scenic Opal.

הבטלר האישי שלנו הוביל אותנו לחדרנו, שבקומה האמצעית של הספינה, ולאחר הסברים על החדר ואיך להפעיל את הפונקציות השונות (לפתוח את דלת המרפסת, לסמן שאיננו רוצים שיפריעו לנו, להפעיל את המקלחת המודרנית וכו'), "שלח אותנו" לארוחת הערב הטעימה שחיכתה לנו בחדר האוכל.

קיבלנו חדר מסוג דלקס עם מרפסת, הכולל את כל מה שנוסע זקוק לו במהלך השייט: מיטות נוחות עם מצעים מכותנה מצרית, ארון בגדים, ריהוט אלגנטי, טלויזיה עם מסך שטוח, תפריט כריות, חלוקי רחצה מפנקים, מיני בר אותו דואגים למלא מידי יום, בקבוקי מים, מייבש שיער, מקלחת נעימה עם מוצרי היוקרה מבית L'occitane, מערכת בקרת אקלים ו- Wi-Fi (המוצע ללא תשלום גם בכל שטחי הספינה).

בשעות הלילה הפליגה ה-Scenic Opal לעיירה Roth, הנמצאת במרחק קצר מנירנברג, ומשם יצאנו בבוקר המחרת לסיור מודרך בעיר נירנברג.

כל סיורי החוף בחברת Scenic כלולים במחיר ההפלגה וכל המדריכים בסיורים הללו הינם מדריכים מקומיים, מקצועיים ודוברי אנגלית. הספינה מספקת אזניות ומכשירים אישיים, כך שניתן להקשיב להסברי המדריך גם אם לא צמודים אליו. לחילופין, ניתן לקחת את המכשירים הללו גם אם יורדים לסיורים ללא מדריך ובכך לקבל הסברים ונקודות עניין במהלך הסיור העצמאי.

בסיומו של הסיור המודרך בעיר העתיקה ולאחר טעימה של נקניקיות ובירה מקומיות, סיירנו בשוק חג המולד היפהפה, אחד מיני רבים שעוד נפגוש במהלך ההפלגה.

חזרנו לספינה המפנקת בשעות אחר הצהריים, כאשר בכניסה חיכו לנו עם מגבות חמות ומשקה חם, ישירות לצלילי מוסיקה בווארית שקיבלה את פנינו בלאונץ' החמים.

לארוחת הערב הוזמנו ל-Table La Rive שהינו שולחן מיוחד עבור נוסעים בסיפון ה-Diamond Deck, סביבו ניתן להושיב עד 10 אורחים בלבד. התפריט קבוע והוא בן 6 מנות להן מותאמים יינות, בליווי הסבר מקצועי על מקור הענבים, דרך גידולם, תהליך ייצור היין ועוד. ארוחה מהנה ומיוחדת במינה. במהלך הארוחה התיידדנו במיוחד עם זוג ברזילאים, שהפכו להיות חברנו הטובים במהלך ההפלגה.

למחרת, עגנה האוניה בשעות הצהריים בעיר Regensburg. לאחר ארוחת הבוקר המפנקת, נהנינו מהדגמה של שיעור בישול עם השף המוכשר של הספינה ולאחריו מהדגמה של עיצוב מגבות במגוון צורות.

ארוחת הצהריים הפעם היתה בסגנון בווארי כולל נקניקיות, סלט תפוחי אדמה וכרוב אדום מבושל. לחילופין, וכמו בכל יום, ניתן היה לבחור גם מתפריט הצהריים ולקבל סטייק נהדר, המבורגר עסיסי או פילה סלמון בליווי סלט קיסר או צ'יפס ועוד מיני תוספות ומטעמים.

כשעגנה הספינה, החלטנו לרדת לבדנו ולסייר בעיר באופן עצמאי. כיוון שהספינה עוגנת ממש בתוך העיר, יצאנו לסיבוב רגלי.

נוסעים ספורטיביים יכולים לקחת אופניים (חשמליים) ולרכב לעיר או סתם לאורך הנהר. כמובן שניתן גם לקחת את הסיור אותו מציעה הספינה – הפעם היה סיור רגלי מודרך ובסיומו קונצרט בכנסיה.

לארוחת הערב הוזמנו למסעדת Portobellos, מסעדה איטלקית הפתוחה לכל, אשר הארוחות בה כלולות כמובן במחיר השייט, אולם יש להזמין מקומות מראש. האוכל המצוין כלל ברוסקטה, מרק, רביולי, דג או בשר למנה עיקרית, קינוח הטירמיסו היה מופלא, גם בצורת ההגשה וגם בטעם. כמובן שהארוחה לוותה ביין, בבירה ובכל משקה אחר שחפצנו בו.

בלילה, בלאונץ', התקיימה הופעה נחמדה ומצחיקה של צוות הספינה, שלאחריה הרחבה שליד הבר הפכה לדיסקוטק עד שעות הלילה הקטנות.

בבוקר המחרת, יום הולדתי, האניה עגנה בעיירה Passau, השכמנו ונסענו שעתיים עד זלצבורג עם אווה, מדריכה  מצחיקה וסופר מקצועית. אווה לקחה אותנו לגני מיראבל, לעיר העתיקה, לבית של מוצארט ולשוק חג המולד המקסים.

במסגרת הסיור אכלנו צהריים במסעדה בשם St. Peter, שהיא המסעדה העתיקה ביותר במרכז אירופה, מסעדה עם אווירה מיוחדת ובה מספר רב של חדרים ואולמות, וכולם מקושטים לקראת כריסטמס (עבודת הקישוט לוקחת 3 שבועות של עבודה).

אוטובוס חיכה לנו כדי לקחת אותנו להלברון (Hellbrunn Castle)– הטירה המפורסמת בה נמצא הגזיבו מהסרט צלילי המוסיקה. אווה המדריכה חילקה לכל הנוסעים שירונים וכך קבוצה שלמה עמדה ושרה את אחד מהשירים מהסרט צלילי המוסיקה.

חזרנו לספינה (שבינתיים הפליגה ל-Linz  שבאוסטריה וחיכתה לנו שם) לעת ערב עייפים אך מרוצים, אוספים אלינו בשמחה את המגבת החמה והמשקה החם, שחלקה לנו מלצרית חביבה מיד עם עלייתנו לספינה.

בארוחת הערב צוות הספינה דאג להביא לשולחננו עוגת יום הולדת ובקבוק יין, יחד עם תהלוכה של נגנים בווארים שעלו לספינה על מנת להופיע באותו ערב במופע ריקודים מסורתי. חגיגת יום ההולדת נמשכה בלאונץ' עם חברינו החדשים, יחד עם שמפניה משובחת וחטיפים ליליים שמוגשים ע"י המלצרים למי שבמקרה נשאר רעב לאחר ארוחת הערב.

בשעות הלילה יצאה הספינה לכיוון העיר Melk שבאוסטריה, שם החלפנו ספינות ועברנו להתארח בימים הבאים על הספינה Emerald Sun.

החוויה על ה Emerald Sun-היתה דומה מאוד לזו שעל ה-Scenic Opal, למעט העובדה שבחברת Scenic הכל הכל כלול במחיר השייט ("הפלגה ללא ארנק", קוראים לזה בחברת השייט) לעומת ההפלגה בחברת Emerald, בה השתיה אינה כלולה, למעט במהלך הארוחות (במסגרת הארוחות השתיה היא ללא תוספת תשלום, כולל שתיה אלכוהולית המוגשת בחינם), כמו גם חלק מסיורי החוף. גם בהפלגה זו כלולות במחיר: ההעברות, כל הארוחות, חלק מסיורי החוף, אופניים לסיורים עצמאיים ומכשירי הדרכה ואוזניות.

לאחר ארוחת הבוקר בספינה, יצאנו לסיור רגלי עם מדריכה ב-Durnstein שבאוסטריה. עיירה מקסימה מתקופת ימי הביניים ובה סמטאות ציוריות, חנויות קטנות ועוד.

בהמשך נסענו לביקור בMelk – שם סיירנו במנזר וקיבלנו הדרכה מהמדריכה המקומית על האוצרות המצויים שם. כמו כן ביקרנו בספריה העתיקה והמרתקת. Melk ו-Durnstein נמצאות בעמק וואכאו (Wachau), שהתווסף לרשימת אתרי המורשת של אונסקו בשנת 2000.

בערב חזרנו לספינה להמשך השייט, בחזרה לכיוון נירנברג.

חמשת הספינות של חברת Emerald, הינן זהות לחלוטין האחת לשניה, בספינות חדר אוכל ובו מוצע אוכל מצוין, גם בטיבו וטעמו וגם בצורת ההגשה היפהפיה.

גם בשייט זה היה השירות מצוין וצוות מקצועי, אדיב ביותר וחייכני.

ביום שאחרי החלטנו לקחת סיור חוף לעיר Cesky Krumlov שבצ'כיה. עיר יפהפיה, שצורתה כטיפה בתוך נהר העוטף אותה. עיר עתיקה, שמדרכותיה עשויות אבנים, חזיתות הבתים צבעוניות ובה מבצר מהמאה ה-13 ובו אלמנטים גוטיים, רנסנסיים ובארוקים. במבצר יש גן רחב ידיים ותאטרון בארוקי מהמאה ה-17. כמובן שגם כאן, במרכזו של כל היופי הזה, היה ממוקם לו בנחת שוק חג מולד ובו מתנות, קישוטים לעצי  האשוח, מזכרות, בגדים וכובעים, כלי קרמיקה וגם אוכל: נקניקיות מקומיות, צ'יפס חתוך דק-דק וטרי שנארז יפה בקונוס נייר גדול, וגם "פנקייק תפוחי אדמה" כמו שקרא לזה המוכר, שהסתבר כלביבת תפוחי אדמה.

את הדרך חזרה לספינה, שאורכת כשעתיים, העברנו בנסיון להתחמם לאחר הקור ששרר בחוץ כ-2 מעלות צלזיוס.

בערב ציפה לנו קוקטיל פרידה עם הקפטן בלאונץ', מלווה ב"ארוחת פרידה" ובעקבותיה מופע ומוסיקה לריקודים.

למחרת שוב עגנו ב – Regensburg. כיוון שבעיר עצמה כבר ביקרנו החלטנו לעבור הפעם את הגשר מעל הנהר וללכת הרחק מהעיר לכיוון הטבע, החלטה שלא איכזבה. פלגים, מעליהם גשרים שעל המעקה שלהם מחוברים מנעולים עם שמות אוהבים, מוקפים עצים שמשתקפים במי הנהר.

כל זה במרחק הליכה של דקות ספורות מהספינה. גם כאן יש אפשרות לקחת את האופניים שמחכות על הסיפון ולצאת לרכיבה נעימה לאורך הנהר, על הגשרים וכמובן לעיר עצמה.

לאחר ארוחת הערב הוסב האולם של הבריכה לאולם קולנוע, דבר מעורר השתאות בפני עצמו. יום קודם קיבלנו הדגמה איך מתרוממת תחתית הבריכה וכבמטה קסם נהיה אולם המתאים למשחק קלפים, לארוע, או כמו במקרה הזה, הפכה הבריכה לאולם קולנוע והוקרן לנו סרט.

זהו. הגיע הזמן לארוז את המזוודות, להיפרד מהצוות הנהדר, וזה מה שעשינו לאחר ארוחת הבוקר האחרונה שלנו על ה-Emerald Sun.

ההעברה שלנו כבר חיכתה על הרציף וכל שנותר לנו הוא להסתכל לאחור וכבר להתגעגע…

פזית רביב שפירא, אורחת מטעם מחלקת השייט Cruise no. 1 של אופיר טורס, הנציגה הבלעדית של חברות  SCENIC ו EMERALD המתמחות בשייט נהרות יוקרתי

Exit mobile version