Site icon IAS

קרבות אוויר בין בואינג (ארה"ב) לאיירבוס (האיחוד האירופי)

בואינג מסכמת את שנת 2021 צילום יח"צ

שנים שבואינג מוכרת מטוסים בשווי מיליארדי דולרים למדינות האיחוד האירופי. מהצד השני, איירבוס האירופית מרוויחה מיליארדים ממכירת מטוסים לארצות הברית. בואינג ואיירבוס הם 'ילדי המריבה' המרכזיים בסכסוך הסחר הנמשך כבר 16 שנה בין ארצות הברית לאיחוד האירופי.

בואינג, באמצעות ממשל טראמפ, טוענת כי איירבוס מקבלת סובסידיות ממדינות האיחוד האירופי בצורה של ריביות מוזלות על הלוואות ממשלתיות ומעניקה לאיירבוס יתרון תחרותי בלתי הוגן. איירבוס מצדה בחסות האיחוד האירופי טוענת כי בואינג פעילה בפרויקטים של נאס"א והתעשיות הביטחוניות- עבודה ממשלתית שהיא סוג של סבסוד. הם אף מרחיקים לכת ואומרים שזה לא חוקי על פי כללי הסחר העולמי.

בשנה שעברה, ארצות הברית הטילה מכס של 10% על מטוסי איירבוס. ארגון הסחר העולמי העניק לוושינגטון את הזכות להטיל מכס על יבוא מהאיחוד האירופי בשווי של 7.5 מיליארד דולר. ראוי לציין כי חלקי מטוסים שיוצרו באיחוד האירופי שהיו בשימוש במפעל האיירבוס של אלבמה ארה"ב לא נכללו כמו אלה ששימשו את חברת בואינג.

המהלך הזה לא התקבל טוב לא בבריסל ולא בטולוז. מאז האיחוד מבקש להטיל מכס דומה על מטוסי וחלקי מטוסים מתוצרת ארצות הברית.  ארגון הסחר העולמי נתן אור ירוק לאיחוד האירופי להטיל מכסים בשווי 4 מיליארד דולר על סחורות מסוימות המגיעות מארצות הברית. זה בתגובה ל"סיוע הבלתי חוקי" שמעניקה ממשלת ארצות הברית לבואינג.

המצב רק מחמיר במיוחד לאחר שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, קיבל רוח גבית והצליח ליצור הסכם סחר עם סין בפעם הראשונה. האיחוד האירופי מעוניין לנהל משא ומתן עם הממשל האמריקני אך מסרב להיכנע לאיומי הממשל.

מדובר בסכסוך סחר שיש לו השלכות ומה שיקפיץ את מחיר מטוסי האיירבוס בארצות הברית ומטוסי הבואינג באיחוד האירופי. זה גם ישפיע על ספקי חלקי חילוף למטוסים, כאשר בואינג ואיירבוס רוכשות כעת חלק לא מבוטל מהם מספקים חיצוניים. כל זה יכול להוביל  לאיבוד מקומות עבודה וסגירת עסקים.

בינתיים, הממלכה המאוחדת מוצאת עצמה בדילמה קשה לאחר שהחליטה לעזוב את האיחוד האירופי והם בקשרי מסחר ענפים עם האיחוד האירופי וארצות הברית. לדוגמא, איירבוס מעסיקה 14 אלף עובדים בבריטניה בבניית כנפיים למטוסיה, ומנגד לאחר הברקזיט הממלכה המאוחדת מצפה לזכות בעסקאות גדולות מעבר לאוקיינוס ולא מעוניינת להרגיז את האמריקנים.

כעת, סכסוך הסחר משפיע ישירות על יצרניות המטוסים בתקופה בה חברות התעופה ויצרניות המטוסים נמצאות באחד המשברים הגדולים שידעה תעשיית התעופה העולמית ועלולה להיות דרך טובה לערער את התעשייה משני צידי האוקיינוס ​​האטלנטי.

מטוסי העתיד ZEROe . צילום איירבוס

איירבוס ובואינג, מה קורה?

איירבוס מסרה 57 מטוסים בחודש ספטמבר, החודש הכי טוב השנה, מתוכם 43 מטוסים צרי גוף מסוג איירבוס A320 , תשעה מטוסים רחבי גוף מתוכם 2 מסוג A330-900s ושבעה מסוג A350s. משלוחי המטוסים זינקו ב- 50% בהשוואה לחודש אוגוסט וציינו התאוששות קלה. ההתאוששות נובעת בעיקר מפופולריות משפחת מטוסי ה- A320. חברות התעופה ממשיכות לקבל את מטוסי ה- A320neo ו- A321neo, מכיוון שמטוסי צרי הגוף נשארים בשימוש הרבה יותר מאשר צי רחבי הגוף. איירבוס צופה להגיע השנה למסירת כ-500 מטוסים בהשוואה ל-863 אשתקד.

החודשים הקרובים יהיו קריטיים לתעשייה מכיוון שמקרי התחלואה מתגברים בעולם והחורף מאיים שוב להוריד את ביקושי הנסיעות. אם הנתונים הנוכחיים אכן יישארו יציבים בהמשך השנה, איירבוס אולי תצליח להגיע למטרה שלה, אבל זה לא יהיה קל.

בואינג מסרה פחות ממאה מטוסים מאז חודש ינואר – 98 מטוסים בסה"כ: 20 ברבעון השני, 28 בלבד מיולי ועד ספטמבר ו-50 ברבעון הראשון. המספר הנמוך של מסירות נובע בעיקר מבעיית מטוסי הבואינג MAX 737.

Exit mobile version