Site icon IAS

פסטיבל אוכל כפרי במטה יהודה חוגג 20 שנות תיירות קולינרית

השקשוקה הכי טעימה שמכינים בחממה במושב זכריה. צילום שוש להב

אני מלווה אותו כשעוד היה בחיתוליו, ראיתי איך התפתח וצמח וגדל והתבגר, והוסיף עוד ועוד רעיונות ופעילויות ומארחים, והנה הוא כבר בן עשרים. איך שהזמן עובר כשנהנים… אני, כמובן, מתכוונת לפסטיבל האוכל הכפרי מטה יהודה, שהפך למסורת, ומיצב עצמו כאחד הפסטיבלים האהובים, המצליחים והטעימים! לבו של הפסטיבל הוא ארוח של מאכלי עדות, מיפגש ביתי בין בשלניות בשלנים ואורחים, מיזוג גלויות של טעמים ומטבחים. וזו אכן חוויה חברתית-קולינרית-אתנית טעימה ומהנה.

ועוד משהו שחשוב לי לציין: מה שבעיקר עורר את התפעלותי השנה, היא ההחלטה של יוזמי הפסטיבל, לקיים אותו בתקופה קשה זו, תחת אי-הודאות בצל הקורונה. המועצה, בראשות ניב ויזל, לקחה הימור לא פשוט, כאשר המטרה היא לעשות! להניע את העסקים באיזור ולסחוף לכיוון של 'עסקים כרגיל', עד כמה שזה אפשרי, תוך שמירה מוקפדת על הנחיות התו הסגול. ועל כך – כל הכבוד!

פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה מתקיים השנה בפעם ה-20, במתכונת שונה ומותאמת לתקופה. בראשיתו החל הפסטיבל עם מספר קטן של בשלניות ותיקות, שפתחו את בתיהן וסיריהן בפני המבקרים, ומאז התווספו אליו עוד ועוד משתתפים-מארחים, בכל שנה שחלפה. בשלנים ובשלניות, חקלאים ויצרנים, מבוגרים וצעירים, ממוצא מרוקאי, כורדי, הודי וערבי, כאלה שבילו את כל חייהם במטה יהודה, וילדים שעזבו למקומות אחרים, עד שחזרו לאחר שהבינו שאין כמו בבית, והצטרפו במהלך השנים לחגיגה.

הפסטיבל יתקיים בתאריכים 5 – 22 באוגוסט, במהלך 3 שבועות, ברובו בערבי רביעי וחמישי. הוא מתקיים ביוזמת מועצה אזורית מטה יהודה, מחלקת התיירות בניהולה של רוני עירון, ובהפקתה של מי שהיתה איתו מההתחלה – אפרת אליאסף גורפינקל.

חוברת הפסטיבל עם השפע ומגוון הפעילויות במטע העגבניות. צילום שוש להב

חגיגה קולינרית בצל הקורונה

בחגיגה הקולינרית הזו, שמתקיימת בין נופים מרהיבים, אפשר יהיה ליהנות מאוכל מסורתי עדכני, שילובים של מטבחים אתניים ומטבחים מחדשים בבתים, במאפיות בוטיק מקומיות, ביקבים ובמבשלות בירה. לכבוד ערבי הקיץ, יוגשו בפסטיבל גם שפע מנות צמחוניות מהשדה לצלחת, מאזטים ומטבחים קלאסיים במנות קלות. הפסטיבל, אשר מתקיים מסורתית בחודש מרץ, יתקיים השנה בחודש אוגוסט, בשעות הערב והלילה, במזג האוויר הקריר והנעים של הרי יהודה ובמקומות אשר עומדים בתנאי התו הסגול.

לדברי ניב ויזל, ראש המועצה האזורית מטה יהודה: "הפסטיבל פותח את בתיהם וליבם של עשרות הבשלניות והבשלנים הייחודיים שלנו, ואתם נהנים. בואו ליהנות ממגוון של מנות מיוחדות, יין, בירה, אמנות, נוף ומורשת. התחברו לאדמה ולתוצרת הישראלית המקומית של תושבים ויוצרים ממטה יהודה. גם כשהנושא ברור מאליו, אני מדגיש כי הפסטיבל נעשה בהתאם לדרישות התו הסגול ובהזדמנות הזאת אני מבקש מהמבקרים לנהוג אחריות בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

חגיגת קולינריה כורדית אצל לילי עזיז במושב זכריה. צילום שוש להב

אז מה ואצל מי

הבשלניות הוותיקות עדיין מהוות חלק בלתי נפרד מהפסטיבל. לילי עזיז ואסנת משה, יגישו בביתן קובה ומנות מפתות מהמטבח הכורדי, עליה גבאי תציע מנפלאות המטבח המרוקאי והעדכני, טובה סימון תכין אוכל קוצ'יני מהמטבח המקורי של משפחתה ועוד. בימי רביעי וחמישי בתקופת הפסטיבל, יצאו "סיורים בין הסירים" – סיורים קולינריים מודרכים לעת שקיעה, שיתנו למשתתפים הזדמנות ליהנות מטעימות מהנות של הקולינריה במטה יהודה, להיפגש עם יוצרים בפסטיבל ולבקר בישובים שונים, בהם יכירו מסורות בישול שונות, וחדשנות קולינרית.

במהלך ימי הפסטיבל יתקיימו שלל אירועים מיוחדים, בהם גם לכבוד ט"ו באב. במבשלת הבירה מוסקו יתקיים ערב פיראטים ורום, להקת ורטיגו תקיים ערב Food &Art עם מיטב קטעי המחול מרפרטואר הלהקה וארוחה בסגנון כפרי של אורית קדם, ב"בית הגלגלים" תתקיים מסיבה הודית על גבי רקשות, עם ריקודי בוליבוד ואוכל רחוב הודי והמוסיקאי יאיר דלאל יתארח ביקב הדר. בירוקל'ה ניתן יהיה לתאם סיור קולינרי עם אגרונום אשר יסביר על עלים אכילים, עלי תבלין, פרחי מאכל ופירות יער ואיך לשלב אותם באוכל. בבית הקונטיינרים, איליה מגנס, בוגר בצלאל, יספר את סיפורו לאחר שהיה נגן רחוב 15 שנה בדנמרק בליווי מבחר כלי נשיפה, הקשה ופריטה מתרבויות שונות, האירוע ילווה בארוחה עשירה של אשתו סיגל גבע, מדריכת טיולים.

אייל איש של לחם עם המאפים המטריפים שלו. צילום אלדד מאסטרו

הייתי, חוויתי, המלצתי

לקראת הפסטיבל השתתפתי בסיור מקדים, לצבור חוויות וטעימות, להתרשם מאתרים מארחים ומאכלים – כדי לרוץ ולספר לחברה. אז הנה קמצוץ מכל השפע הצפוי בפסטיבל אוכל כפרי מטה יהודה:

איש של לחם – מאפים מגרים וריחות מטריפים:

בתחילה הגיע הריח המטריף של המאפים ואז ראינו את השפע והמיגוון, ושכחנו שלא הינו רעבים, והתנפלנו על כל הטוב הזה כאילו היינו אחרי צום (למותר לציין שאכלנו כל היום). מאפים מתוקים ומלוחים, ששמים בהם דגש על חומרי גלם בריאים ואיכותיים, עשירים בטעם ובערכים תזונתיים. אייל, בעל המאפייה, בדיוק סיים את לימודי הצילום שלו כאשר פגש בקרואסון הראשון ששבה את ליבו.

עוד לפני שסיים אותו הבין שהוא חייב ללמוד להכין כזה קרואסון בדיוק. וככה החל הרומן שלו עם הבצק. במשך עשר שנים הוא התנסה באפייה מהבית עד שהקים את המאפייה שלו במושב תעוז. במהלך השבוע חנות המאפייה מציעה לחמים, קוראסונים ובגטים. בימי שישי נוספות עוד חלות, לחמניות, מאפים מתוקים ומלוחים. במקום שולחנות קטנים המאפשרים ישיבה לקפה ומאפה, גבינות איכותיות ומטבלים.

מיקום: משק 31, תעוז

שעות פעילות: שני – שישי 8.00-14.00

לפרטים נוספים: 054-8115272

תשלום מזומן / אשראי / Paybox / bit

פתוח כל השנה, כשר.

אצל לילי עזיז – כורדיסטאן בלבן

בית מרווח עם חצר גדולה במושב זכריה, מקבל את פנינו מול נופו המדהים של עמק האלה. כאן מגישה לילי עזיז את הקובה החלבי המיוחד והכמעט סודי שלה. הקובה החלבי הנימוח והריחני מזעתר, הקאדה במילוי גבינות, חמוצי הבית הידועים ועוד מנות פחות מוכרות מהמטבח הכורדי. אל תוותרו על המרק עם הכופתאות והממולאים הנפלאים, והשתייה המרעננת של יוגורט ומלפפונים ירוקים, כוס אחר כוס.

שעות פעילות: רביעי-חמישי 18.00-22.00, שישי 11.00-14.00, פתוח כל השנה לקבוצות, בהזמנה.

מיקום: הזית 164, זכריה – לילי עזיז

לפרטים נוספים: 050-7380869, 02-9917379

בהזמנה מראש, תשלום במזומן

בית שומר שבת.

איזי ריידר בעמק האלה, בחממות במושב זכריה. צילום שוש להב

איזי ריידר עמק האלה – תיירות חקלאית במיטבה

תיירות חקלאית, בשילוב מנצח של ספורט אקסטרים וצומח מהשדה, במושב זכריה. רכיבת שטח חווייתית על כלי רכב חשמלי וחדשני, שנראה כמו סגוויי עם ארבעה גלגלים. חברת "איזי ריידר עמק האלה", מזמינה את המטיילים ליהנות מחוויית אקסטרים ראשונה מסוגה באזור מטה יהודה, ולהיחשף לטבע בדרך לא שגרתית, באמצעות רכיבה, בליווי מדריך צמוד, על איזי ריידר.

בין שבילי עמק האלה, תוך שהם רוכבים על איזי ריידר, ייהנו המטיילים מסיור חקלאי מרתק שנכנס ללב הטבע. בסיור עוברים בתוך חממות גידול ויטעמו ממגוון גידולי האזור, יהנו משלל הירקות הצבעוניים, כמו פלפלים ועגביות בירוק כתום ואדום, יחושו ויריחו אותם וישמעו סיפורים מרתקים. הסיורים מותאמים לקהל הרוכבים ולעונה. ניתן לבחור בין מסלולים רגועים לבין סיורי אקסטרים.

שעות פעילות: ראשון-חמישי 7:00-21:00, שישי 7:00 עד כניסת שבת.

מיקום: הרקפת 34, זכריה

לפרטים נוספים: 050-9919932, 050-5231231

בתיאום מראש בלבד, מספר המשתתפים מוגבל

תשלום מזומן / Paybox / bit

קבלת שבת כורדית ריידרית בפסטיבל האוכל

בחממות בהן התנסינו ברכיבה על איזי רידר, נחווה מידי שישי בפסטיבל, בקבלת שבת כורדית אותנטית בליווי מוסיקה, הרבה אוכל ושמחה. האורחים יהנו מרכיבה על איזי ריידר בין השטחים החקלאיים המופלאים ובמקביל יטעמו משלל ירקות העונה הנהדרים, הנקטפים טרי טרי מהחממות. בתפריט: קובה ממגוון סוגים, מרקים, עלי גפן, סלטים. קוטפים מהחממות פלפלים ועגבניות, ומכינים בשטח, בין שיחי העגבניות, את השקשוקה הכי מיוחדת שטעמתם.

שעות קבלת שבת: 19.00-17.00

אטרקציות בכפר עין רפא

בכפר עין רפא, עליו כלל לא שמעתי עד שהגעתי אליו, מצאתי אנשים חמים, מטבחים מופלאים ואירוח אותנטי. על הכפר, מסעדת שנקליש, החיים בלבנט ואטרקציות נוספות, ארחיב בכתבה נפרדת. אבל מה שברור – למרות שזו השנה הראשונה בה הצטרפו לפסטיבל, הם כבר מככבים בו.

לתוכנית הפסטיבל ופרטים נוספים, באתר מחלקת התיירות של מטה יהודה:

www.tour-yehuda.org.il, 8108

ובדף ה- הלב הירוק תיירות מטה יהודה

Exit mobile version