Site icon IAS

"עיר בתנועה 2022": מעלים המודעות לניידות עירונית בת קיימא

פסטיבל "עיר בתנועה 2022" בתל אביב-יפו. צילום באדיבות עיריית ת"א-יפו

עיריית תל אביב-יפו, משרד התחבורה וחברת נת"ע, עושות "לימונדה מהלימון", בפסטיבל תחבורה וניידות, אז הכניסו ליומנים: בימים חמישי-שישי, 23-22 בספטמבר 2022, יתקיים פסטיבל "עיר בתנועה" בפארק המסילה (במקטע שבין רחוב הרצל לנחלת בנימין).

תל אביב-יפו מתמודדת בשנים האחרונות עם שינויים תחבורתיים מרחיקי לכת, המשפיעים על חייהם של תושבות ותושבי העיר, בעלי העסקים והמבקרים בה – תיירות פנים וחוץ. פסטיבל "עיר בתנועה", המתקיים זו השנה השלישית בעיר, הוא הזדמנות לחגוג את תחום התחבורה, להעלות את המודעות בנושאי ניידות עירונית בת קיימא, לפעול לשינוי התנהגותי לטובת ניידות פעילה, ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית ושאר פתרונות תחבורה נקיים וחכמים.

הפסטיבל הוא אירוע חדשני, המציג אלטרנטיבות לתנועה במרחב העירוני, מעין הצצה אל העתיד התחבורתי, ומציג את התמורות שיצמחו משינויי הרגלי התנועה במרחב האורבני: מרחב בטוח, קהילתי ובריא, שיש בו פחות זיהום ויותר שקט, והוא מאפשר הליכתיות, נגישות, כלכלה שוויונית (בין היתר על ידי מתן הזדמנות שווה לעסקים קטנים ומקומיים), עלויות נמוכות למשתמשים בפתרונות שיתופיים ותחבורה ציבורית איכותית.

הפסטיבל יתקיים במסגרת אירועי European Mobility Week (שבוע התחבורה האירופאי) וישתתפו בו 2,220 ערים ועיירות מ-42 מדינות.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי :"בשנים האחרונות אנו חווים הרבה מאוד שינויים תחבורתיים בעיר, חלקם מאתגרים מאוד, ולפנינו עוד מספר לא מבוטל של שנים לא פשוטות, בהן נחווה את עומסי התנועה ואת רעש העבודות. עם זאת, תל אביב-יפו ממשיכה ומצליחה במאמציה לשפר את תשתיות התחבורה בהרבה מאוד חזיתות, בהן: יותר נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, סלילת רשת שבילי אופניים נרחבת ובטוחה, פיתוח אמצעי אכיפה טכנולוגיים וכמובן – הקו האדום של הרכבת הקלה שייפתח בעוד כחודשיים. אנחנו ממשיכים לשים את הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית בראש הפירמידה ולשים דגש על קידום פרוייקטי תחבורה."

חשוב להבהיר: יחד עם כל פיתוח התשתיות והפתרון התחבורתי שהעיר מעניקה, הביטחון האישי של הולכי הרגל הוא במקום הראשון! ובת"א-יפו לא מתכוונים להרפות עד שהבטחון האישי יוחזר לכל משתמשי הדרך, בכל דרך ובראש ובראשונה באכיפה מאסיבית". הפסטיבל הזה, שמתקיים השנה בפארק המסילה המשודרג, שנפתח לאחרונה, הוא ההוכחה לעשייה המבורכת של העיר בתחום, והזדמנות לחגיגה שתעלה על נס את פיתוח המרחב העירוני, שיספק לתושבים ולמבקרים בה מגוון אפשרויות תחבורתיות להתניידות מהירה, נוחה, זולה, בריאה ובטוחה, בדומה לנעשה בערים המובילות בעולם.

סגנית ראש עיריית תל אביב- יפו ומחזיקת תיק התחבורה והקהילה הגאה, מיטל להבי: "הפסטיבל יסייע לנו לחבר את אנשי העיר לשינוי בדרך, ולחשוף את השינוי גם למובילי דעת קהל במדינה. באופן מעשי, הפסטיבל מתקיים בחניון המסילה שהפך לפארק שמהווה מרחב עירוני של הליכה ורכיבה, ומבטא את היפוך פירמידת התנועה בעיר. מדובר במפגש חוויתי עם סדנאות והפעלות ועם פיצ'ים וטכנולוגיות, שממחישים את פתרונות התחבורה החכמה והבטוחה של המחר. הפסטיבל גם יבטא את תפקידה של ישראל ובפרט של תל אביב-יפו, בפריצת הדרך לעולמות החדשנות בתנועה. אנחנו חייבים לאמץ ולהטמיע את המגמה העולמית לעידוד אמצעי תחבורה ציבורית ושיתופית, ולקדם אלטרנטיבות לשימוש ברכב פרטי. אך סמלי שהפסטיבל מתקיים ביום הבינלאומי של Car free day שזה הכיוון אליו אנו מכוונים כעתיד לדורות הבאים".

פסטיבל "עיר בתנועה 2022" בתל אביב-יפו. צילום באדיבות עיריית ת"א-יפו

ציפי בוקשפן, מייסדת הפסטיבל: "ערים רבות בעולם הבינו שכדי ליצור שינוי בהרגלי הניידות בקרב הציבור, יש לבצע פעולות חשיפה חווייתיות. לא ניתן לצפות לשינוי הרגלים באם לא מציגים את החזון לאפשרויות, למחירים ולרווחים, שיגיעו כשנאמץ את השינוי. הנתונים הבינלאומיים מציגים בבהירות, שפעולות יזומות שכאלו הביאו להעלאת המודעות, לירידה במספר התאונות, לעלייה בפעילות גופנית, לשינוי הרגלי צריכת התחבורה הציבורית, לשיפור הקשרים החברתיים, לפיתוח מרחבים עירוניים המאפשרים בילוי ובשורה התחתונה לעלייה ברמת האושר האישי".

הפעילויות לקהל הרחב יתקיימו ביום חמישי בשעות 22:00-18:00 וביום שישי בשעות  14:00-10:00, בהם: מפגש עם האנשים שמתכננים ומבצעים את החזון התחבורתי במדינת ישראלתערוכת סטארטאפים בתחום ה-Urban Mobility ואירוע פיצ'ים בו יציגו סטארטאפים נבחרים, את סיפורי ההטמעה שלהם ברשויות מקומיות בארץ; סיורים לקראת השקת הקו האדום של הרכבת הקלה; התנסות בסימולטורים שמדמים מצבי קיצון בשעת רכיבה להעלאת הבטיחות; סדנאות שונות, כגון סדנת תיקון אופניים ועוד.

ועידה בנושא תנועה: תתקיים ביום חמישי, בהשתתפות האנשים שמתכננים ומבצעים מהלכים משמעותיים בחזון התחבורתי בישראל, בהם שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי; ראש עיריית תל אביב –יפו, רון חולדאי, מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, וסגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי.

מודל היפוך הפירמידה: בשנים האחרונות מקדמת עיריית תל אביב-יפו, את מודל היפוך הפירמידה. לפי מודל זה, במקום הראשון מוצבים הולכי הרגל, אחריהם נמצאים משתמשי התחבורה הציבורית ורוכבי הכלים הדו גלגליים, ובתחתית הנוהגים ברכב הפרטי. עיריית תל אביב-יפו שמה דגש על פיתוח המרחב העירוני וקידום פרוייקטי תחבורה רבים, שיספקו לתושבים ולמבקרים בה מגוון אפשרויות תחבורתיות להתניידות מהירה, נוחה, זולה, בריאה ובטוחה, בדומה לנעשה בערים המובילות בעולם. ציפי בוקשפן, מייסדת הפסטיבל, מסבירה שמדובר ביוזמה שמאפשרת פתרונות מיידים שכבר נראים בשטח ביום יום, כגון: ירידה משמעותית במספר התאונות, עלייה בפעילות גופנית, הפחתה משמעותית בהוצאות התחבורה לאור השימוש בחלופות הליכה/ רכיבה/ תחבורה ציבורית, עלייה ברמת שביעות הרצון משירותי העירייה, שיפור הקשרים החברתיים, הנאה מהמרחב השקט המאפשר שעות של בילוי באוויר הפתוח, עלייה משמעותית ברמת האושר האישי.

פרטים נוספים באתר: https://www.citymotion.co.il/

Exit mobile version