Site icon IAS

סיורי רמדאן באשכול בית הכרם: בכפר נחף ובכפר בענה

נופים באשכול בית הכרם בגליל. צילום איתן עומר

אשכול בית הכרם, בשיתוף עם המועצות המקומיות בענה ונחף ומתנס"י הרשויות, מזמינים את הציבור לאירועי רמדאן יוצאי דופן, סיור מודרך בגרעין הכפר העתיק והציורי, ביקור במסגד וסיפור עקרונות ומנהגי האסלאם, קינוח בארוחת איפטאר עשירה וממפגש עם יוצר מקומי.

סיורי רמדאן בכפר נחף  

הסיור יפתח בטאבון אל בלד, מטחנת הגרעינים הססגונית של בסאם. נקבל הדגמה על אופן טחינת סוגי הקמחים והתבלינים והסבר על אופן הכנת תערובת זעתר. נקנח בטעימה של פיתה חמה וטרייה מהטאבון עם זעתר ומנעיש, משם נמשיך אל הגרעין העתיק של הכפר (בנקודה זו נחנה את כלי הרכב עד לסיום הסיור). הסיור יעבוד במספר נקודות יפות וציוריות בכפר: בית הבד הישן והקסום, שעדיין עומד בשלמותו במבנה אבן עתיק, ג'ימאע אל קדים – המסגד העתיק, בו נפגש את אימאם המסגד, שיספר על עקרונות ומנהגי האסלאם, חודש הרמדאן, מקום המסגד בחיים הקהילתיים ותפקידו החשוב של האימאם. נלמד גם על האדריכלות הייחודית המאפיינת את בניית המסגדים. רחוב אלסובאט – שמקור שמו הוא בקשתות האבן היפהפיות המחברות בין הבתים.

הזאוויה הסופית הפועלת בכפר, בו חיה גם קהילה סופית קטנה. מטחנת הריחיים העתיקה (הג'רושי), ובתי הכפר הציוריים, על רקע המצוק התלול.

מעט לפני קריאת המואזין המסיימת את שעות הצום נצעד לביתה של מוהדיה קדרי (אום בילאל), שם נזכה בארוחת איפטאר חגיגית, אום בילאל תקבל את משתתפי הסיור בשמחה וחיוך, כשניחוחות  המטעמים באוויר, לכבוד סעודת האיפטאר שמפסיקה את הצום. נשב לסעודה דשנה ובמהלכה נשמע על מנהגי החג, אופיו וחשיבותו בתרבות. נקנח במאפי הקטאייף המייחדים את חודש רמדאן, ובעוד גברי הכפר צועדים אל תפילת האל-תראוויח (התפילה השישית ביום, המתקיימת רק בימי רמדאן), נצעד אל ביתו של האומן זוהדי קדרי, אומן פלסטי שציוריו מוצגים בגלריות רבות בארץ ובעולם. כבן הכפר, הוא חי ונושם את המורשת ואת התרבות הפלאחית. במפגש נכיר את הדרייב האישי והאקטיביזם האזרחי שבאים לידי ביטוי ביצירותיו, ואת השילוב בין מסורת לקידמה ובין המוכר למסתורי.

מתי? שבת 23.4 , מהשעה 17:00 ועד 21:30.  

מחיר: 170 ₪ למבוגר, 300 ₪ לזוג, 130 ₪ לילד (עד גיל 14).
לפרטים והרשמה: אשכול בית הכרם – סיור לילות רמדאן בנחף

המתוקים בארוחת האיפטר שלאחר הצום ברמדאן. צילום איתן עומר

סיורי רמדאן בכפר בענה

הסיור יפתח במרכז הקהילתי בבענה, במפגש עם מוחמד, שייתן סקירה אודות סיפור הכפר מקדמת דנא ועד היום. נעלה לרכבים ונצא אל הסיור, לחצר השוק, נשמע על המקום שבעבר שימש כמאגר המים הגדול של דיר אל אסד, כנסיית ברברה הקדושה, נסייר בחצר הכנסייה ונכיר את סיפורה הייחודי של הקדושה, הקהילה הנוצרית החיה בכפר משכבר הימים, משם נבקר בבית ג'ולייט בולוס, נתארח בחצר ונשמע על בית הקולנוע הישן שפעל כאן ועל בית החרושת לסבונים. בית משפחת חאזן העתיק- בית ערבי אותנטי ששומר ושוקם, המשקף את סגנון חייה המקורי של המשפחה הפלאחית. לאחר מכן נצעד בסימטאות הכפר העתיק-  בין בתי הכפר העתיקים הבנויים מאבן, על רקע נוף מתלול צורים ובקעת השאגור (בקעת בית הכרם), נשמע על היחסים המצויינים ששוררים זה דורות בין משפחות חאזן וח'ורי הנוצריות למשפחות בשארה ועלי המוסלמיות.

נבקר בחצר משפחת עלי הציורית, ונראה את בורות המים העתיקים ואת דגם הכפר הערבי שהכין חסן עלי ז"ל. ג'ימאע אל קדים – המסגד העתיק, כאן נפגוש את אימאם המסגד, שיספר על עקרונות ומנהגי האסלאם, עניינו של חודש רמדאן, מקום המסגד בחיים הקהילתיים ותפקידו החשוב של האימאם. נלמד גם על האדריכלות הייחודית המאפיינת את בניית המסגדים. מעט לפני שקיעת השמש וקריאת המואזין המסיימת את שעות הצום נתארח אצל אום מוחמד, ונשב לסעודת האיפטאר עשירה. ולסיום, נקנח במופע "אהלן רמדאן" במרכז הקהילתי בכפר, שישלב מוסיקה, תנועה ופולקלור.

מתי? יום שלישי 26.4 בין השעות 17:00-21:30

מחיר: 170 ₪ למבוגר, 300 ₪ לזוג, 130 ₪ לילד (עד גיל 14).
לפרטים והרשמה:
אשכול בית הכרם- סיור לילות רמדאן בבענה

Exit mobile version