Site icon IAS

מטיילים בגולן, בין הזרימות והמפלים השוצפים ומרבדי הפריחה האביבית

נחל סער במבט מגשר הידידות. צילום: איתי בן שמעון

הגולן – ארץ נחלי מים, מעיינות, מפלים ומאגרים. סוף החורף והאביב הן העונות המתאימות ביותר לצאת ולראות את המפלים השוצפים, את זרימת הנחלים המרשימה ואת מאגרי המים העולים על גדותיהם. לאחר החורף הארוך והגשום במיוחד, הגולן כולו ירוק ופורח, ומלא בפרחי בר בשלל צבעים, וביניהם: חרדל, כרמלית, פרג, כלנית, עירית, חבלבל, רקפת ואירוס הגולן. בין מאגרי המים נמצא את: מאגר דבש – על ציר המפלים (כביש 808) סמוך לכניסה לשמורת גמלא, מאגר בני ישראל – על ציר המפלים סמוך למושב רמת-מגשימים, מאגר מרום גולן ומאגר עורבים – בצפון הגולן.

מאגר דבש – על ציר המפלים סמוך לכניסה לשמורת גמלא. צילום: אפרת מוסקוביץ

המלצות למסלולי מפלים בגולן:

* מפל סער – נוסעים בכביש מספר 99 (מקריית שמונה למסעדה). כמאה מטרים לפני הפנייה למצודת נמרוד (כביש 989) יש חניון גדול מצד ימין. מחנים את הרכב ועוברים את הכביש לצד השני. כאן יש נקודות תצפית על מפלי נחל סער ושביל הליכה קצר עם גשר העובר מעל הנחל. מנקודת התצפית על הנחל נשקפים שלושה מפלים: העליון והתחתון בגובה 8 מ' והתיכון בגובה 20 מ'. זהו מפל סער, שבחורף ממלאים המים בריכה למרגלותיו. המפלים שוצפים עתה מימי הנחל הזורמים אל נחל חרמון (בניאס). הנחל מתחתר בתפר בין המסלע הבזלתי של הגולן והסלע הגירני של החרמון, והוא מהווה גבול טבעי בין שתי יחידות הנוף. מראה המפלים השוצפים מרהיב ומרנין.

* מצודת נמרוד – מעל נחל חרמון מתנשאת מצודת נמרוד הציורית, שנבנתה על ידי המוסלמים בימי הביניים מפני איום של כיבוש צלבני. המצודה נקראת על שם הגיבור התנכ"י נמרוד, אולם שמה הקדום הוא "קלעת אל צוביבה" שמשמעו, 'המזנקת אל הציד'. מומלץ לסייר במצודה ולהתרשם מהחומות, הביצורים ומהנוף הנשקף ממנה אל הגליל העליון ועמק החולה.

* מפל רסיסים – אם טרם שבעתם ממפלי נחל סער, כדאי לקפוץ למפל רסיסים. חוזרים אל הרכב ונוסעים מזרחה לכיוון מסעדה. לאחר כשלושה קילומטרים פונים שמאלה לעין קיניה – כפר דרוזי היושב בפינת חמד ציורית על מורדות החרמון. נוסעים בכביש הגישה לכפר כקילומטר, עד שמגיעים לגשר הבנוי מעל הנחל. גשר זה פוצץ על ידי הסורים בזמן נסיגתם במלחמת ששת הימים, כדי לעכב את כוחות צה"ל. לאחר המלחמה החליטה ישראל לשקם את הגשר ההרוס כדי לחזק את האמון בין מדינת ישראל לבין תושביו הדרוזים של הגולן – מכאן שמו של הגשר: "גשר הידידות".

תופעת עמודוני הבזלת במפל עיט. תצלום: יח"צ

מפל עיט – נוסעים מצומת המפלים (מפגש הכבישים 808 ו-87) פונים דרומה לציר המפלים. עוברים את הפנייה למושב אניעם, ממשיכים עוד כ-5 דקות נסיעה עד לשלט המפנה ימינה למגרש החניה של מפל עיט הנמצא ממערב לכביש. מפל עיט הוא אחד המפלים המרשימים בגולן, נשפך אל קניון בזלתי עמוק שאורכו כ-4 ק"מ ומתנקז אל נחל יהודיה. מרפסת התצפית שמשקיפה לעבר המפל והנחל, מאפשרת מבט מרהיב אל הקניון המדהים ואל עמודוני הבזלת במצוק הנחל. הגישה למפל עיט נוחה ביותר בהשוואה לשאר מפלי הגולן, ובעיקר למפלים שלאורך ציר המפלים. המפל זורם בחודשי החורף והאביב, אולם גם בחודשי הקיץ והסתיו מומלץ לעצור ולבקר באתר.

* תצפית עמודוני הבזלת שביל נוח ומסודר, היוצא מהחניה המסודרת של מפל עיט, מוביל למרפסת תצפית לעבר המפל והנחל. מעט אחרי תחילת השביל מגיעים לפיצול פנייה שמאלה, המובילה לתצפית עמודוני הבזלת – תופעה גיאולוגית יפה ומרשימה במיוחד. בדרך גם חוצים גשר ×¢×¥ נחמד בתוך סבך צמחיית נחלים. הצד הימני של השביל מוביל לתצפית לעבר שני מפלי הנחל. מומלץ ביותר להגיע בתקופה זו וליהנות מהזרימה המרהיבה. הולכים לאורך כל עמדת התצפית, כ- 10 דקות הליכה, נהנים מהנוף, מהקניון היפה וחוזרים בשביל מעגלי לרכבים.

* מפל עורבים – מפל אטרקטיבי במיוחד למטייב לכת! הוא הגדול מבין הנחלים היורדים מן הגולן אל עמק החולה. ניסע בכביש 959 מגונן לצומת האמיר (וואסט). נעבור את הישוב קלע אלון (מצוק עורבים) ולאחר כקילומטר נפנה שמאלה לדרך סלולה משובשת. לאורך הכביש המשובש, כמה נקודות תצפית אל עמק החולה והגליל העליון. כדאי לעצור ולהשקיף על הנוף היפיפה הנפרש למרגלותינו. ניסע צפונה כשני קילומטר עד נקודת המפגש עם הנחל. המקום משולט בצורה בולטת. נרד אל הנחל במסלול המסומן באדום. בדרך למפל יש לטפס על סלעים וללכת בבוץ החלקלק, לכן יש לצעוד לאט ובזהירות כדי שלא נסיים את הטיול בחדר מיון. נלך כ-500 מטר בערוץ הנחל עד לנקודה בה ניתן לצפות על המפל הגדול של נחל עורבים. בדרך ניפגוש בשפני סלע המתגוררים בין הסלעים ובמצוקי הנחל מקננים דורסים-נשר, עקב ורחם.