Site icon IAS

"יצאתי לדרך מתוך אהבה לענף התיירות והבנה שמדובר במשבר עמוק"

אילנה סלום, מנכלי"ת חברת Amiel Events

מתחילת משבר הקורונה היא ניצבת בקו הראשון במחאת ענף התיירות לפתיחת השמיים, עשתה לילות כימים במאהל המחאה בירושלים ומשמשת כגורם מאחד לכל הגופים הנלחמים תחת דגל החזרה לשגרה.

מי את אילנה סלום?

"עובדת בענף התיירות היוצאת כ-30 שנה. התחלתי כדיילת אוויר באל על והמשכתי לעבוד בדלתא איירליינס,  טאוור אייר וכמנהלת מכירות בקלמ/אייר פראנס . היכרות מקצועית מלאה עם כל הענף: סוכני נסיעות, חברות תיירות, השכרות רכב ועוד. הקמתי ביחד עם ורדה מרק את חברת ביסגרמניה והתמחתי ביעד גרמניה וביער השחור."

"בינואר 2,020 התחלתי לעבוד בחברת עמיאל טורס, תיירות נכנסת, כמנהלת שיווק ומכירות לצפון אמריקה. כעבור שלושה חודשים הוצאתי לחל״ת יחד עם רוב העובדים וחשבתי כמו כולם שמדובר בחודש-חודשיים."

"אני בעלת שלושה תארים: תואר ראשון במנהל עסקים ושיווק בהצטיינות יתרה מהמרכז ללימודים אקדמיים. תואר שני MBA במנהל עסקים (התמחות בייעוץ ארגוני) מהקריה האקדמית ומשפטנית (LLB)-הקריה האקדמית. מתחילה את הבוקר בשעה 06:00 בחתירת סאפ בים ומיד אח״כ פועלת במחאה 24/7, כדוברת מטה עתיד התיירות."

מתי הבנת שמדובר במשהו חריג, שלא הכרנו עד כה ?

"בתחילת אפריל הבנתי שמדובר במשבר עמוק וללא אופק ופתרונות לענף התיירות. יצאתי לדרך פעילות המחאה מתוך אהבה רבה לענף התיירות, תשוקה לפעילות המגוונת ומתוך הבנה שמדובר במשבר עם השלכות עצומות על התעסוקה שלנו. קיבלתי את ברכת הדרך, מהבוס שלי, אוני עמיאל ופתחתי עצומה באינטרנט לעובדי הענף."

מה היה תוכן העצומה ובאיזה שלב הוקם מטה עתיד התיירות?

״ פניתי לשר התיירות, אסף זמיר ולמנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי. ענף התיירות מהווה 4% מהתל״ג של מדינת ישראל. למעלה מרבע מיליון מובטלים בענף התיירות, השמיים סגורים, מצב כלכלי של האזרחים הורע, פחות כסף פנוי למשקי הבית ולחופשות. לעובדי הענף אין אור בקצה המנהרה, אין תוכניות פעולה ליציאה מהמשבר ועובדים עלולים למצוא את עצמם ללא פת לחם. עובדי ענף התיירות ברובם עובדים קבועים בעלי ניסיון רב ואין באפשרותם למצוא תעסוקה בשום תחום אחר הקרוב לתיירות. "

"הגדרתי את כמות הנרשמים ל-1,000 ולהפתעתי, תוך יומיים נאלצתי להגדיל את כמות המשתתפים מכוון שהחתימות עברו את ה- 1,700 חתימות והבנתי שיש קרקע בשלה וזועקת לטיפול בהול. שוחחתי עם בכירים בענף ועם שמואל צוראל, שכיהן בעבר כמנכ״ל התאחדות המלונות וסמנכ״ל בכיר במשרד התיירות.  שמואל ייעץ לי לאחד כוחות של כל עובדי הענף יחד עם התאחדות סוכני הנסיעות ולשכת תיירות נכנסת".

"בשלב הבא הקמתי את מטה עתיד התיירות יחד עם נציגים מסקטורים שונים בענף: תיירות נכנסת, תיירות מרפא, תיירות פנים, תיירות חינוכית, ארגון משווקי תיירות, מורי דרך, מדריכי תיירות יוצאת, מפיקי אירועים בתיירות, הוסטלים ועוד. יחד ארגנו את הפגנת ענף התיירות הראשונה בהיסטוריה, בחודש מאי בגן הורדים בירושלים, אליה הגיעו כ-1,200 עובדי הענף."

נציגי מטה עתיד התיירות בהפגנה.

מה הושג בהפגנה ומה היו המהלכים הבאים ?

"ההכרה שלענף יש בעיה קריטית. ההכרה בעוצמתנו ובכוחנו. ההבנה שאנחנו חייבים לפעול כדי לסייע לענף. בהובלתו של יו״ר מטה עתיד התיירות גיל חובב והחברים במטה התחלנו בפעילות פרלמנטרית, נפגשנו עם שרים וח״כ, השתתפנו בוועדות קורונה/כספים של הכנסת ופנינו לכל אמצעי התקשורת כדי להעביר את המסרים של הענף."

"התאחדות סוכני הנסיעות בראשותה של טלי לאופר החליטה לשנס מותניים ולאחד כוחות עם השטח. יחד עם המטה להצלת תיירות חו״ל יצאנו לדרך של שבוע המחאה שכלל את אוהל המחאה והפגנת הענק של ענף התיירות ב-30/6/20 מול הכנסת בירושלים. המטרה הייתה להתוות תוכנית לפתיחת השמיים, סוגיית החל"ת ופתרון לענף חריג."

"במהלך שבוע המחאה נולד נכדי הראשון וההתרגשות הייתה עצומה. התינוק נולד לתוך שבוע פעילות עמוס והקמתי חמ״ל עבודה במחלקת יולדות באיכילוב, בשיחות זום, דיונים בוועדות הכנסת, התייעצויות, סיעור מוחות, קביעת אסטרטגיות, ראיונות לתקשורת, מסרים, פוסטים ועוד."

"להפגנה הצטרפה גם לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל בראשותו של יוסי פתאל, חברת ישראייר, חברות השכרת רכב, עובדי בתי מלון ,עובדי חברות שירותי קרקע בנתב״ג, חברות תיירות במזרח ירושלים ועוד .זו הייתה אמירה וכל כך התרגשתי להיות חלק מרגע שיא של איחוד הענף."

"להפגנה גייסתי את בני נדב (עובד באופיר טורס-כרגע בחל״ת), עורך וידאו מוכשר אשר תיעד את ההפגנה כולה עם רחפן והפיק את סרטון האירוע. ההפגנה הייתה הצלחה עצומה אליה הגיעו למעלה מ- 5,000 אנשי הענף מכל הסקטורים ומכל רחבי הארץ."

"עובדי ענף התיירות השכירים מעולם לא היו מיוצגים, זכויותיהם לא היו מעוגנות בחוק וקולם מעולם לא נשמע. לקחתי על עצמי לקדם ולפעול לקידום מעמדנו (גם אני שכירה) מול משרד האוצר, הכלכלה, התעסוקה ומול ההסתדרות. המנטור האישי והמקצועי שלי לכל אורך הקריירה בענף הוא עופר אזולאי, איתו התייעצתי כל השנים ובמיוחד מאז פעילות המחאה. יש לו אהבה עמוקה לענף ומחויבות בלתי רגילה ליום שאחרי. גם יהודה זפרני ייעץ וסייע ונתן לנו במה תקשורתית ותמך במהלך למען עובדי הענף. אני אוהבת מאד את עבודתי ומצפה לחזור לעבודה במהירות."

הפגנת ענף התיירות. צילום תמר מצפי
Exit mobile version