Site icon IAS

החלה חקירה פלילית של הליך הסמכת מטוסי 737MAX

משרדי חברת בואינג בארה"ב. צילום בואינג

לשכת החקירות הפדרלית ה-FBI – Federal Bureau of Investigation הצטרפה לחקירה פלילית של ה- FAA בכל הקשור להסמכת כושרו של מטוס 737MAX, שמבצע משרד התחבורה של ארה"ב. כך דיווח אתמול העיתון סיאטל טיימס המצטט "האנשים המוכרים לנושא".

חקירה פלילית

הרשויות הפדרליות בארה"ב החלו בחקירה פלילית של תהליך הסמכתם של מטוסי 737Max, בגין שתי ההתרסקויות הקטלניות באינדונזיה ובאתיופיה. חקירות אלה הן חריגות, כי בדרך כלל באסונות מטוסים החוקרים מתמקדים במציאת הנסיבות לתאונות, כדי שניתן יהיה לתקן אותם ולמנוע תאונות זהות בעתיד. "אנחנו רוצים לעודד אנשים להודות בטעויות, ללא חשש לפעולת תגמול או לשליחה לכלא", אומר קנת קווין (Kenneth Quinn), לשעבר יועץ בכיר של רשות התעופה הפדרלית (FAA – Federal Aviation Administration), המייצג כיום חברות תעופה. "הדבר האחרון שהתעשייה וה- FAA צריכות הוא שרוח רפאים של חקירה פלילית תרחף מעל חקירה תאונה."

תובעים פדרליים לשעבר טוענים, כי החקירה הפלילית תתרכז בוודאי אחר הצהרות כוזבות, או מחדלים מבניים מצד פקידי בואינג, כגון הצגת מצג שווא בפני טייסים, כיצד פעלו המטוסים והאם ישנם מסמכים פנימיים שמגיבים לכך. לדבריהם, הממשל יכול להאשים את השותפים בהסמכת המטוסים, אם יהיו בידיו ראיות שבואינג שיקרה לרשויות, או שניסתה להסתיר את החששות לגבי מערכות המטוס. בדיוק כפי שנעשה בעבר בתעשיות הרכב.

"סיוט משפטי"

אף שמקרה פלילי נגד בואינג נראה בלתי סביר, "זה יכול להיות סיוט משפטי" עבורה, אם היא הטעתה, לכאורה, את הרגולטורים או הסתירה מידע על מנת לאשר את העיצוב של 737MAX והסמכתו, אומר מארק מולר, המייצג קורבנות ומשפחות בתביעות של תאונות אוויר. לדבריו,FAA  יכול להטיל קנס עצום ומשפחות הקורבנות יוכלו לדרוש פיצויים גדולים, או עונשים.

עובדות מזעזעות על תאונות 737MAX

לאחר שבדיקת ה"קופסאות השחורות" של מטוס 737MAX8 של אתיופיאן איירליינס שהתרסק גילתה, כי מדובר בנסיבות דומות לתאונת המטוס הזהה של חברת ליון אייר באינדונזיה, ולאחר שפורסם כיצד קברניט המטוס האתיופי ניסה להציל את המטוס ללא הצלחה, הוסיפו הדיווחים האחרונים בלבול, כעס וחוסר אמון לגבי שתי התאונות הקטלניות של מטוסי בואינג 737MAX.

ה-FAA ובואינג ביצעו בדיקות רבות על הליכי האימון וההסמכה להטסת המטוסים. אבל טייסים מאגודים שונים בארה"ב ציינו, כי גם בואינג וגם FAA לא הודיעו להם כראוי על הסכנות הטמונות במערכת MCAS – Maneuvering Characteristics Augmentation System השואפת להוריד את חרטום המטוס כלפי מטה, גם בעת קריאה שגויה של זווית ההתקפה של המטוס.

מטוסי בואינג בטיסה .פגיעה תדמיתית קשה. צילום יח"צ

טייסים התאמנו להטיס 737MAX באמצעות אייפד

כותרת המשנה אינה בדיחה. על פי כמה דיווחים שהתגלו בימים אלה אימנה, לכאורה, בואינג טייסים בהטסת 737MAX באמצעות אייפד. מתברר, כי רשויות התעופה כבר מתחו ביקורת על בואינג וה-FAA בגין רשלנותן בנוגע לשחרור והסמכת גרסת 737MAX. כל זה במסגרת שיווק ה-MAX כמטוס חסכוני בתחזוקה ובדלק וגם, כך טענה בואינג, כי המטוס החדש יפחית עלויות הכשרת הטייסים שהוסמכו בעבר להטיס את הגרסה הקודמת בואינג 737NG. בואינג ציינה ,כי המחוונים ועזרי ההפעלה של מטוסי MAX כמעט זהים למחוונים ועזרי ההפעלה של מטוסי NG ולכן הטייסים נזקקו להכשרה מינימלית כדי להטיס את MAX.

טייסים סיפרו על הרצאה תיאורטית כיצד להטיס את מטוסי MAX בת שעה עם אייפד. לדבריהם, הם גם לא התנסו בסימולטור כדי להתנסות בבקרות השונות של המטוס. ומה שיותר גרוע היא העובדה שההרצאה התיאורטית לא כללה מידע על מערכת  MCAS. גם במדריך הטיסה לא היה מידע על המערכת, שבמסקנות הראשוניות של החקירות היא, כנראה, אחראים לתאונות הקטלניות. המידע הוכנס למדריך מאוחר יותר. יתכן וזו הסיבה, שבשני המטוסים שהתרסקו היו הטייסים בפאניקה כשהם חיפשו דרכים לחילוץ המטוס מצלילתו לעבר הקרקע ולא מצאו.

מהירות כדי להתחרות באיירבוס

תהליך ההסמכה של בואינג 737MAX וייצורו מעלה שאלות נוספות. הכל החל כאשר איירבוס עשתה כותרות בתקשורת האמריקנית והסכימה להזמין מטוסי איירבוס A320neo על מנת לרענן את צי המטוסים צרי הגוף שלה. החדשות האלה זעזעו את בואינג והיא החליטה לנקוט פעולה מהירה כדי לעצב מטוס מתחרה ל-A32neo. כדי ליישם זאת היא הלכה בדרך הפשוטה – לקחה את מטוס 737NG ועיצבה אותו מחדש. חלק מהחידושים היו ברורים כמו מנועי LEAP – Leading Edge Aviation Propulsion  החדשים ומסכי הטיסה הגדולים בתא הטייסים. חלקם היו פחות ברורים, אך מתועדים היטב, כמו הספויילר (מערבל) מדגם FBW Spoiler עם בקרה אלקטרונית.

אבל היו גם כמה הבדלים שהיו כמעט מוסתרים מהטייסים, כמו למשל מערכת MCAS – Maneuvering Characteristics System, המיועדת לנטרל את השפעת התרוממות מתלי המנועים כלפי מעלה במנועי LEAP, הגורמת להרמת חרטום המטוס בטיסה. אך כמו כל ייצור של מטוס חדש, היה צריך לתכנן, לבנות ולקבל אישור של FAA עבור המטוס. בדיוק את הקטע חוקרים עתה משרד התחבורה של ארה"ב וה-FBI – כיצד אישר  FAA את בואינג 737MAX?

מהירות לפני בטיחות

מתברר, כי כפי שבואינג מיהרה כך גם ההנהלה הבכירה של ה-FAA לחצה על מהנדסי הבטיחות של הארגון לאפשר לבואינג לאשר בעצמה את מטוס 737MAX. על כך אפשר לומר, בלשון המעטה, כי בואינג עלולה להיות קצת מוטה כדי לאשר את מטוסה. יתרה מכך, מתברר, כי זה לא היה משהו חדש. הFAA שהתלונן במשך שנים על חוסר כסף ומשאבי אנוש, הגביר את סמכותה של בואינג לאשר את מטוסיה. על פי הסיאטל טיימס, בעת אישור ה-MAX, בטיחות לא הייתה בעדיפות עליונה – הזמן היה.

כאשר איירבוס התקדמה במרחק ניכר בפיתוח מטוסים צרי הגוף, הייתה בואינג נואשת להתעדכן ולהדביק את הפער. גם מנהלי FAA נראו כאילו גם הם הבינו שהזמן הוא בעדיפות מספר אחת ולא סקרו, לכאורה, את המסמכים ביסודיות כמו למשל, אישור מערכת MCAS, אשר הייתה צריכה למנוע מהמטוס להזדקר. אחת החולשות של המערכת הזאת שהיא הייתה תלויה בחיישן יחיד, שמעורבותה בתאונות הקטלניות כנראה ברורה.

בניין יצרנית המטוסים בואינג. צילום Depositphotos

מכתב נשיא ומנכ"ל בואינג

במכתב לחברות תעופה, נוסעים ולקהילת התעופה אומר, בין השאר, דניס מילנבורג נשיא ומנכ"ל בואינג:  "אנו יודעים שחיים תלויים בעבודה שאנו עושים, והצוותים שלנו מאמצים את האחריות הזו בתחושה עמוקה של מחויבות בכל יום.

"בטיחות היא הליבה שלנו. חקירת התאונה של החברה האתיופית מתקדמת ביסודיות ובמהירות, כדי ללמוד ולהבין את המידע מתוך הקלטת קולות תא הטייס וממקלטי נתוני הטיסה. הצוות שלנו נמצא באתר התאונה עם חוקרים, כדי לתמוך בחקירה ולספק מומחיות טכנית. משרד החקירה באתיופיה יקבע מתי ואיך ראוי לשחרר פרטים נוספים.

"בואינג עוסקת כבר יותר מ-100 שנה בבטיחות התעופה, ואנו נמשיך לספק את המוצרים הטובים ביותר, הדרכה ותמיכה ללקוחותינו ולטייסים. זוהי התחייבות מתמשכת וחסרת רחמים להפוך מטוסים בטוחים אפילו יותר. בעקבות החששות שהתגלו בתאונת טיסה 610 של ליון אייר, נשחרר בקרוב את עדכון התוכנה והדרכת הטייסים עבור 737MAX, בשיתוף פעולה מלא עם מנהל התעופה הפדראלית של ארה"ב, משרד התחבורה והמועצה הלאומית לבטיחות התחבורה בכל הנושאים הקשורים לליון אייר ולאתיופיאן איירליינס".

Exit mobile version