Site icon IAS

הדרכונים החזקים בעולם ואיפה מדורג הדרכון הישראלי ?

אינדקס הדרכונים העולמי. freepik

אינדקס הדרכונים של הנלי (Henley Passport Index)  פרסם את דרוג הדרכונים לשנת 2023 , ממנו עולה כי יפן מדורגת ראשונה, זו השנה החמישית ברציפות, על פי הנתונים של יאט"א (IATA) מבין 199 הדרכונים בעולם. אזרחי יפן יכולים לבקר ב-193 יעדים מתוך 227 ללא אשרת כניסה.

בעלי דרכון מדרום קוריאה וסינגפור, המדורגים במקום השני נהנים מגישה ל-192 יעדים ללא אשרת כניסה / אשרה בהגעה. גרמניה וספרד מדורגות במקום השלישי עם גישה ללא אשרה ל-190 יעדים ברחבי העולם.

בריטניה וארה"ב שמרו על מקומן ה-6 וה-7 עם גישה ל-187 ו-186 יעדים בהתאמה ונראה כי אין סיכוי לזכות מחדש בדירוג המוביל שבו החזיקו יחד לפני כעשור. אפגניסטן נותרה איתן בתחתית מדד הדרכונים של הנלי, מדורגת במקום ה- 27 בלבד – 166 פחות יעדים ללא ויזה מיפן – פער הניידות העולמי הרחב ביותר בהיסטוריה של 18 השנים בו פורסם המדד.

יו"ר Henley & Partners, ד"ר כריסטיאן ה. הלין, אמר: " המחקר האחרון שלנו על כמה גישה כלכלית גלובלית מספק כל דרכון הוא כלי שימושי למשקיעים ונותן תובנה חדשה לגבי אי השוויון והפער בעושר ההולך ומתרחב שמגדיר את עולמנו".

השפעת דרוג הדרכונים על הכלכלה. צילום freepik

קשר ישיר בין חוזק דרכון לכוח כלכלי

ברמת המאקרו, המחקר החדש של Henley & Partners מגלה שרק 6% מהדרכונים ברחבי העולם מעניקים למחזיקים בהם גישה ללא ויזה ליותר מ-70% מהכלכלה העולמית. ורק 17% מהמדינות נותנות לבעלי הדרכון שלהן גישה ללא ויזה ליותר מ-80%  מהכלכלה העולמית.

הדרכון היפני מעניק גישה ללא ויזה ל-85% מכלכלת העולם, ותרומת התמ"ג של יפן עצמה היא כ-5%. לעומת זאת, הדרכון הניגרי בקצה התחתון של המדד מספק גישה ללא ויזה ל-46 יעדים בלבד (20% מהעולם), המהווים רק 1.5% מהתמ"ג העולמי. הדרכון האפגני בעל הדירוג הנמוך ביותר מספק גישה ללא ויזה ל-12% בלבד מהעולם ופחות מ-1% מהתפוקה הכלכלית העולמית.

במונחים של אחוז מהתמ"ג העולמי, לארה"ב ולסין יש את החלק הארי, עם 25% ו-19% בהתאמה, אך בעלי דרכון אמריקני יכולים לגשת ל-43%  מהתפוקה הכלכלית בעולם ללא אשרות, מה שמביא אותה לסך הכל 68%, בעוד שמחזיקי דרכון סיני יכולים לגשת רק ל-7% ללא ויזה, מה שמביא את הסכום הכולל שלהם ל-26% בלבד מהתמ"ג העולמי.

בהסתכלות על מערך השוואות נוסף, לדרום קוריאה ולרוסיה יש תוצר לאומי דומה של כ-1.9% מהתפוקה הכלכלית העולמית. עם זאת, לדרום קוריאה יש גישה ל- 192 יעדים ללא ויזה, מה שנותן לבעלי הדרכונים שלה גישה ל-81% מהתמ"ג העולמי, בעוד שלרוסיה יש גישה ל- 118 יעדים בלבד, המספק לבעלי הדרכונים שלה גישה ל-19% בלבד מכלכלת העולם. מצבה של הודו גרוע עוד יותר, למרות שהיא נחשבת לכלכלה החמישית בגודלה בעולם: בעלי הדרכונים שלה יכולים לגשת רק ל-59 יעדים ברחבי העולם ורק 6.8% מהתמ"ג העולמי.

קייב, בירת אוקראינה. צילום Depositphotos

המלחמה באוקראינה

למלחמת באוקראינה אין עדיין השפעה משמעותית על מדד הדרכונים של הנלי, כאשר שתי המדינות שומרות בערך על אותו מיקום "על הנייר" מאז הפלישה לפני כמעט שנה. רוסיה מדורגת כיום במקום ה-49 עם 118 יעדים, בעוד אוקראינה ממוקמת  13 מקומות מעל, במקום ה-36 עם 144 יעדים. עם זאת, עקב סגירת מרחב האווירי והסנקציות, אזרחים רוסים למעשה מנועים מלטייל ברוב העולם המפותח, עם החריגים הבולטים של איחוד האמירויות וטורקיה, שהפכו ליעדים מבוקשים עבורם.

האוקראינים, לעומת זאת, קיבלו את הזכות לחיות ולעבוד באיחוד האירופי עד שלוש שנים במסגרת תוכנית חירום בתגובה למה שהפך למשבר הפליטים הגדול ביותר באירופה במאה הנוכחית. אוקראינה היא אחת המטפסות הגדולות במדד הדרכונים של הנלי, עלתה ב-24 מקומות בעשור האחרון, אוקראינה תפרוץ ככל הנראה לעשרת הדרכונים החזקים ביותר בעולם אם היא תצטרף לאיחוד האירופי. משא ומתן לחברות אמור להתחיל ברצינות בחודשים הקרובים לאחר שהאיחוד האירופי אישר את בקשת אוקראינה למועמדות לאיחוד האירופי.

העיתונאי והסופר הפיננסי המוביל, מישה גלני, אומר שקשה לדעת כיצד הסכסוך המתמשך יכתיב את הפוליטיקה העולמית ואת הכלכלה לאורך 2023. "זו מלחמה אכזרית שבה לוחם אחד המחזיק יותר ראשי נפץ גרעיניים מכל מדינה אחרת על פני כדור הארץ. לכלכלות רוסיה ואוקראינה יש השפעה עצומה על שני מגזרים חיוניים של הכלכלה העולמית – אנרגיה וחקלאות. זה בא לידי ביטוי בעליות מחירים חדות, שהפכו מאבק אינפלציוני בר-ניהול למסוכן".

בעוד שמדינות אסיה עדיין שולטות בחלק העליון של המדד, חוזק הדרכונים הגובר של מדינות המפרץ זוהה כמגמה מרכזית בשנה הקרובה. איחוד האמירויות עלתה ב-49 מקומות מדהימים במהלך 10 השנים האחרונות. במקום ה-64 ב-2013, עם 72 יעדים ללא ויזה, וכעת איחוד האמירויות ממוקמת  במקום ה-15, עם 178 יעדים וגישה כמעט ל- 70% מהתמ"ג העולמי. אנליסטים צופים שכווית וקטאר יחתמו השנה על הסכם ללא ויזה עם האיחוד האירופי – מהלך שישפר באופן דרמטי עבורם את מיקומם במדד הדרכונים של הנלי.

דרכון ישראלי בדרך לעוד מסע עולמי. צילום Depositphotos

דרוג ישראל ושכנותיה

ישראל ממוקמת במקום ה-25 בדרוג עם אפשרות לבקר ב-159 יעדים. הפלשתינאים מדורגים במקום ה-103 עם אפשרות לבקר ב-38 יעדים ללא אשרת כניסה. ירדן מדורגת 90 בעולם עם אפשרות ביקור ב-53 יעדים. מצרים מדורגת במקום ה-90 עם 53 יעדים פתוחים. לבנון מדורגת במקום ה-100 עם 42 יעדים פתוחים וסוריה מדורגת במקום 107 עם 30 יעדים פתוחים.

Exit mobile version