Site icon IAS

הדור החדש למסכת הפנים: גומי סיליקון לשימוש חוזר

דגם מסכת גומי סיליקון. MIT

חוקרים במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT)  ובבית החולים בריגהם עיצבו מסכת פנים חדשה שלדעתם עשויה לעצור חלקיקים ויראליים בצורה יעילה כמו מסכות N95. שלא כמו מסכות N95, המסכות החדשות תוכננו לעיקור קל ולשימוש רב פעמי. עיקור הוא תהליך ההורג את כל המיקרואורגניזמים החיוניים, נבגי החיידקים והנגיפים.

ככל שמספר המקרים החדשים של Covid-19 בעולם ממשיך לנסוק, יש צורך דחוף במסכות N95 לעובדי שירותי בריאות, צוותי אוויר, נוסעים וצרכנים פרטיים. המסכה החדשה עשויה מגומי סיליקון עמיד וניתן לייצר אותה באמצעות דפוס הזרקה (שיטת ייצור מודלים של מוצרים תעשייתיים), הנמצא בשימוש נרחב במפעלים ברחבי העולם. המסכה כוללת גם פילטר N95, אך היא דורשת הרבה פחות חומר N95 מאשר מסיכת N95 מסורתית.

"אחד הדברים המרכזיים שהבנו בשלב מוקדם היה שכדי לענות על הדרישה, אנו צריכים שיטות ייצור קלות ובכמויות גדולות", אמר ג'ובאני טרברסו, פרופסור להנדסת מכונות וגסטרואנטרולוג בבריגהם. "רצינו גם למקסם את יכולת השימוש החוזרת ושניתן יהיה לעקר אותה בדרכים רבות ושונות."

הצוות עובד כעת על גרסה שנייה של המסכה, המבוססת על משוב של עובדי שירותי הבריאות, ופועל להקמת חברה שתתמוך בייצור בקנה מידה נרחב. כמו כן לקבל אישור מטעם ה- FDA והמכון הלאומי לבטיחות ובריאות תעסוקתית (NIOSH).

עיקור קל ושימוש רב פעמי

מסכות ה- N95 שבשימוש בעיקר בקרב צוות שירותי הבריאות נועדו כדי להגן מפני חשיפה ל- SARS-CoV-2 ולנגיפים אחרים ומיוצרות מסיבי פוליפרופילן שתוכננו במיוחד לסינון חלקיקים ויראליים זעירים. באופן אידיאלי, עובד שירותי הבריאות היה צריך להחליף למסכה חדשה בכל פעם שהוא בודק מטופל אחר, אך המחסור במסכות אלה אילץ את הרופאים והאחיות לעטות אותן לאורך זמן.

בחודשים האחרונים החלו בתי חולים רבים לעקר מסכות N95 באמצעות אדי מי חמצן, שניתן להשתמש בהן עד 20 פעמים על מסכה יחידה. עם זאת, תהליך זה דורש ציוד מיוחד שאינו זמין בכל מקום והשימוש בתהליך זה מאפשר לעטות מסכה אחת ליום בלבד. צוות החוקרים עיצב מסכה שניתן לעקר ולעשות בה שימוש חוזר פעמים רבות. והם החליטו על גומי סיליקון מכיוון שהוא מאוד עמיד וניתן לעצבו בקלות יחסית ובמהירות.

המסכות מבוססות על צורת מסכות N95 מסוג 3M 1860, מהסוג שבשימוש בבית החולים בריגהם. רוב המסכה עשויה מגומי סיליקון, ויש מקום גם למסנני N95- אחד או שניים. פילטרים אלה מיועדים להחלפה לאחר כל שימוש, וניתן לעקר את שאר המסכה ולעשות בה שימוש חוזר.

החוקרים בדקו מספר שיטות עיקור של מסכות הסיליקון, כולל אוטוקלב (מעקר אדים), תנור והשרייה באקונומיקה ובאלכוהול איזופרופיל וגילו כי לאחר העיקור, חומר הסיליקון לא נפגם.

יחליפו את המסיכות המסורתיות. freepik

מבחן התאמה

כדי לבדוק את נוחות המסכות והתאמתן, גייסו החוקרים כעשרים עובדי בריאות ממחלקת החירום והמרפאה האונקולוגית בבית החולים בריגהם.  כל אחד מהנבדקים ביצע את מבחן ההתאמה הסטנדרטי הנדרש על ידי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית (OSHA) עבור מסכות N95. במהלך בדיקה זו הנבדק מניח את המסכה ואז מבצע סדרת תנועות כדי לראות אם המסכה נשארת במקומה. תמיסת סוכר מרוססת בחדר, ואם הנבדק יכול לטעום או להריח אותה, פירושו שהמסכה אינה מותאמת כראוי.

כל 20 הנבדקים עברו את מבחן ההתאמה, ודיווחו שהם הצליחו לעטות ולהסיר את המסכה בהצלחה. כששאלו את העדפתם בין המסכה החדשה, מסיכת N95 טיפוסית ומסכה כירורגית סטנדרטית, רובם העדיפו את מסכת הסיליקון החדשה ונתנו לה דירוגים גבוהים.

Exit mobile version