Site icon IAS

דרימליינר חדש של אל על בצבעי ה- 707 המיתולוגי

אל על מציגה מטוס 787 צבוע רטרו 707. צילום: Timothy Stake, Boeing

מטוס ה-787 של אל על צבוע רטרו 707. גם הההמראות הן קצת ברטרו. צילום: Timothy Stake, Boeing

לכבוד חגיגות 70 שנה לאל על החליטה החברה לצבוע מטוס דרימליינר בואינג 787, שיגיע בעוד חודשיים לארץ, כמטוס רטרו, המתבסס על בואינג 707 המיתולוגי של החברה.

מטוס הרטרו של אל על מדגם דרימליינר, השישי במספר של החברה, שייקרא "רחובות", מתוכנן להגיע לישראל בתחילת חודש אוגוסט.

צביעת מטוס הדרימליינר החדש מתבססת על צביעת מטוסי הבואינג 707 בעשור הראשון של שירותם באל על בין השנים 1961-1972. מטוסי הבואינג 707 המשיכו לשרת את אל על עד לשנת 1989, אך צביעתם שונתה מעט בתחילת שנות ה-70, עם קליטתם של מטוסי בואינג 747 החדישים לצי אל על והחלפת לוגו החברה ללוגו בעיצובו של המעצב הישראלי- דן רזינגר.

מטוסי בואינג 707 פעלו, כאמור, באל על מ-1961 ועד 1989 להלן כמה סיפורים הקשורים בהם:

מטוס4X-ATA  קבע ב-15 במאי 1961 שיא מרחק וזמן למטוס מדגם זה בטיסה מסחרית, כאשר טס מניו יורק לנמל התעופה לוד, מרחק 9,270 ק"מ ב-9:33 שעות. זה המטוס שנחתף לאלג'יריה ב-23 ביולי 1968 והושב לאל על ב-31 באוגוסט 1968 ללא נזק. הוא הוצא משרות בשנת 1984. החל משנת 1985 ועד שנת 2000 הוצג חרטום המטוס ותא הטייס במוזיאון אינטרפיד ומאז הוא מוצג במוזאון "ערש התעופה" בלונג איילנד.

מטוס הרטרו של אל על במפעל בואינג. צילום: Timothy Stake, Boeing

מטוס4X-ATB  ניצל ב-6 בספטמבר 1970 מניסיון חטיפה במשך טיסה, של מחבלים מהחזית העממית לשחרור פלסטין.

מטוס4X-ATE  הוחכר לאל על לתקופה של שלושה חודשים בלבד, יולי-אוקטובר 1983.

מטוס4X-ATR  עמד במוקד התקפת טרור, ב-26 בדצמבר 1968, באתונה. הוא ניזוק, אך תוקן והמשיך בשרות אל על עד 14 באפריל 1988.

מטוס4X-ATX  ב-31 ביולי 1980, בטרם המראה מנמל התעופה בן-גוריון, פרצה אש בתא השירותים האחורי. המטוס פונה מנוסעיו ומכבי האש נאלצו לחתוך חור בגוף המטוס כדי לכבות את השריפה. המטוס תוקן ושב לשרות.

מטוסי הבואינג 707 הוותייקים, שהופעלו בתא הטיס על ידי קברניט, קצין ראשון ומהנדס טיס, היו מטוסי הסילון הראשונים של חברת אל על ולמעשה פתחו את עידן הסילון בעולם התעופה האזרחית בישראל.

Exit mobile version