Site icon IAS

דו"ח התיירות בת קיימא מציג נקודת מפנה פוטנציאלית לענף ולצרכנים

תיירות אקולוגית. צילום באדיבות Booking.com

מחקר חדש של Booking.com מציג תובנות שנאספו בקרב למעלה מ-29,000 מטיילים מ-30 מדינות שונות, וביניהן ישראל. לפי המחקר, המגפה הייתה נקודת מפנה שהובילה את המטיילים לרצות להתחייב בעצמם לתיירות אקולוגית – כאשר 72% מהמטיילים הגלובליים מאמינים שצריך להתחיל ולפעול כבר עכשיו כדי לשמור על כדור הארץ לדורות הבאים, וכך גם 67% מהישראלים. כשברקע ענף התיירות מתחיל להיפתח מחדש, דו"ח התיירות בת קיימא של Booking.com לשנת 2021 מראה שהמטיילים מחויבים יותר מתמיד לנסוע ולטייל בצורה מודעת: כשליש (38%) מהמטיילים הישראלים מציינים שהמגפה גרמה להם לרצות לטייל בצורה ירוקה יותר בעתיד, וכמעט חצי (46%) משתפים שהמגפה שינתה את הגישה שלהם והובילה אותם ליישם שינויים חיוביים בחיי היומיום, כשנושאים כמו מחזור (52%) או הפחתה בבזבוז מזון (33%) עלו לראש סדר העדיפויות בשגרה הביתית שלהם.

לפי הממצאים, ההתחייבויות היומיומיות של המטיילים בכל הקשור להתנהלות ירוקה יותר משפיעות גם על הכוונות שלהם לגבי טיולים וחופשות עתידיות: 79% מהמטיילים הישראלים רוצים לצמצם פסולת באופן כללי (84% בקרב מטיילים בעולם), 80% רוצים להפחית את צריכת האנרגיה שלהם במהלך הטיול, למשל באמצעות כיבוי אורות ומיזוג האוויר כאשר הם לא נמצאים בחדר (83% בקרב מטיילים בעולם) ו-71% מעוניינים להשתמש באמצעי תחבורה ידידותיים יותר לסביבה כמו הליכה ברגל, רכיבה על אופניים או תחבורה ציבורית במקום מוניות או רכבים להשכרה (79% בקרב מטיילים בעולם). הרצון לכבד את הקהילה המקומית ואת אורח החיים שלה גם נמצא במקום גבוה ברשימה, כשכמעט שלושה רבעים (70%) מהישראלים רוצים לשלב בטיול שלהם חוויות אותנטיות המייצגות את התרבות המקומית, 70%  מאמינים שהבנת התרבויות השונות ושימור המורשת התרבותית שלהן היא מרכיב קריטי והכרחי בטיול, ו-55% רוצים לוודא שהתועלת הכלכלית של תעשיית התיירות מתפזרת באופן שווה בין כל האנשים והנשים בקהילה המקומית, לא משנה מי הם. בנוסף, 43% מהמטיילים הישראלים אומרים שהם אפילו יקפידו להימנע מיעדים ומאטרקציות פופולריות, כדי לוודא שהם לא תורמים לצפיפות ובמטרה לעזור כפי יכולתם לפיזור היתרונות החיוביים של תעשיית התיירות בין יעדים וקהילות שפחות זוכים להם בדרך כלל.

תיירות אקולוגית. צילום באדיבות Booking.com

מתגברים על מכשולים שמונעים תיירות אקולוגית

למרבה המזל לא מדובר כאן רק בכוונות טובות, והרבה מההתחייבויות הירוקות הללו מתממשות במציאות. מתוך המטיילים הישראליים שטיילו במהלך השנה האחרונה, 65% מספרים שהם קיבלו החלטה לכבות את המזגן או החימום במקום האירוח כאשר הם לא שהו בו, 42% השתמשו בבקבוק מים רב-פעמי במקום לקנות בקבוקי מים במהלך החופשה, ו-16% השתתפו בפעילויות שתומכות בקהילה המקומית. למען האמת, כמעט מחצית מהמטיילים הישראלים (41%) הודו שהם אינם מרוצים אם מקום האירוח לא מאפשר להם לשמור על הרגלים ירוקים, כמו במקרים שבהם אין במקום מתקני מחזור, זאת לעומת יותר ממחצית (53%) מהמטיילים הגלובליים. על אף העובדה שאפשר למצוא סימנים חיוביים, יש עדיין הרבה מקום לשיפור – יותר ממחצית מהמטיילים הגלובליים עדיין לא לוקחים את הקהילה המקומית בחשבון במהלך הנסיעה שלהם, או לא מבצעים פעולות פשוטות כדי למזער את ההשפעה שלהם.

81% מהמטיילים הגלובליים אומרים שבשנה הקרובה הם רוצים לשהות במקומות אירוח ידידותיים לסביבה, וכך גם 71% מהמטיילים הישראלים. מדובר בעלייה של 25% לעומת שנת 2020 (ממש לפני פרוץ המגפה), כאשר נתון זה עמד על 46% בקרב המטיילים הישראלים. למרות השיפור המשמעותי בגישת המטיילים, יש עדיין מכשולים. למעשה, אם מסתכלים רק על 52% מהמטיילים הישראליים שאמרו שבשנה האחרונה הם לא שהו במקום אירוח ידידותי לסביבה, מגלים ש-52% מתוכם אמרו שהם אפילו לא ידעו שמקומות כאלו קיימים, 29% אמרו שהם לא הצליחו למצוא מקומות רלוונטיים ביעד שאליו הם נסעו, ו-35% אמרו שהם לא יודעים איך למצוא מקומות אירוח כאלו. למעשה, כמעט מחצית (49%) מהמטיילים הגלובליים ו-46% מהמטיילים הישראלים עדיין מאמינים שבשנת 2021 פשוט אין מספיק אפשרויות לתיירות אקולוגית.

מבחינת המודעות והנכונות לנושא, נראה שמקומות האירוח חושבים בדומה למטיילים – מחקר חדש מראה ש-82%** משותפי האירוח של Booking.com שנשאלו, אמרו שהרגלים ירוקים בענף האירוח הם דבר חשוב. זה משקף 80% מהמטיילים הגלובליים ו-70% מהמטיילים הישראלים חושבים שתיירות אקולוגית היא דבר חשוב. למרות ששלושה מתוך ארבעה** שותפי אירוח מדווחים שהם מקפידים על הרגלים ירוקים במקום האירוח שלהם, רק שליש (31%**) מהם מספרים מיוזמתם לאורחים פוטנציאלים על הפעילות שלהם בנושא – ולרוב זה קורה במהלך הצ'ק-אין (59%**), מה שמצביע על העובדה שיש עדיין אתגרים משמעותיים בכל הנוגע להנגשת המידע על הרגלים ירוקים במהלך שלבי ההזמנה המוקדמים.

תיירות אקולוגית. צילום באדיבות Booking.com

סוגרים את הפער, צעד אחר צעד

המשימה של Booking.com היא לעזור לכולם ולכולן לחוות את העולם, ובתור חברה מובילה בתחום התיירות היא מאמינה שיש לה אחריות חשובה לאפשר גם לספקי האירוח וגם ללקוחות לבחור יותר בקלות בהרגלים ירוקים. זו הסיבה שבימים אלה החברה מציגה תוכנית למקומות אירוח, שתעזור להם לבצע את הצעדים הנוספים כדי להפוך לירוקים יותר – ולא משנה באיזה שלב  הם נמצאים. התוכנית כוללת שיתוף מקומות האירוח בהדרכות, בתובנות ובהמלצות לשיטות עבודה באמצעות כלים חינוכיים שונים, כולל מדריכים ותוכן ייעודי שזמינים במרכז העזרה לשותפים של Booking.com.

בהמשך לכך, נכון לעכשיו Booking.com מציגה באתר למעלה מ-30 תעודות הסמכה שאושרו רשמית על-ידי Global Sustainable Tourism Council, ארגון Green Tourism ו-EU Ecolabel, וגם מספר תוכניות ירוקות של רשתות מלונות. החברה מקבלת את המידע הזה ישירות מגופי ההסמכה ומציגה אותו בעמודי מקום האירוח של שותפים שקיבלו תעודות הסמכה כאלו. בנוסף, Booking.com מעודדת את שותפי האירוח לעדכן את המידע לגבי ההרגלים הירוקים שלהם מתוך 32 הרגלים רבי-השפעה שמחולקים לחמש קטגוריות עיקריות: פסולת, אנרגיה וגזי חממה, מים, תמיכה בקהילות מקומיות ושמירה על הטבע. כתוצאה מהפעילות הגלובלית הזו, מאות אלפי מקומות אירוח כבר התחילו לשתף לפחות חלק מהמידע לגבי ההרגלים הירוקים שלהם ב-Booking.com, מידע שאפשר למצוא מתחת לכותרת 'יוזמות למען הסביבה והקהילה'  בעמוד שלהם באתר. זו רק ההתחלה, אבל מדובר בשלב ראשון וחשוב בתהליך של שיתוף הצרכנים באופן שקוף במידע נוסף על קיימות והרגלים ירוקים, מה שבסופו של דבר יעזור להם להתחיל לבחור באפשרויות ירוקות יותר במסגרת הטיולים והחופשות העתידיות שלהם.

"במהלך שש השנים שבהן אנחנו מבצעים את המחקר בנושא, זה היה מעודד ומעורר השראה לראות איך המודעות לחשיבות של תיירות בת קיימא הולכת וגוברת באופן עקבי בקרב הלקוחות שלנו, ועכשיו גם אצל השותפים שלנו", אומרת מריאן גיבלס, מנהלת תחום הקיימות ב-Booking.com. "הכוונות הטובות קיימות אצל כל הצדדים, אבל יש עוד הרבה עבודה כדי להפוך את התיירות האקולוגית לבחירה הקלה עבור כולם. ככל שנוכל לסייע לשותפים שלנו לזהות וליישם יותר הרגלים ירוקים, כך נוכל לבדוק ולמצוא מה הצורה הטובה ביותר להציג את המידע הזה ללקוחות, ובסופו של דבר להפוך את הקיימות וההרגלים הירוקים לחלק ברור וגלוי בתהליך קבלת ההחלטות שלהם. שינויים קטנים, כמו הפסקת השימוש בפלסטיק חד-פעמי או מעבר לנורות לד שחוסכות באנרגיה, יכולים להיראות חסרי-משמעות כשלעצמם, אבל כשמכפילים אותם במיליוני מקומות אירוח, מטיילם ומטיילות ברחבי העולם, רואים שלצעדים הקטנים האלו מתחיל להיות פוטנציאל הרבה יותר גדול ביצירת השפעה חיובית".

עקבו אחרי Booking.com ב-Twitter וב-Instagram, ולחצו לייק ב-Facebook. לכל החדשות והמידע העדכני ביותר על Booking.com בישראל בקרו כאן.

Exit mobile version