Site icon IAS

משרדי הנסיעות השיגו צו מניעה זמני נגד התנהלות יאט"א  

הרצון לטוס שוב. צילום Depositphotos

בית המשפט המחוזי קיבל היום אחה"צ (חמישי) את עתירתם של סוכני הנסיעות הישראלים וקבע כי יאט"א – ארגון התעופה הבינלאומי לא יוכל לנתק ממערכותיו סוכני נסיעות אשר נמנעו מהעברת כספי צרכנים עבור טיסות שהתבטלו בעקבות משבר הקורונה

אתמול, (ד', 18  בחודש) נדרשו סוכני הנסיעות לשלם את התשלום החודשי למסלקה של ארגון התעופה הבינלאומי יאט"א. התשלומים אמורים היו לכלול בעיקר הזמנות שכבר בוטלו והתשלום עבורן אמור להיות מוחזר לצרכנים דרך סוכני הנסיעות. חרף פניות חוזרות ונשנות מצד התאחדות משרדי הנסיעות, סרבו ביאט"א לאפשר בעת העברת התשלום החודשי את קיזוז הסכומים של הכרטיסים שבוטלו הן על ידי הצרכנים והן עקב ביטולי טיסות של חברות התעופה. בכך מנעו למעשה את האפשרות כי הכסף יוחזר בסופו של דבר לצרכן.

חברות התעופה נוהגות להשיב באמצעות המסלקה כספים בגין הזמנות שבוטלו מכספים שמגיעים עבור ההזמנות החדשות הנכנסות מדי חודש, אולם מאז פרוץ משבר הקורונה, לא מתקבלות הזמנות חדשות ולראשונה בחיי הענף נוצר מצב בו באם היו מעבירים הסוכנים את הכספים עבור הזמנות שבוטלו – היו חברות התעופה חייבות מאות מיליוני דולרים לסוכנים עבור לקוחותיהם הצרכנים. לאור מצבן הקשה של חברות התעופה, היה קיים חשש גדול כי חברות התעופה לא יוכלו להשיב את הכספים עבור ההזמנות שבוטלו ומאות מיליוני דולרים מכספי הציבור היו יורדים לטמיון.

חברת אל על הייתה החברה היחידה אשר הסכימה לבקשה לדחות את ההתחשבנות לחודש הבא ובכך גילתה הגינות רבה כלפי סוכני הנסיעות והתחשבות בטובת הצרכן.

בעקבות זאת, עתרו הבוקר (חמישי) סוכני הנסיעות לבית המשפט המחוזי נגד יאט"א בבקשה לקבל צו מניעה אשר ימנע מהארגון העולמי לפגוע בצרכן הישראלי ובסוכני הנסיעות.

משרדי הנסיעות חווים תקופה שלא ידעו כמוה. צילום Depositphotos

הכספים היו עלולים לרדת לטמיון

כאמור, העתירה התקבלה ובית המשפט הוציא צו מניעה זמני עד יום ב' 23.3 האוסר לנתק מהמערכות סוכני נסיעות שלא העבירו לחברות התעופה תשלומים עבור נסיעות שבוטלו. על הסוכנים יהיה להפקיד פיקדון כספי או ערבות בנקאית בגובה 200 אלף שקל, וליאט"א ניתנה אפשרות להגיש תגובה עד אותו יום שני.

מטעם מגישי העתירה, בהם שורה של משרדי נסיעות גדולים, נמסר כי: "אנו מברכים על ההחלטה של בית המשפט אשר ראה לנגד עיניו הן את טובת הצרכן והן את ההגינות בה נוהגים סוכני הנסיעות בישראל. חברות תעופה שנמצאות בסכנת פשיטת רגל ממשית, עלולות היו להוריד איתן לטמיון מאות מיליוני דולרים עבור כרטיסי טיסה שבוטלו. דומה כי יאט"א חברה אל חברות התעופה הזרות במטרה לפגוע עוד יותר בסוכני הנסיעות ולסכן את כספי הלקוחות, כל זאת במטרה לנסות להציל את החברות עצמן מהתמוטטות. אנו מודים ללקוחותינו, אשר גם בזמנים קשים מודעים לערך המוסף שבהזמנת כרטיסי טיסה ונסיעות דרך סוכני הנסיעות ואתרי הנסיעות הישראלים. אנו מבטיחים להמשיך ולפעול  – כמו באירוע זה – למען טובתם ובטחון כספם".

במקביל פנה בהקשר זה גם עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן אל חברות התעופה הזרות וציין כי "עמדת הרשות היא כי בעסקה עם צרכן ישראלי שנעשתה עם סוכן ישראלי, חוק הגנת הצרכן וחוק שירותי תעופה חלים גם על חברות התעופה הזרות."

את סוכני הנסיעות, בראשם עומדים המנכ"לית טלי לאופר והיו"ר קובי קרני, ייצג בעתירה עו"ד שלומי ברדוגו. עו"ד דרור שטרום מלווה בתהליך את התאחדות סוכני הנסיעות.

כתבה קודמת: משרדי הנסיעות ויאט"א במסלול התנגשות

Exit mobile version