Site icon IAS

ועד התאחדות משרדי הנסיעות קורא לאל על לחזור בה מהחלטתה

Depositphoto

אל על רשאית למשוך את כספי הפיצויים. צילום Depositphotos

בישיבת חירום שערך ועד ההתאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות היום (ד'), קראו חברי הוועד פה אחד לחברת אל על לחזור בה מההחלטה להפסיק את תשלום העמלות למשרדי הנסיעות. החלטה, שלעמדת היועצים המשפטיים של ההתאחדות מהווה הפרה של הסכם יאט"א ואף מעלה – לאור מעמדה הדומיננטי של אל על בענף – חשש להפרה של חוק ההגבלים העסקיים.

בישיבה ציינו חברי הוועד כי מהודעת אל על עולה, שבכוונתה להמשיך ולקבל בדיוק את אותם שירותים שהיא קיבלה עד כה ממשרדי הנסיעות זאת, מבלי לשלם עבורם יותר.

כזכור, הודיעה אל על כי ב-28 במאי אישר הדירקטוריון עדכון לתכנית התגמול לסוכני הנסיעות וסיטונאי התיירות שעובדים עמה בארץ ובחו"ל, זאת נוכח האתגרים הניצבים בפני החברה כתוצאה, בין היתר, ממדיניות השמיים הפתוחים, אשר הובילה להתגברות התחרות מצידן של חברות התעופה הזרות ובריתות ענק בינלאומיות ומשינויים בהרגלי הצריכה כפועל יוצא מהמהפכה בערוצי השיווק הדיגיטליים. במקביל, נמשכת המגמה העולמית בענף התעופה של שינוי מודל התגמול שבין חברות התעופה וסוכני הנסיעות.

החברה משלמת כיום לסוכנים עמלה כמרכיב קבוע ("עמלת בסיס") וכן תמריצים מיוחדים (עמלה משתנה) בהתאם להיקף מכירות כרטיסי טיסה. החל ב-1 ביוני 2019 תעבור החברה למודל התקשרות חדש עם הסוכנים, במסגרתו לא תשולם עמלת בסיס, אשר נכון להיום עומדת על שיעור של 5% בישראל ובאחוז משתנה במדינות בהן פועלת החברה בחו"ל, אך תמשיך להציע תכניות תמריץ מבוססות יעדים לסוכני הנסיעות וסיטונאי התיירות על פי שיקוליה המסחריים.

קובי קרני יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות. צילום עירית רוזנבלום

חשש לנזק משמעותי למשרדי הנסיעות

בחברה אומרים כי ההחלטה התקבלה לאחר בחינה מעמיקה וכי היא מכירה בערכם הרב של סוכני הנסיעות והערך המוסף שלהם עבור נוסעים רבים, בדגש על המקצוענות והשירות האישי המצוין שניתן. החברה גם ציינה בהודעתה לבורסה כי היא מעריכה שלתוכנית התגמול המעודכנת תהיה השפעה חיובית על תוצאותיה הכספיות, אם כי "לא במונחים מהותיים בהשוואה למחזור המכירות שלה".

חברי ועד התאחדות משרדי הנסיעות בראשות היו"ר קובי קרני והמנכ"לית חני סובול,  סברו כי החלטת אל על עלולה לגרום נזק משמעותי למאות משרדי הנסיעות שעבורם היא ספק משמעותי ובהתאם, לאלפי סוכני נסיעות המועסקים במשרדים אלה.

חברי הוועד העבירו ביקורת חריפה על עצם פניית אל על בהודעה כה משמעותית דווקא לפקידים במשרדים ולא לבעלי ולמנהלי המשרדים.

עם סיכום הישיבה, הנחה הוועד את יועציה המשפטיים של ההתאחדות לבחון את המשמעויות המשפטיות של החלטת אל על ולהמליץ בפני ההתאחדות על צעדי פעולה.

הצגה של תוצאות בדיקה משפטית-מקדמית תובא לאסיפה הכללית ב-26 ביוני, לשם בחינת המשך ודרך הפעולה.

Exit mobile version