Site icon IAS

רוב הנכסים המושכרים לטווח קצר בברלין אינם רשומים כחוק

כיכר בברלין. התיירים מעדיפים להתגורר בין הברלינאים האמיתיים. צילום Depositphotos

לרוב הנכסים להשכרה לטווח קצר המפורסמים בברלין עדיין אין מספר רישום כחוק. המארחים מאוימים בעונשים חמורים של עד 500,000 יורו על אי רישום, אבל נראה שהם לא מתרשמים. בחודש אוקטובר 2018 לבדו, מחזור המכירות בברלין עמד על 16 מיליון יורו.

בחודש נובמבר קיבלו מספר רישום רק 1,242 מארחים, בעוד מספר המודעות שפורסמו הגיעו ל-13,644.

עם זאת, מאז יולי 2018, מספר הרישומים הפעילים של Airbnb בברלין ירד בכ -18%. אם היו 16,549 מודעות פעילות בחודש יולי 2018, בנובמבר הוצעו רק 13,644 כאלה, כנראה גם בגלל העונשים הגבוהים שמרתיעים את המארחים. Airbnb מצידה סבורה שמספרי האנליסטים לא מהימנים, אך לא מפרסמת מספרים משלה.

מספר גדול של מארחים ללא מספר רישום ניצב בפני קנסות גבוהים בהתאם לחוק. אך עם זאת, יש גם כמה נכסים שהחוק אינו חל עליהם וקיבלו אישור מיוחד לעשות שימוש חריג בנכס, אך הוא עומד רק על אחוז אחד מהנכסים.

החוק נועד למנוע את השימוש בדיור למטרות אחרות – לעתים קרובות משתלם יותר. אקהרד סגיצה, ראש מחלקת השיכון במשרד המחוזי פרידריכסהיין-קרויצברג, עוסק גם בהגנה על התושבים. "התיירים מתנהגים כמו בבית מלון, אלא שאין קבלה, ואף אחד לא שולט בכל העניין", הוא אומר על בעיות תכופות עם האורחים.

רחוב בברלין. 90% מהנכסים לא רשומים. צילום עירית רוזנבלום

התיירים בברלין מעדיפים את שכונות המגורים

יותר ויותר תיירים כיום אינם רוצים להתגורר בבתי מלון באזורי התיירות, אלא נמשכים לשכונות המגורים כדי להיות בין הברלינאים האמיתיים. "מדובר בתסמונת מתגלגלת", אומר שגיאצה. "זו מעמסה קשה לאוכלוסייה ומתרכזת בשכונות מסוימות".

עם זאת, למרות הירידה בפעילות, השכרת דירות לתיירים באמצעות פלטפורמות כמו Airbnb בברלין נשארה מכונה להדפסת כסף. המארחים של Airbnb עשו באוקטובר 2018, על פי חישובי האנליסטים AirDNA , סכום של 16 מיליון יורו במכירות. במהלך שיא העונה, בחודשים יולי, אוגוסט וספטמבר 2018, הגיע הסכום לכמעט 20 מיליון יורו לחודש.

במהלך השנים האחרונות, מכירות המשכירים ב-Airbnb בברלין נעו בכיוון אחד: בתלילות כלפי מעלה. המחזור השנתי של 148 מיליון יורו בשנת 2017 כבר עלה בעשרת החודשים הראשונים של 2018 לכ-159 מיליון יורו.  בשנתיים מאז 2015 (סביב 71 מיליון יורו) עד 2017 – המחזור יותר מאשר הוכפל.

אף על פי שחברת Airbnb מדגישה בקביעות את נכונותה לשתף פעולה, במקרים קונקרטיים היא אינה נושאת באחריות לשיתוף המידע שלה. מכיוון ש-Airbnb אינה מפרסמת את שמות וכתובות המארחים, משרדי מחוז תלויים במידע מן המקומיים. שתי תביעות שהוגשו על ידי רשויות מחוז נגד Airbnb לשחרור נתוני המשתמשים נכשלה בבית המשפט.

"מאחר שהשרת הארגוני של Airbnb נמצא באירלנד ופועל עבור כל אירופה, החברה מסתמכת על תקנות איריות ספציפיות להגנה על נתונים המונעות מהחברה לפרסם נתונים מסוימים לרשויות בברלין", אמרה דוברת מחלקת הסנאט לפיתוח עירוני ושיכון, פטרה רוהלנד.

לעונשים הגבוהים שהוטלו על מי שמסרבים לציית לחוק עשויים להיות השפעה מרתיעה, כפי שמראה הירידה בכמות ההצעות. עם זאת, השלטונות מתקשים לשלוט: הם הופכים לפעילים בעיקר כאשר יש תלונות של שכנים. מאז 2015, המשרדים במחוז ברלין הטילו במשותף יותר מ-800,000 יורו בקנסות.

סמטה באתונה בחורף. עלייה דרמטית בדיווחים ובהכנסות המדינה צילום עירית רוזנבלום

ביוון: גידול של 160% בהכנסות בזכות הדיווח

ואילו הכנסות המדינה מהשכרת דירות לתיירים לטווח קצר ביוון גדלו ב-160% בזכות דיווחים של משכירי דירות דרך Airbnb ודומיהם. כך הצהיר מזכ"ל ההכנסות הציבורי גאורגוס פיטסיליס. לפי נתוני Independent Authority for Public Revenue (AADE) שהוא עומד בראשו, כ-49,000 בעלי דירות להשכרה כבר נרשמו לאתר שבו הם מדווחים על כל השכרה.

על פי פיטיליס, עד המועד האחרון להרשמה לאתר שהיה ה-30 בנובמבר, ההכנסות מאותם  49,000 הנרשמים הגיעו ל-176 מיליון יורו, עלייה של 160% לעומת 68 מיליון יורו בשנה הקודמת.

על פי החוק, המארחים ביוון, אשר לא יגישו דוחות החזר מס  צפויים לקנסות של עד 5,000 יורו. מארחים שלא יירשמו, לא יוכלו לקבל מספר רישום – הדרוש כדי להתקבל לפלטפורמות מקוונות כגון Airbnb, HomeAway, booking.com ודומיהם.

עם זאת, מחקר של מרכז המחקר והמחקר הכלכלי (KEPE) ביוון מצא כי מספר רב של בעלי נכסים מתעלמים מהחוק ועדיין משכירים את בתיהם ללא רישום והצהרת הכנסה. פיטיליס הדגיש כי בדיקה צולבת תבוצע על כל מי שחשוד בהעלמת מס.

שיתוף דירות לטווח קצר ביוון החל בצורה צנועה ב-2010 עם 132 השכרות, וצמח לאחד האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפני תעשיית האירוח עם 126,000 נכסים להשכרה לטווח קצר דרך Airbnb כאשר במחוז אטיקה שאתונה נמצאת במרכזו, האי כרתים ודרום הים האגאי מוצעים 60% מהנכסים.

כתבה קודמת: גם ישראלים מעדיפים להתגורר ב-Airbnb בברלין

Exit mobile version