Site icon IAS

מלונות בהשקעה של 30 מיליארד דולר צפויים להיבנות במזרח התיכון

מלון יוקרה בדובאי. האמירויות מובילות בהשקעות במלונאות במזרח התיכון. צילום Depositphotos

חוזים לבניית בתי מלון בכ-30 מיליארד דולר צפויים להיחתם במזרח התיכון ובצפון אפריקה בין 2019 ו-2023. כך לפי ועידת ההשקעות של ארגון המלונות הערבי  Arabian Hotel Investment  Conference – AHIC.

בוועידה הוצג מחקר, שנערך על ידי חברת הפרויקטים MEED ברבעון הרביעי של 2018, ולפיו סצנת פיתוח המלונאות הפעילה ביותר היא באיחוד האמירויות (UAE), במצרים ובסעודיה.

"יותר מ-800 בתי מלון בשווי של יותר מ-44 מיליארד דולר נבנו בשבע השנים האחרונות באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה Mena   the Middle East and North Africa – כשהאזור נהנה מגידול במספר המבקרים, מאטרקציות תיירותיות ברמה בינלאומית והשקעה בתשתיות תחבורתיות", אמר אד ג'יימס מנהל התוכן והאנליסט של MEED, "את הצמיחה הוביל איחוד האמירויות הערביות עם יותר מ-20 מיליארד דולר של חוזי בנייה מלונאיים שהוענקו מאז 2012. סכום זה הוא יותר מכפול מזה של המדינה שניצבת במקום השני, סעודיה, שבה נעשו עסקאות בשווי של למעלה מ-10 מיליארד דולר באותו פרק זמן", הוסיף.

לפי התחזית של AHIC, רמת ההשקעות לא מראה סימני האטה. "חוזי מלונות בערך של קרוב ל-30 מיליארד דולר אמורים להיחתם במרוצת חמש השנים הקרובות", אמר ג'יימס, “איחוד האמירויות מוביל בכ-11 מיליארד דולר מלונות מתוכננים ובשלבים שונים, ביניהם שני ריזורטים –  האחד של MGM והשני של האחים וורנר בדובאי וריזורט של מריוט ב-Ras Al Khaimah. במצרים, שלה סקטור תיירות מבוסס וארוך שנים, שוק עתידי בערך של 4 מיליארד דולר בפרוייקטים מלונאיים. סעודיה קרובה בהשקעות, עם 3.9 מיליארד דולר".

הלובר באבו דאבי, אחת מהאטרקציות התיירותיות באמירויות. צילום Depositphotos

ג'ונתן וורסלי, יו"ר  חברת Bench Events  ומייסד AHIC, מוסיף ש"התיירות פורחת באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה כתוצאה מחובתן של ממשלות לגיוון כלכלותיהן. תקנות ויזה מקלות, שיווק משופר והשקעות באטרקציות מרכזיות ואירועים, כגון הלובר אבו דאבי, Dubai Parks and Resorts, וכן מירוצי המכוניות – הגרנד פרי – בבחריין ובאבו דאבי, סייעו להביא מספר שיא של תיירים לאזור. ערב הסעודית הפכה את התיירות למרכז של חזון 2030 שלה, עם השקעה של מיליארדי דולרים בפרוייקטים של הים האדום ו-NEOM. זאת, לצד השקעה במלונות חדשים ושיפוץ של מלונות קיימים, סייעו להציב את המזרח התיכון כאחד מאזורי התיירות הצומחים במהירות הגדולה בעולם".

בתוך איחוד האמירויות הערביות, אתר Ras Al Khaimah מתכונן להוסיף 5,000 חדרים עד סוף 2021 – כולל אישור של המותגים הגדולים בעולם במשך שלוש השנים הבאות – בתוספת ל-6,500 החדרים הזמינים כעת, בהם מלונות כמו וולדורף אסטוריה וריץ קרלטון.

"השקנו לאחרונה את אסטרטגיית היעד החדש של Ras Al Khaimah ל-2019-2021, שתציג את החזון ואת המסגרת האסטרטגית לגידול התיירות בשנים הקרובות", אמר הייתאם מטאר (Haitham Mattar), מנכ"ל הרשות לפיתוח תיירות רס אל-חיימה. "אחת המטרות האסטרטגיות העיקריות לשנת 2019 היא להגדיל עוד יותר את התחרותיות הכוללת של ענף התיירות בתוך האמירות, על מנת להאיץ השקעות מקומיות וזרות בסביבה בהמשך לצמיחה ארוכת-טווח, שלפיה אנו שואפים למשוך קרוב ל-1.5 מיליון מבקרים עד שנת 2021. ממשלת האמירות מעודדת באופן פעיל השקעות פרטיות והופכת אותן להשקעות אטרקטיביות עוד יותר על ידי הוספת תמריצים והשקעת משאבים מסיבית בפיתוח התיירות."

גם בישראל פועל משרד התיירות להגדיל את מספר חדרי המלון הן בדרך המקובל של השקעות והן בעזרת כנסי משקיעים: לאחרונה התקיים כנס בינלאומי ראשון להשקעות במלונאות בישראל ואילו ביום רביעי ה-30 בינואר ייתקיים לראשנה כנס הסבת במני משרדיים לבתי מלוןו בתל אביב-יפו, כאשר מובטחים מענקים בגובה של 10%. הכנס, המאורגן על ידי משרד התיירות ועיריית תל אביב, נועד לבעלי נכסים ויזמים בתחום הנדל"ן, גורמי מימון ומשקיעים.

ארגון התיירות העולמי מאשר: המזרח התיכון מוביל

גם לפי ארגון התיירות העולמי UNWTO, אזור המזרח התיכון הראה את הגידול הרב ביותר ב-2018:  גידול של 10% עם 64 מיליון תיירים, כשאחריו ניצבה אפריקה עם 7%, בעוד אסיה-פסיפיק ואירופה צמחו ב-6%.

מלון סטאי תל אביב בכיכר השעון ביפו. ממלונות תל אביב החדשים. צילום אסף פינצוק

יצויין כי ישראל ממוקמת מבחינת ארגון התיירות העולמי בדרום אירופה ואזור הים התיכון (Southern and Mediterranean Europe). לפי ה-UNWTO, מי שהוביל את הגידול בתיירות לאירופה היה אותו איזור דרומי – כאמור, כולל ישראל – שהשיג גידול של 7%, בעוד אירופה כולה הראתה גידול של 6% לעומת 2017 עם 713 מיליון תנועות נוסעים. בחלוקה לפי אזורים באירופה – מרכז, מערב ומזרח היבשת השיגו 6% גידול, בעוד צפון אירופה לא הראתה גידול כלל בשל ירידה בתיירות לאנגליה.

לפי הארגון 1.4, מיליארד תנועות תיירים בינלאומיים נרשמו בשנת 2018 – שיא של כל הזמנים, שהקדים בשנתיים את התחזיות. מדובר בגידול של 6% בהשוואה לשנת 2017, בעוד הצמיחה בכלכלה העולמית ב-2018 עמדה על 3.7%.

Exit mobile version