Site icon IAS

חסמים של רגולציה עודפת, כלכלה שחורה, מחסור בכוח אדם ושער דולר נמוך

יריב לוין, שר התיירות בוועידת המלונאים 2018. צילום יח"צ

גם השנה הנושאים המרכזיים בוועידת המלונאים 2018 היו: הארנונה, הרגולציה העודפת, שהמצרף הכולל שלה גורם להעלאת מחירים בכ-20%, ה-OTA, כמו בוקינג שאינם גובים מע"מ, "כלכלה שחורה", בחסות המושג "כלכלה שיתופית", כדוגמת מיזמי Airbnb, אשר מנהלים כאן "כלכלה שחורה" לכל דבר, מחסור בכוח אדם בעיקר בדרגים הנמוכים וגם שער הדולר הנמוך, שלאחרונה החל לעלות. נתונים מכבידים שלדברי המלונאי דוד פתאל יצרו מצב, שבארץ צריכים למכור ביותר מ-60% כדי להרוויח כמו באירופה.

שרת המשפטים  איילת שקד הסבירה, כי קיימים שלושה נתיבים להשתת רגולציה: חקיקה, תקנות, שזו חקיקת משנה ונהלים שרגולטורים מוצאים שאינם בפיקוח של הכנסת. היא סיפרה, שכיו"ר ועדת השרים לעניינים חקיקה יחד עם השר יריב לוין הם עוצרים את רוב החקיקה הפרטית המיותרת. "אבל צריך לומר, כי מדי פעם לפעם כן חומקת לה הצעת חוק פרטית של ח"כים המפעילים לחץ על שרים, וישנם כאלה שלא עומדים בלחץ ומצליחים להעביר חקיקה מיותרת". השרה פנתה למלונאים ולנשיא ההתאחדות אמיר חייק לשים לב לחקיקת המשנה של התקנות שהמשרדים מביאים ולדווח.

שרת המשפטים איילת שקד בוועידת המלונאים 2018. צילום יחצ

באשר לעולם הדיגיטלי, שבהם ה-OTA לא גובים מע"מ, כי הם פועלים לא תחת החוק הישראלי. מע"מ שאותו נאלצים אחר כך המלונאים לגבות (למעט באילת), ציינה שרת המשפטים שקד, כי לא צריך לפחד לפתוח מולם, למשל, את החוק להגנת הצרכן, גם בדרך של איום בחקיקה, כדי לאפשר סביבה תחרותית הוגנת למלונאות המקומית.

המלונאי דוד פתאל ציין כי סוגיית עודף הרגולציה דרדר את ישראל למקום ה-54 בכדאיות עסקית, אחרי מדינות כמו רואנדה ומקסיקו וציין כי במאבק הממשלתי ברגולציה בענף הוקמו ועדות רבות אבל נוספו עוד רגולציות. למה שטיח עם תו תקן גרמני צריך לעבור עוד פעם מכון תקנים בארץ?, הוא שאל.

פתאל המפעיל רשת מלונות בארץ ורשת מלונות באירופה סיפר כי במחקר שעשתה החברה  בהשוואה לשוק באירופה התברר, כי בארץ צריך למכור ב-60% יותר כדי להרוויח כמו באירופה, בגלל התעסוקה, הארנונה ופריון עבודה מאוד נמוך". הוא גם ציין, כי במלונאות בארץ אין מספיק עובדי ניקיון. וציין, כי המלונאים מסתדרים אבל יש לזה מחיר.

מימין: אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות והמלונאי דוד פתאל. צילום יחצ

שר האוצר משה כחלון ציין, כי מהיום  הראשון בתפקיד הוא ראה במלונאות ענף כלכלי המביא כסף ופרנסה לעשרות אלפי אנשים. לאור זאת לדבריו הוא הפך בעל ברית לשר התיירות יריב לוין שקיבל ממנו כל מה שביקש, כמו למשל אישור של הבאת 2,000 עובדים זרים ופלשתינים לענף. הוא גם הסביר שהוא נגד מסים גבוהים ושצריך להסיר רגולציות וציין, כי בתחומים אלה – אנחנו בדרך הנכונה.

אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות שהודה לשר לוין על פועלו בתחום התיירות הנכנסת, שגרם לכף שהשנה שחלפה הייתה שנת שיא ציין, כי קיים חשש מהמצב הביטחוני שיפגע בענף ולכן ביקש מהשר לוין לא להזניח את תיירות הפנים בעלת צרכים מיוחדים ושיש לדאוג לגורמי הייצור שלו. הוא גם הסביר שבצד הגידול במספר התיירים, חלה שחיקה בענף בגין עלייה שער הדולר וקבל על פעילות ההסתדרות הדוחפת להעלות את שכר המועסקים בחלקיות משרה. את הדרישה לשלם לרשות המסים מס רטרואקטיבי הוא כינה צרה צרורה שיש להסדירה והסביר כי על פעילות Airbnb עדיין לא הוטל חוק המיסוי, כפי שמוטל על המלונאים.

Exit mobile version