Site icon IAS

הרווח הנקי של פתאל החזקות בחציון היה 72.260 מיליון שקל

מלון אפולו בכרונינגן, הולנד. צילום באדיבות מלונות פתאל

מלון אפולו בכרונינגן, הולנד, אותו רכשה פתאל אירופה בשנה שעברה. צילום באדיבות מלונות פתאל

מתוצאות המחצית הראשונה של השנה כפי שפרסמה חברת פתאל החזקות, עולה שהרווח הנקי, המיוחס לבעלי המניות, עלה במחצית השנייה של השנה לכ-71 מיליון שקל, לעומת כ-68.5 מיליון שקל במחצית המקבילה בשנת 2017. העלייה ברווח הצטמצמה בעקבות גידול של כ-31 מיליון שקל בהוצאות המימון של החברה, הנובעים בעיקר מעליית שער החליפין של היורו והדולר בתקופה ובגידול בהיקף האשראי.

כך מתברר מדוח רווח והפסד של פתאל החזקות, רשת בתי המלון הגדולה בישראל, הכוללת 186 בתי מלון בארץ ובחו"ל.

הפסד ברבעון השני

הרווח החציוני המיוחס לבעלי המניות של כ-71 מיליון שקל, הושג למרות שפתאל החזקות הפסידה ברבעון הראשון של השנה כ-23.7 מיליון שקל בהשוואה לרווח של כ-5.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד אז הושפע  בעיקר מעלייה בהוצאות השכירות בסך של כ-32 מילון שקל ומגידול של כ-22.2 מיליון שקל בהוצאות המימון של החברה. מתברר גם כי איחוד אז של פעילות מלונות פרותאל והפיכתם ממלונות בניהול למלונות בשכירות וכן עלייה בשער החליפין של היורו והליש"ט – הביאו לעלייה ברווח התפעולי,EBITDAR , לגידול בהוצאות החברה ולהפסד הנקי.

פיצול הרווח הנקי

בדוח רווח והפסד, רווח נקי הוא עדיין לא השורה התחתונה. מתחת לשורת הרווח הנקי, מפוצל הרווח לרווח הנקי המיוחס לבעלי מניות החברה ולרווח הנקי שמיוחס לזכויות שאינן מקנות שליטה, כאשר הרווח שמיוחס לאלו שיש להם זכויות שאינן מקנות שליטה, הוא בעצם הרווח של המיעוט שמחזיק במניות חברות הקבוצה.

דוד פתאל פותח את המסחר בתל אביב עם כניסת החברה לבורסה. צילום עומר מסינגר

פתאל החזקות היא סוג של חברת אחזקות באמצעות התאגידים המוחזקים על ידה כמו, למשל, פתאל אירופה ומלונות פרותאל. "הקבוצה", או "רשת פתאל", פעילה בתחום המלונאות בישראל ובאירופה, ובכלל זה בהחזקה, תפעול, שכירות וניהול מלונות וכן ברכישה והקמה של מלונות חדשים, כאשר באירופה, נכון למועד הדוח, היא פועלת בעיקר במערב ומרכז אירופה. בנוסף, מחזיקה הקבוצה בשליטה משותפת ב-50% בזכויות חברה פרטית קפריסאית המחזיקה בזכויות בעלות וחכירה בשלושה מלונות בקפריסין (ביחד עם איסתא), וכן במלוא זכויות הבעלות בחברה קפריסאית המפעילה מלונות אלו. כמו כן, החל מ-1 במאי 2017 מאחדת החברה את הפעילות של מלונות פרותאל תיירות בעקבות הפיכתם ממלונות בניהול למלונות בשכירות.

המניות בפתאל החזקות מוחזקות על ידי בעלי עניין – 72.14%, שהגדולים ביניהם הם דוד פתאל, הדסה פתאל, והקטנים הם בניו של דוד פתאל ומגדל קרן השקעות. החזקות המוסדיים הם 16.47% והחזקות הציבור הם 11.39%.

השליטה בתאגידים המוחזקים על ידי פתאל החזקות הם בשיעור שמבטא שליטה, אך לא מלאה (לא 100%) והמשמעות היא שיש מיעוט שמחזיק ביתרה. פתאל החזקות בדוחות המאוחדים שלה – בדומה לכל חברה ששולטת בחברות אחרות – מאחדת באופן מלא (100%) את החברות המוחזקות ולאחר מכן "נותנת" למיעוט את חלקו בהתאם לשיעור האחזקה שלו.

כלומר, כדי להגיע להשפעה האמיתית של החברה המוחזקת על התוצאות, יש שני שלבים חשבונאיים – בשלב הראשון מאחדים באופן מלא את הדוחות של החברה הנשלטת (100%), אבל אז כדי להגיע לתמונה האמיתית, מורידים את החלק של המיעוט בשורה אחת (שורת הרווח המיוחס לזכויות שאינן מקנות שליטה). כך מקבלים את הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות, שאותו פירסמה פתאל החזקות בסכום של כ-71 מיליון שקל בחציון הראשון של השנה, כשהרווח הנקי היה 72.260 מיליון שקל, כאשר מתוכם לבעלי עניין היה 70.965 מיליון שקל ולבעלי מניות שאינן מקנות שליטה היה 1.295 מיליון שקל.

הון עצמי

הון עצמי הוא מונח חשבונאי המייצג את עודף נכסי החברה על התחייבויותיה, בהתאם למאזנה. ההון העצמי מוגדר כהפרש בין סך הנכסים של החברה לבין סך ההתחייבויות שלה. אם הנכסים עולים על ההתחייבויות – ההון העצמי חיובי.  בתחום היותר חשוב מכל, מציגה פתאל החזקות איתנות פיננסית. הונה העצמי של הקבוצה הסתכם ב-30 ליוני 2018 בכ-2.87 מיליארד שקל והוא  מהווה כ-38% מסך מאזן החברה. רכושה הקבוע של החברה הסתכם בסוף הרבעון השני של שנת 2018 בכ-3.8 מיליארד שקל ובקופתה מזומנים שווי מזומנים וניירות ערך בהיקף של כ- 1.1 מיליארד שקל.

Exit mobile version