Site icon IAS

ארגון מלונות צרפתי תובע את Airbnb על השכרה בלתי חוקית

בתים בפריז. כ-65 אלף נכסים עומדים להשכרה לטווח קצר. צילום Depositphotos

ארגון מקצועי של מלונות ומסעדות עצמאיים צרפתים, תבע את ענקית השכרת הדירות לטווח קצר באינטרנט Airbnb, כשהוא מאשים אותה בתחרות לא הוגנת על ידי "הפרה מודעת" של הכללים באחד השווקים החשובים ביותר של ענקית האכסון האמריקנית.

לפי AFP, סוכנות הידיעות הצרפתית, ה-UMIH – ארגון מקצועי המאגד מלונות, בתי קפה, מסעדות וברים עצמאיים שאינם מאוגדים באיגודים מקצועיים בצרפת – מאשים את Airbnb שהיא מאפשרת למשכירים להשכיר נכסים באתר, גם ללא מספר ההרשמה הנדרש, כלל שהציבו באחרונה פריז וערים צרפתיות נוספות, כדי להקשות על מי שמבקשים להשכיר את נכסיהם כעסק במשרה מלאה.

Airbnb מודעת לכך שחלק מבעלי הנכסים משכירים חדרים או דירות ליותר מ-120 יום בשנה, כשהם עוברים על המכסה שנקבעה, או ששוכרים משתמשים באתר באופן לא חוקי, כטענת התביעה. "אם נצא מתוך הנחה שאחוז אחד מתוך ההצעות של Airbnb אינם חוקיים – ההפסד של תעשיית המלונאות יכול להגיע למיליוני יורו בכל שנה", טוען הארגון.

דיון בתביעה נקבע ל-14 בפברואר 2019. בתביעתו דורש הארגון מבית המשפט פיצוי סמלי של 143 יורו, כגובה המחיר שדרש משכיר בלתי חוקי באתר ללילה בפריז ונמצא אשם בבית המשפט מוקדם יותר השנה. UMIH דורש גם 50 אלף יורו לכיסוי ההוצאות המשפטיות.

פריז הובילה את המלחמה ב-Airbnb ובפלטפורמות אחרות להשכרה שיתופית לזמן קצר, בטענה שאלה דחפו לעליית מחירי הדיור, בעוד הם מונעים מהרשויות המקומיות הכנסות ממסים, כשהם אינם מדווחים על ההשכרה כחוק. עונשים כבדים הוטלו על פלטפורמות שלא רשמו את הדירות באתריהם. אלה הגיעו בין החודשים ינואר לאוגוסט השנה לקנסות בגובה של 1.38 מיליון יורו.

בספטמבר אמר בכיר בעיריית פריז כי הם פועלים למנוע לחלוטין השכרת דירות בלב הבירה, תופעה שמייקרת את הדיור בפריז מעבר להישג ידם של התושבים המקומיים. הצעדים הללו דומים לצעדים שנקטו בנושא ערי תיירות ידועות אחרות ובהן אמסטרדם, ברצלונה, ברלין וניו יורק.

דובר מטעם Airbnb אמר, בין היתר, כי המלונות ממשיכים להגן על האינטרסים שלהם ומנסים לצמצם את הזכויות של הצרפתים להרוויח גם הם מהתיירות.

ל-Airbnb כחצי מיליון חדרים ודירות בצרפת, מתוכם לפי הערכה 65 אלף בפריז, בהשוואה ל-80 אלף חדרי מלון בבירה הצרפתית. בביר במחלקת הדיור בעיריה אמר כי רק 25 אלף מתוך 65 אלף הנכסים בעיר רשומים כיום כחוק.

שוק במונפרנאס, פריז. פועלים למנוע לחלוטין השכרת דירות בלב הבירה. צילום עירית רוזנבלום

גם ניו יורק נלחמת בהשכרות לטווח קצר

כאמור, פריז אינה לבד במערכה: לפי סוכנויות הידיעות, פקחים של עיריית ניו יורק פשטו בחודש שעבר על מגדל דירות יוקרה במנהטן בגלל השכרות לא חוקיות של הדירות לטווח קצר. הפקחים רשמו 27 דו"חות של שימוש לא חוקי כמלון לבעלי הדירות, במסגרת אחת מהפשיטות הגדולות ביותר שבוצעו בעולם נגד משכירי דירות לטווח קצר באמצעות שירותים כמו Airbnb.

ביולי הצביעה מועצת העיר ניו יורק פה אחד על הגבלת הפעילות של חברות דוגמת Airbnb ו-HomeAway. החוקים מתמקדים באיסור על השכרת בתים לימים בודדים ברחבי העיר. חברות ההשכרה מחויבות עתה להעביר לרשויות בכל חודש רשימות, כתובות ושמות של משכירי הדירות, בנוסף לפירוט אם הם השכירו את כל הדירה או רק חדר בה. עוד נקבע כי אם חברות ההשכרה לא יעבירו דיווחים מדויקים, הם יידרשו לשלם קנס של 1,500 דולר על כל פרט שנשמט.

לפי החוק בניו יורק, אסור להשכיר דירה לפחות מ-30 ימים, אלא אם כן הדייר נוכח בדירה באותה הזמן, וכך בעלי דירות יכולים להשכיר רק חדרים בדירה. לפי הערכות, חוקים אלה יוציאו משוק השכירות לטווח קצר 50 אלף דירות.

בגלובס פורסם אתמול כי התאחדות המלונות בישראל שיגרה מכתב למנהל רשות המסים, ערן יעקב, בו היא מציבה בפני הרשות דרישה לגבייה ולאכיפת תשלום מס כחוק מהשכרת דירות לטווח קצר באמצעות אתר Airbnb. לטענת ההתאחדות, רשות המסים נוהגת במדיניות של "דיבורים לחוד ומעשים לחוד" כשהיא לא מבצעת פעולות אכיפה בסיסיות הנדרשות למיגור העלמות המס בתחום.

ההתאחדות אף מציעה לרשות מספר הצעות לשיפור האכיפה בתחום, ובהם הצבת דרישה בפני אתרי האינטרנט בהם מפורסמות דירות הנופש לנכות מס במקור מכל עסקה המתבצעת דרכם.

בימים האחרונים עוסקים בענף המלונאות רבות בכך שרשת פתאל שכרה שני בניינים בתל אביב ומשכירה חדרים על בסיס השכרה לטווח-קצר.

Exit mobile version