Site icon IAS

סקול תל אביב: פתיחה חזקה עם דוד פתאל

דוד פתאל מספר על תחילת דרכו באירוע של סקול תל אביב. צילום עירית רוזנבלום

דוד פתאל מספר על תחילת דרכו באירוע של סקול תל אביב. צילום עירית רוזנבלום

את ההגדרה "להתחיל הכי חזק ואז להגביר בהדרגה", אפשר להחיל על האירוע הראשון של מועדון סקול תל אביב (Skal) שהתקיים היום (ד'), בקדנציית הנשיאות החדשה בתל אביב של אורי שנבל. זאת מכיון שהמרצה שלו היה טייקון המלונאות דוד פתאל, ששווי אימפריית המלונות חובקת העולם שלו צמחה ב-30% מאז הונפקה לא מכבר והיא עומדת כבר על 5.8 מיליארד שקל.

שנבל, מנכ"ל סנורמה – נציגת המכירות הבלעדית בישראל של תאגיד השיט רויאל קריביאן – נבחר לאחרונה לנשיא מועדון סקול תל אביב. מועדון סקול העולמי הוא מועדון החברים הגדול והחשוב בעולם של מנהלי ובכירי ענף התיירות. בישראל פועלים כיום שלושה מועדונים אזוריים בטבריה, בירושלים ובתל אביב.

את המפגש הראשון קיים שנבל, שכיהן בעבר כנשיא מועדון סקול חיפה, במלון הרודס תל אביב (מרשת מלונות פתאל), במסגרתו התארח והרצה פתאל.

באירוע נכחו הנשיאה היוצאת בתל אביב, אילנה קפלן, הנשיא הארצי יעקב הרטמן מטבריה, סוכנים, מלונאים כמו אביה מזרחי-מגן המנכ"לית של רשת פתאל, רפי וינר – המנהל הוותיק של רשת מלונות טמרס שיסיים את תפקידו בעוד חודשים אחדים ומחפש אתגרים חדשים – מנכ"ל אמדאוס גדי מור, מנהלת לשכת התיירות של קפריסין בישראל, לואיזה ואראקלס, המנכ"ל והבעלים של טל תעופה, גדעון טהלר ועוד.

לדברי שנבל, מטרתו היא לחזק את המועדון עם מנהלים צעירים ולהרחיב את השורות. "אני רוצה להכניס מנהלים מתחום המלונאות, התעופה, משרדי הנסיעות – מנהלים צעירים, שיצטרפו אלינו, ועשינו כבר מפגש אחד עם צעירים לשמוע מה חשוב להם, כשחלק מהמסקנות יושמו במפגש הזה". לדבריו, הדגישו הצעירים שהם בעד אירוע קצר, כי אינם יכולים לגזול הרבה מיום העבודה, עדיף שהמפגש יהיה בשעות הבוקר וכי הם רוצים לשמוע מרצים "ששווה לנו לקום מהכסא למענם ולבוא. ודוד פתאל הוא דוגמה טובה". הוא הוסיף שיש לו שיתוף פעולה עם התאחדות בתי המלון והתאחדות משרדי הנסיעות ובאולם נכחו גם מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, חני סובול וסמנכ"לית התאחדות המלונות, רומי גורודיסקי.

שנבל ציין כי עיקר המפגשים הללו הוא לספק "מינגלינג" למשתתפים, כפי שנהוג גם במועדוני סקול בעולם. "אם זה יעבוד טוב, אני מתכוון ליזום גם תרומה לקהילה. אני עצמי אוהב לתרום, הקמתי בית בחיפה לניצולות שואה, טיפלתי בנושאים של תאונות דרכים ברוטרי. נכון שכרגע המועדון עוסק במפגשים חברתיים ומקצועיים, החלפת דעות ושמיעת הרצאות בתחומי הענף ובנושאים אחרים, אבל אם אמשיך – אעשה זאת", הבטיח ל-IAS.

מימין יעקב הרטמן נשיא סקאל, דוד פתאל, אורי שנבל נשיא סקאל תל אביב, אילנה קפלן הנשיאה היוצאת. צילום עירית רוזנבלום

 

דוד פתאל לא מפחד מעובדים חזקים מתחתיו

דוד פתאל פרש את סיפור חייו מימיו כפקיד קבלה וקצין ביטחון במלון דן כרמל בחיפה ב-1980 ועד ימיו כיום עם 170 מלונות ב-17 מדינות בשווי עתק. לדבריו, הוא התאהב בתחום שוהוא "מין דיסנילנד שאני שוחה בו" וכי החלום שלו היה להקים חברת ניהול עצמאית ושאליה אכן הגיע אחרי כמה תחנות, כמו ניהול מלונות אפריקה-ישראל וגם כשלון פה ושם.

לדבריו, בשנות האינתיפדה הראשונה הצליחה רשת פתאל לתפוס את מקומן של הרשתות הבינלאומיות שלא ידעו להתמודד עם המצב, זאת בזכות ההתמקדות של פתאל בתיירות הפנים. "החלפנו את הילטון בבאר שבע ואת היאט בים המלח", סיפר.

מימין רפי וינר מנכ"ל רשת טמרס, יעקב סודרי מרשת פתאל, דוד פתאל ומנכ"לית פתאל אביה מזרחי-מגן. צילום עירית רוזנבלום

עד שנת 2005 התרכזה הרשת בניהול ובהסכמי שכירות עם מלונות בישראל, ואז נקנה מלון נירוונה בים המלח, שכיום הוא לאונרדו קלאב וכך החלה הבוננזה בקפיצות נחשוניות שכוללות רכישת רשתות מלונות שלמות באירופה.

פתאל הסביר שבניגוד לישראל, שבה הם פועלים כמלונות נופש ועסקים, בחו"ל מתמקדת החברה (פתאל אחזקות) במלונות עירוניים בדרגות של שלושה כוכבים פלוס וארבעה כוכבים פלוס – אך רק במרכז ובמערב אירופה ולא במזרחה, למרות הבאז שהיה אז על עסקים במזרח אירופה, שעלה למשקיעים בה ביוקר. "ההצלחה שלנו נובעת מהיכולת לשים פס רוחבי ואורכי איפה שאנחנו נמצאים ולהתמקד. היכולת שלנו לא להתפתות, עזרה לנו". הוא הוסיף שחריג אחד בתחום המלונאות בחו"ל מבחינתם היא העיר פאפוס בקפריסין, שבה רכשה החברה שלושה מלונות נופש בשיתוף עם איסתא, כי "הים התיכון הוא כמו ישראל".

כיום מארחת רשת פתאל העולמית 8,5 מיליון אורחים בשנה מ-140 מדינות. פתאל ציין את מחוייבותם לקהילה וכי כל מלון חייב להעסיק 1-4 עובדים עם צרכים מיוחדים.

בתשובה לשאלה של אורי שנבל מה היה פתאל מייעץ לאיש צעיר שרוצה להצליח כמוהו, השיב פתאל כי "דרוש מישהו שמוכן להשקיע ולאכול חצץ, לקחת אנשים טובים ולתת להם להתבטא ולעודד אותם, לתת להם את ההרגשה שהם מנהלים ולא נורא אם הם טועים. אנשים טובים זה הדבר הכי חשוב. לא פחדתי מאנשים חזקים מתחתי שיעיפו אותי מהמשרה שלי, כדי שאני אוכל להתקדם למשרה הבאה".

ואילו אילנה קפלן ציינה כי המסר שעולה מהצלחתו של פתאל הוא, שלא חייבים להיות מתחום ההייטק כדי להצליח – שאפשר לעשות זאת גם בתחום התיירות, שהוא במידה רבה לואו-טק. פתאל הסכים ואף הוסיף ש"הגענו לשווי של יותר מ-5.8 מיליארד שקל למרות שאנחנו לא הייטק ולמעשה חברה שלא המציאה כלום, רק חברה של אנשים שאוהבים לארח ולטפל באורחים".

בתשובה לשאלה סיפר פתאל, בן להורים יוצאי עיראק, כי הוא שומר עד היום את כרטיס הביקור של אביו, שהיה עורך דין בבגדד. אבל שאין בכוונתו לפתוח שם מלון, גם אם יתאפשר, "זה כנראה לא יקרה".

Exit mobile version