חברת התעופה Wizz Air, מהשחקניות הבולטות בשוק הלואו-קוסט האירופי, מציגה קפיצת מדרגה טכנולוגית: החל מהשנה מצוידים כלל מטוסי החברה בשתי מערכות חדשות מבוססות בינה מלאכותית, שמטרתן לייעל את ביצועי הטיסה, לחסוך בדלק, להפחית פליטות ולשפר את חוויית הטיסה עבור מיליוני נוסעים.
הטכנולוגיה הראשונה, FlyGuide FPO של חברת StorkJet, הוטמעה במטוסי החברה החל מחודש מרץ 2025. המערכת מבוססת על אלגוריתמים של למידת מכונה, המנתחים את ביצועי המטוס בזמן אמת ומספקים המלצות מותאמות אישית לטייסים – החל מההמראה, דרך שלב השיוט ועד לנחיתה. ההמלצות כוללות מהירויות טיסה, גבהים ותכנון מסלול אופטימלי, והן מוצגות לטייסים על גבי טאבלטים ייעודיים בתא הטייס.
תוצאות הניסוי שקדמו לפריסה המלאה מרשימות: יותר מ-10,000 טיסות מבחן הדגימו חיסכון ממוצע של בין 0.5% ל-1% בצריכת דלק ובפליטות פחמן דו-חמצני – חיסכון משמעותי בהתחשב בהיקף הפעילות של החברה, הפועלת ביותר מ-50 מדינות.
בחודש אוגוסט הקרוב תושלם ההטמעה עם מערכת נוספת – שילוב של Aventus ו-SIGMA מבית חברת AVTECH – המספקת לטייסים מידע עדכני ודינמי על תנאי מזג האוויר, ישירות לתוך תא הטייס. בניגוד לדיווחים המסורתיים שמתקבלים לפני ההמראה, המערכות החדשות שולחות התראות חכמות וממוקדות מסלול גם במהלך הטיסה עצמה, ומאפשרות תגובה מהירה לתנאים משתנים.
המהלך כולו הוא חלק ממהלך אסטרטגי רחב שהשיקה החברה תחת השם Customer First Compass, בהשקעה כוללת של 14 מיליארד אירו. היוזמה נשענת על ארבעה עמודי תווך: מוצר, מחיר, שירות ותקשורת – ומכוונת ליצירת חוויית טיסה מתקדמת, ירוקה ואמינה יותר.
Wizz Air, שנבחרה לחברת התעופה הידידותית ביותר לסביבה באזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה בשנת 2024, מציבה לעצמה מטרה ברורה: להוביל את תחום הלואו-קוסט לא רק מבחינת מחיר – אלא גם בטכנולוגיה, דיוק, קיימות ונוחות.
החברה כבר רושמת תגובות חיוביות מהשטח: טייסים מדווחים על קלות שימוש וכלי קבלת החלטות מדויקים, בעוד הנוסעים נהנים מטיסות שקטות, בטוחות ומדויקות יותר – ומבלי לדעת, גם תורמים להפחתת פליטת מזהמים.