Site icon IAS

שדה דב: הקרב האחרון

משתתפי כנס החירום, בניסיון למנוע את סגירתו של שדה דב נכשלה . צילום חן גלילי

בכנס חירום שהתקיים היום בתל אביב עלה כי ההתעלמות הבוטה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מצרכיה הבסיסיים של העיר אילת, שערה הדרומי של מדינת ישראל, חרף התמיכה הגורפת לה זוכה העיר אילת במאבקה העיקש נגד סגירת שדה דב, הביא את מלונאי אילת להתריע מפני צמצום המלונות בעיר, פיטורי עובדים וביטול השקעות באילת, ואת ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, להכריז על פרישתו המיידית מסיעת הליכוד. "מחויבותי לתושבי אילת שבחרו בי גוברת על מחויבותי לליכוד", אמר ראש העירייה והוסיף: "אילת לא תתמוך בפוליטיקאים שלא יתמכו בה, כי בנפשנו היא". גם ההסתדרות הצטרפה היום למאבק בתמיכת היו"ר ארנון בר דוד וביום שני הבא (17.6) ייצאו תושבי העיר אילת וכל ועדי העובדים להפגנת המונים מול בית ראש הממשלה בירושלים.

בכינוס החירום השתתפו  ראש העיר תל אביב רון חולדאי, ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי, ראשי ענף התיירות בעיר ביניהם אמיר חייק – יו"ר התאחדות מלונות ישראל ומנכ"לי הרשתות, ליאור רביב (ישרוטל), דוד פתאל ואביה מגן מזרחי (פתאל) ורונן ניסנבאום (דן), מנכ"ל בית החולים יוספטל, ד"ר אלדר ברקוביץ ואסתר בר גל, החולה במחלה קשה. הם תיארו את ההשלכות ההרסניות על העיר אילת, התיירות והתשתית התעופתית במדינת ישראל באם ייסגר שדה דב. "זו מכה אנושה לענף – אולי מכת מוות" הצהירו המלונאים.

הירידה בטיסות לאילת הן מנתב"ג, לא משדה דב

"אנחנו מבקשים היום להתריע כי באם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יתעשת ויעצור או ידחה את מועד סגירת שדה דב – ימיט הדבר אסון כלכלי על העיר אילת, על ענף המלונאות בעיר ועל פרנסתם של מאות ואלפי תושבי העיר", הכריזו המלונאים. כבר היום יש ירידה של יותר מ-30% בטיסות מנתב"ג לאילת. "יותר ויותר אנשים שמתנסים בטיסה שכזו – שוקלים לעבור לנפוש או להתכנס לוועידה ביעד אחר במדינה קרובה", אומרים המלונאים ומציינים שלעומת זאת, בטיסות משדה דב לרמון אין ירידה בטיסות בגלל הקירבה, הנוחות, משך זמן הטיסה, החניה הקרובה והסמיכות למטרופולין. תיירות הפנים של אילת עומדת על 85% תיירות ישראלית, ואין ספק שהיא תיפגע.

אסתר בר-גיל, חולת הסרטן מאילת בכנס נגד סגירת שדה דב. צילום חן גלילי

עוד התריעו המלונאים מפני החשש שיצטרכו לצמצם חדרי מלון, לסגור חלק מהם ולפטר כוח אדם באילת.

אמיר חייק: "ראיתי את המשק כבר בהרבה מצבים. הבעיה העיקרית שלנו היא שגם אם צריך לסגור את שדה דב, אנשי התכנון של עיריית ת"א מדברים על 5 שנים של תכנון. אז מה המהירות? מה קרה? וכשאנחנו לא מבינים למה זה קורה אז יש רק תשובה אחת: כסף! שווי קרקע ועוד כסף".

דוד פתאל אמר: "באילת לא נבנו בתי מלון חדשים ב-20 השנים האחרונות. סוף סוף יכולה להיות התעוררות באילת, אבל זה מחזיר אותנו אחורה. אף אחד במצב הזה לא יבנה יותר מלונות באילת. תיירות הפנים בעיר אילת מהווה 85% מהיקף התיירות בעיר. אם תיירות הפנים תיפגע ב-20-30% וסביר להניח שתיפגע אף יותר, זה מוריד את סף הכדאיות והכלכליות ומחזיר אותנו אחורה. צפויים נזקים כבדים ופיטורים של עובדים".

אביה מגן מזרחי אמרה: "מבחינתי סגירת שדה דב זו הפרה של הסכם קיים בין מדינת ישראל לתושבי אילת. זה ממש לייבש את אילת".

ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל: "לרשת ישרוטל יש 8 מלונות היום באילת. אנחנו אמורים להקים 2 מלונות חדשים בעיר. אני מודיע שאנחנו לא נפתח יותר בתי מלון באילת. אם השדה ייסגר ומדינת ישראל ויתרה על אילת גם ישרוטל תוותר".

רונן ניסנבאום, מנכ"ל דן: צריך לדבר גם על העובדים. אין ספק שזה ישפיע גם על התוצאות של המלון וזה יתגלגל חזרה לממשלה".

מפגינים באילת נגד סגירת שדה דב. גורל השדה האזרחי כרוך בזה הצבאי. צילום יח"צ

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי: "סגירת שדה דב נקבעה לעוד כשבועיים, ליולי 2019. תכנית לבניית 4,844 יחידות דיור בשטח שבו ממוקם כיום שדה התעופה כבר אושרה להפקדה. לכאורה, מדובר במהלך אשר לעיריית תל אביב-יפו – ולי כעומד בראשה – יש את כל הסיבות לתמוך בו. אלא, שבפועל, מדובר בתכנית הנעדרת ראייה אסטרטגית וארוכת טווח, המתעלמת מתרומתו הקריטית של שדה דב לחיבור החיוני כל-כך שבין מרכז הארץ לבין דרומה. שדה דב משרת כמיליון נוסעים בשנה, הוא אף ממלא תפקיד מרכזי בהבטחת גישה לטיפולים רפואיים, ולעתים אף להצלת חיים… אסור לתת לדבר לקרות. מספיק ודי למצעד האיוולת הישראלי של 2019".

על כביש 90: "הכתובת על הקיר והיא כתובה בדם"

"זוהי עבורנו שעת חירום של ממש, קריאת מצוקה ודרישה מראש הממשלה לגלות אחריות ואפילו חמלה", קרא ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, שמוביל את המאבק בארבע השנים האחרונות. "זהו מהלך אווילי, מיותר, חסר אחריות שמביא ממשלה להתעמר באזרחיה, לבגוד בהסכם הבלתי חתום בין הממשלה לבין אזרחי אילת". לדבריו, שדה דב הוא "התחנה המרכזית" של האילתים. הוא משמש כמנחת מהיר "לאוטובוסים עם כנפיים" שהם התחבורה הציבורית של תושבי העיר אילת ואורחיה המגיעים לכנסים, ועידות, חופשות ועוד. "לא מצאתי שום סיבה הגיונית לסגירת השדה – להוציא את הרצון לחמוד את הקרקע כדי לכסות גירעון תקציבי שיצרה המדינה", אמר הלוי והוסיף: "אני מבקש להדגיש, כי ניתן ואפשר לבנות על הקרקע 8,500 דירות לבעלי הקרקעות ולהותיר מנחת של מסלול אחד וטרמינל קטן. הממשלה מתנהגת בעניין הזה כמו כרישי נדל"ן ולא כממשלה שפועלת לטובת אזרחיה. אנחנו שקופים עבורם והכסף הגדול מנצח את הכל".

טרמינל 1 המחודש. אמור לקלוט את התנועה משדה דב לאילת. צילום רש"ת

לדבריו, גם ברשות שדות התעופה יודעים שנתב"ג העמוס והקורס לא יוכל להכיל את שדה דב, הם יודעים מה המשמעות של המתנה, הסעה על המסלול והמתנה לאישור משדה בינ"ל לאילת.  עוד אמר כי סגירת שדה דב תביא את הישראלים ואת האילתים לפנות לנסיעה בכלי רכב ובכך יהפוך כביש הערבה החד סטרי למלכודת מוות. "הכתובת על הקיר והיא כתובה בדם. אין לנו כוונה ללכת כצאן לטבח. אנו ממשיכים את המאבק נגד נתניהו ונגד ההחלטה ולא נחסוך בשום מאמץ כי בנפשנו היא. נלחם על הבריאות שלנו, על הפרנסה שלנו ועל 'צינור החמצן' שלנו".

מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) עולה, כי מתחילת שנת 2019 אירעו 4 תאונות קטלניות בכביש 90 ו-12 תאונות קשות. 7 בני אדם נהרגו בתאונות קטלניות. בשנת 2018 אירעו 6 תאונות קטלניות ו-20 תאונות קשות. 20 בני אדם נהרגו בתאונות קטלניות.

מנהל בית החולים "יוספטל" ומחוז אילת, ד"ר אלדר ברקוביץ', תאר גם הוא את הפגיעה האנושה באילת באם ייסגר שדה דב. "סגירת שדה תהיה אסון, כיוון שזה עורק תחבורה ראשי ומשמעותי בשני הכיוונים, האחד בהבאת רופאים יומיומית לאילת כדי לתת שירות לתושבי אילת מטופלי כל קופות החולים. זה ייפסק ברגע ששדה דב ייסגר, מכיוון שזמן ההגעה יוכפל", הצהיר ד"ר ברקוביץ, "השני, מטופלים ובראשם חולים אונקולוגיים, הטסים על בסיס יומיומי לטיפולים רפואיים במרכז הארץ".

השחקן יוסי מרשק בסרטון ההסברה של מנהלי הגוש הגדול. צילום מסך

הקמפיין הנגדי של מנהלי "הגוש הגדול"

מנגד, יצאו גם מנהלי "הגוש הגדול" בקמפיין משלהם, שמטרתו לסתור את כל טענות המתנגדים לסגירת שדה דב. קמפיין הסברה חדש עולה בימים אלו לאוויר כדי להתריע על ההשלכות ההרסניות של שדה דב והתועלות האדירות לציבור הנובעות מפינויו הקבוע לעוד כשלושה שבועות. הסלוגן שילווה את הקמפיין הוא "חיבוק דב – זה לא טוב" ו"חיבוק דב – חונק את המשק" והוא יכלול שלטי חוצות, מודעות ופעילות בדיגיטל וברשתות החברתיות. במסגרת זו הופק סרטון בהשתתפות השחק יוסי מרשק המסביר בשפה פשוטה וברורה את עיקרי הדברים. הציבור ייקרא להיכנס לאתר המספר את הסיפור האמיתי, מבוסס עובדות ונתונים, מאחורי פינוי שדה דב, ובעיקר את התועלות הגדולות הנובעות ממנו. פעילות ההסברה נועדה להנגיש לציבור מידע מהותי, שלדבריהם, "מוסתר ממנו במשך שנים במסגרת קמפיין שקרי ומכפיש, רצוף דיסאינפורמציה, המתנהל במימון גורמים עסקיים התומכים בהשארת השדה משיקוליהם שלהם".

שילוט בגנות "חיבוק הדב" של שדה דב. צילום יח"צ

מנהלי הגוש הגדול טוענים כי לאחר עשרות רבות של שנות פעילות לא מוסדרת, החלטות ממשלה, כנסת ובג"צ – על פינוי שדה התעופה שדה דב, השוכן לחוף הים, משאב ציבורי הנמצא במחסור חמור בישראל ואשר מעולם לא קיבל היתר כדין, יביא תועלות אדירות למדינה בדרום ובגוש דן.

"בהתאם להסכם חסר תקדים שחתמו נציגי הבעלים החוקיים של הקרקע עם המדינה בשנת 2007 – מוותרים הבעלים הפרטיים החוקיים על 50% מזכויותיהם בפרויקט מתחם דב החדש. משמעות הדבר כי פינוי השדה מהווה מנוע צמיחה כלכלי וחברתי אדיר למשק ובפרט לנגב עם העברת התמורות מהפרויקט בהיקף של כ-12 מיליארד שקלים לפרויקטים ציבוריים ומעבר בסיסי צה"ל לדרום. הוויתורים על זכויות הבנייה שהעניקו בלעדי הקרקע הפרטיים למדינה וכן ויתור על דמי שימוש שלא שולמו לאורך עשרות שנים נאמדת במיליארדי שקלים. אי סגירת השדה תגרום לנזק של למעלה מ-12 מיליארד שקלים שיחד עם הגרעון הקיים גם כך בתקציב המדינה, עלולים להכניס את המשק הישראלי למיתון חריף", הם טוענים.

מתחם דב החדש כולל מתחמי תיירות, פנאי ובילוי

בין התועלות המרכזיות הנוספות של פינוי השדה: הקמת רובע מגורים חדשני ומודרני, הכולל כ-70% שטחים ציבוריים, הבנוי על פי הסטנדרט הגבוה ביותר של תכנון עירוני בהתאם לאסטרטגיית תכנון ירוקה ומקיימת. מתחם דב החדש צפוי לשפר מהותית את היצע הדירות בתל-אביב עם כ- 16,000 יחידות מגורים, מתוכן כ- 7,000 יחידות דיור לזוגות צעירים, דיור מוגן ודיור במחירים מופחתים. מחצית מהדירות בפרויקט יהיו בנות 2-3 חדרים.

מתוך סרטון ההסברה של מנהלי הגוש הגדול. צילום מסך

בנוסף, מוסיפים מנהלי השטח שיתפנה, מתחם דב החדש כולל מתחמי תיירות, פנאי ובילוי ויצירת מקומות עבודה חדשים לכ- 25,000 איש. פינוי השדה יאפשר לראשונה גישה של הציבור הרחב לים והקמת הפארק החופי הגדול בישראל הכולל, בחלק קטן משטחו, מרינה ומרכז ספורט ימי, זאת בניגוד למצב האבסורדי הקיים בו השדה מונע גישה נוחה ובטוחה לקו הים, לה חשיבות מיוחדת במדינה צפופה וקטנה בה קיים מאבק על כל פיסת חוף נגישה לציבור.

את קמפיין ההסברה יזמו מנהלי הגוש הגדול שמונו מטעם בית המשפט לניהול שטח הגוש הגדול (6896). מינוי מנהלים לגוש (עוד בשנות ה-70 למאה הקודמת) נעשה לאור העובדה כי מספר הבעלים בחלקה למעלה מ-1,500 איש. המנהלים מוסמכים לטפל, בין היתר, בכל הקשור לתכנון, פיתוח וניהול קרקע (בחלק המערבי של הגוש). המנהלים מובילים יחד עם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ועיריית תל אביב במשך שנים את התוכנית להקמת מתחם דב החדש.

הקמפיין הפרסומי יעלה באמצעות משרד הפרסום סיטימדיה.

אתר שדה דב הסיפור האמיתי/.

Exit mobile version