Site icon IAS

רת"א: טיסות סדירות במהלך קיץ 2014

רשות התעופה האזרחית (רת"א)  סיימה לאחרונה את הליך הענקת היתרי ההפעלה לעונת קיץ 2014 לחברות התעופה המפעילות טיסות סדירות לישראל וממנה. היתרים אלה ניתנים לחברות בהתאם להסכמי התעופה ולחוק רישוי שירותי תעופה.

 

ממצאי הדו"ח המוצגים להלן מצביעים על צפי לגידול משמעותי בהיצע טיסות הנוסעים הסדירות לישראל וממנה וברמת התחרות בין חברות התעופה, כאשר יישום הפעימה הראשונה בהסכם התעופה בין ישראל לאיחוד האירופי מאפשר חלק ניכר מהגידול בשני פרמטרים אלה.

 

גידול במספר הטיסות–  מגמת הגידול במספר טיסות הנוסעים הסדירות צפויה להתחזק במהלך עונת קיץ 2014 . הגידול במספר הטיסות הנגזר מהיתרי ההפעלה של רת"א לעומת מספר הטיסות המצרפי שהופעל במהלך עונת קיץ 2013 הוא בשיעור של כ 18% , כאשר מספר חברות צפויות להגדיל את תדירות הטיסות שלהן באופן משמעותי. בין החברות האלה: חברות ה – Low Cost -"איזי ג'ט" ו "וויז אייר" והחברות "טורקיש", "פגסוס", "לופטהנזה  ,אליטליה" ו "בריסל איירליינס".

 

חברת אל על צפויה להגדיל את תדירות הטיסות באופן  משמעותי במספר קווים הכוללים את הקווים בין ת"א ליעדים: פריז, לוטון, פראג, מינכן, קייב ו -בודפשט. יישום הפעימה הראשונה של ההסכם בין ישראל והאיחוד האירופי במהלך חודש מרץ מאפשר כשליש מהגידול הצפוי במספר הטיסות. הצפי לגידול בטיסות הסדירות בקווים בין ישראל לאיחוד האירופי הוא בשיעור של כ- 20%  בקווים בין ישראל למדינות שאינן חברות באיחוד, הצפי הוא לגידול בשיעור של כ 15%.

 

מספר החברות–  ששים ושתיים חברות זרות ושלוש חברות ישראליות קיבלו היתרים להפעלת  טיסות נוסעים סדירות לישראל וממנה במהלך עונת קיץ 2014. ארבע חברות שלא הפעילו טיסות סדירות לישראל וממנה במהלך עונת הקיץ הקודמת קיבלו היתר להפעלת שרות סדיר במהלך עונת הקיץ. חברות אלה כוללות את חברת "טרנסאוויה" בקו ת"א אמסטרדם,  חברת "טרנסאוויה צרפת" בקו  ת"א פריז,  החברה הפולנית "אנטר אייר"  בקו ת"א ורשה ו ת"א – קטוביץ,  וחברה גאורגית  בקו טבליסי ת"א.

 

רמת התחרות–  אחד המדדים לגידול ברמת התחרות הוא מספר הקווים בהם מופעלות טיסות  סדירות ע"י שלוש חברות או יותר במקביל. מדד זה גדל בהתמדה במהלך השנים האחרונות כאשר הצפי לעונת קיץ 2014 מגיע ל 11 קווים בהשוואה ל- 13 קווים בעונת קיץ 2013 וקו בודד בעונת  קיץ  2007 , שיופעלו ע"י שלוש חברות או יותר במקביל הקווים בין ת"א לניו יורק, פריז, לונדון, רומא, וינה, ברצלונה, מינכן, ברלין, פראג, מילאנו, בוקרשט, אמסטרדם, בריסל, סופיה, ורשה, לרנקה ו טבליסי.

 

מדיניות הליברליזציה של הסכמי התעופה–  מדיניות הליברליזציה של הסכמי התעופה אשר  כללה את חתימת הסכם התעופה בין ישראל לאיחוד האירופי, מאפשרת חלק משמעותי מהגידול המרשים במספר הטיסות ובקיבולת המושבים המוצעת. מדיניות זו, הבאה לידי ביטוי בתהליך שוטף של עדכון הסכמי תעופה באמצעות הגדלת מכסת התדירויות ומספר החברות הרשאיות להפעיל טיסות סדירות, תורמת להגדלת כמות הטיסות ומספר החברות המפעילות טיסות סדירות. הגידול בהיצע וברמת התחרות מובילים, להפחתת מחירי הטיסות ולגידול משמעותי בתנועת הנוסעים לישראל וממנה הכוללת מרכיב משמעותי של תיירות נכנסת.

 

מעבר להסכם בין ישראל לאיחוד האירופי עודכנו במהלך השנים האחרונות הסכמי תעופה בין ישראל למספר מדינות שהיקף התנועה בינן לבין ישראל הינו משמעותי רוסיה, אוקראינה, קנדה וסין.

 

בריתות–  255 חברות תעופה זרות המפעילות טיסות סדירות לישראל וממנה משתייכות לאחת מבריתות התעופה הגלובליות . וואן וורלד, סקיי טים  וסטאר אלייאנס . החלק המצרפי

הצפוי של שלוש הבריתות מסה"כ היצע הטיסות הסדירות במהלך עונת קיץ 2014 הוא כ 37%. חלקה הצפוי של ברית STAR הכוללת בין היתר את קבוצת לופטהנזה הוא כ 20%.

 

חברות L.C חלק השוק מצרפי של חברות ה – – L.C "איזי ג'אט", "וויז אייר" ו "נורוויג'אן" המעניקות את שירותי טרום הטיסה בטרמינל 1 בנתב"ג, צפוי לגדול פי שתיים. חלק השוק צפוי לגדול מכ% 4 מסה"כ טיסות הנוסעים הסדירות הבינ"ל שהופעלו בנתב"ג במהלך עונת קיץ 2013  לחלק שוק של כ- 8%.

 

היקף פעילות צפוי של החברות הישראליות–  יישום תכנית הטיסות הסדירות של חברות אל על, ארקיע וישראייר שאושרה ע"י רת"א, מאפשר גידול מצרפי בשיעור של כ 14% לעומת מספר  הטיסות המצרפי שהופעל על ידן במהלך עונת קיץ 2013 .  בשל הגידול המשמעותי בפעילות חברות התעופה הזרות, מגמת הירידה בחלק היחסי של המובילים הישראלים מסה"כ טיסות הנוסעים הסדירות הבינ"ל המופעלות בנתב"ג צפויה להימשך. צפי חלק השוק של החברות הישראליות הוא כ- 37% לעומת כ- 38% במהלך קיץ 2013  כ- % 39 במהלך קיץ 2012 וכ-  40%  במהלך קיץ 2011.

 

Exit mobile version