לונדון הית'רו, נמל התעופה העמוס ביותר באירופה, דיווח כי מתקפת הסייבר על מערכת הצ'ק-אין והטיפול במזוודות כמעט תוקנה, אך העיכובים בטיסות צפויים להימשך גם היום (ראשון, 21 בספטמבר). המתקפה פגעה בספק צד שלישי – Collins Aerospace, שמפעילה את מערכת MUSE לטיפול בנוסעים ובמזוודות, וגרמה לחברות תעופה לעבור להליכים ידניים, מסורבלים ואיטיים.
מלבד הית'רו, נפגעו גם שדות התעופה בריסל, ברלין ברנדנבורג ודבלין, שם נרשמו עיכובים כבדים ועשרות אלפי נוסעים מצאו עצמם ממתינים שעות ארוכות. בבריסל הוחלט על צעד חריג במיוחד – ביטול של כ-50% מההמראות המתוכננות ב-21 בספטמבר, כדי למנוע צפיפות בטרמינלים.
מערכת MUSE משמשת לתהליכי ליבה רבים – מצ'ק-אין ועד עלייה למטוס – והיא אחת משתי מערכות הצ'ק-אין המרכזיות בהית'רו. המערכת המתחרה Amadeus לא נפגעה, ולכן חברות תעופה גדולות כמו בריטיש איירווייז הצליחו להמשיך לפעול כמעט ללא הפרעות.
בליל שבת הצליחה Collins Aerospace "לנקות" את קוד התוכנה שנפגע ולהפעיל בדיקות אנטי-וירוס מתקדמות, אך בהית'רו ממשיכים להיערך לאפשרות של תקלות נוספות וליישם תוכניות מגירה, כולל הגבלת גישה לטרמינלים במידת הצורך.
מי עומד מאחורי המתקפה?
עד כה אף קבוצה לא נטלה אחריות. ישנן השערות כי רוסיה מעורבת, אך אין לכך הוכחות. אנליסטים מזכירים כי בשנים האחרונות שדות תעופה רבים עמדו במוקד מתקפות סייבר מצד קבוצות פליליות כמו Scattered Spider ו-Rhysida, שפועלות בדרך כלל ממניעים כלכליים ולא פוליטיים.
מה מגיע לנוסעים?
תקנות האיחוד האירופי (EU-261) קובעות כי נוסעים זכאים לפיצוי כספי של עד 600 אירו במקרה של עיכובים ממושכים, אך רק אם מדובר בבעיה הנמצאת בשליטת חברת התעופה. מתקפת סייבר נחשבת לרוב ל"נסיבות יוצאות דופן", ולכן פיצוי כספי אינו צפוי.
עם זאת, חברות התעופה עדיין מחויבות לדאוג לנוסעים בעיכובים ממושכים:
אספקת ארוחות או שוברים לשתייה.
לינה במלון במקרה של עיכוב ללילה.
תחבורה למלון וממנו.
שיחת טלפון חינם לצורך יצירת קשר עם בני משפחה.
בינתיים, בשדות התעופה ממשיכים לנסות ולצמצם את ההפרעות, אך מומלץ לנוסעים להיערך לעיכובים אפשריים גם בימים הקרובים.
חדש! הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ: IAS – חדשות ועדכוני תיירות מהארץ ומהעולם