Site icon IAS

מנכ"ל IATA ישראל: "התנהלות שאינה שוויונית בשימוש בטרמינל 3 בנתב"ג"

קובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א בישראל. צילום עוזי בכר

לכבוד:

מר משה בן זקן, מנכ"ל,

משרד התחבורה והזהירות בדרכים, רח' בנק ישראל 5, ירושלים

מר בן זקן הנכבד,

בהמשך לשיחתנו השבוע: נתבקשתי על ידי חברות התעופה החברות בארגון IATA"" לפנות אלייך בדברים כדלקמן:

דומה כי, על השלכותיהן הקשות וחסרות התקדים של המלחמה והמערכה הצבאית בהם נתונה מדינת ישראל מאז יום 07/10/2023 אין כל צורך להכביר במילים. מן המפורסמות היא כי אחד המגזרים שנפגעו באופן הקשה והרחב ביותר בסיטואציה שנוצרה הוא משק התעופה האזרחית הבינלאומית וכל המשיק לו.

כידוע, חברות תעופה בינלאומיות רבות השהו וממשיכות להשהות את פעילותן התעופתית ממדינת ישראל או אליה מאז ראשית המערכה. לאור תפקידה המרכזי של התעופה האזרחית, כמנוע צמיחה כלכלי משמעותי (החורג הרבה מעבר לעוסקים הישירים בענף) בוודאי כזרז הכרחי בדרך להחזרת המשק הישראלי והציבור לשגרה אנו סבורים כי יהיה זה נכון מצידן של כל רשויות הנוגעות בענף ובראש ובראשונה משרד התחבורה (על כל יחידותיו) לנקוט, כבר בעת הזאת וללא כל שיהוי, בכל הפעולות האפשריות על מנת ליצור תשתית ראויה שוויונית ושקופה אשר תסייע לכלל חברות התעופה לשוב לפעילות בהיקפים כפי שהיו מקובלים ערב המערכה.

לדאבוננו, בימים אלה פורסמו בתקשורת ידיעות המצביעות על התנהלות אחרת שאינה שוויונית במסגרתה נתנו רק לחברות התעופה ממגזר ספציפי מסוים (הידועות כחברות לאו קוסו) הנחות משמעותיות בתעריפי השימוש בטרמינל 3 בנתב"ג שהינו טרמינל הטיסות הבינלאומיות היחיד המופעל במדינת ישראל בימים אלה.

בכל הכבוד, לדעתנו ההחלטה האמורה (ככל שהתקבלה) שמשמעותה העדפת מגזר אחד על משנהו אינה עולה בקנה אחד עם טובת הענף בכללותו ולטעמנו אין בה כדי להוות תמריץ מתבקש להחזרת טיסות מלאה של כל חברות התעופה והשבת המצב לקדמותו.

אשר על כל האמור, בראש ובראשונה נבקשך להפעיל את סמכותך ובשלב זה לפעול באופן מידי להשוואת כל תעריפי האגרות לכל חברות התעופה העודות שימוש בטרמינל 3, וזאת כחלק מפעולות אחרות נוספות בהן ניתן לנקוט ולסייע לחברות התעופה באופן שתיווצר תשתית ראויה שתבטיח חזרה מהירה וחלקה לשגרת פעילות תעופתית אזרחית בינלאומית ענפה מישראל ואליה (על כל המשתמע מכך) מיד בסמוך לאחר שיתאפשר הדבר.

במסגרת זו וככל שהדברים מתייחסים לאגרות התעופה נבקש בנוסף כי, יינקטו כבר כעת כל הפעולות לביטול מס הנוסע הנכנס המושת על חברות התעופה וכי יבוצע עדכון מידי של אגרת הסבלות, כך שחברות התעופה ישלמו אך ורק על שרות שניתן להם.

בשולי מכתבי אבקש לציין כי, מזה שנים מתקיים דיון (גם בחסות וועדת הכלכלה של הכנסת) בנוגע לרפורמה נדרשת במדיניות אגרות התעופה במדינת ישראל אשר תעמיד את ישראל בשורה אחת עם הנהוג והמקובל במדינות מסוגה בעולם.

גם לאור המצב בו שרויה המדינה, אשר ברור הוא כי יימשך עוד זמן רב מבוטל, נבקש להורות על הפחתה גורפת (ולו זמנית) באגרות על מנת לדרבן חברות תעופה נוספות לטוס לישאל, וגם לעודד חברות שכבר פועלות להגדיל את היקף הפעילות שלהן. (על פי המידע המצוי בידי IATA עד סוף הרבעון הראשון של 2024 סה"כ מספר המושבים הצפויים בשוק הישראלי יעמוד על 41% ממספר המושבים לפני פרוץ המלחמה).

היערכות לקראת "היום שאחרי" כבר כעת תוך ניהול דיאלוג ענייני עם כל העוסקים בענף וזאת במטרה להקים תשתית אשר תזרז ותתמרץ את החזרה לשגרה בהחלט יכולה לשמש הזדמנות נאותה ליישם הרפורמה הנדרשת גם בסוגיה מהותית זו.

בהקשר דברים זה נבקש לכנס מיידית קבוצת עבודה עם IATA וחברות התעופה על מנת לבחון בצורה מעמיקה את כלל האגרות ובכך להביא את ישראל לפרקטיקה המקובלת בעולם בקביעת אגרות ושירותים בתעשיית התעופה.

לא מותר לציין כי, ארגון IATA עומד לרשותך ולרשות צוות משרדך בכל אחד מהעניינים הנ:ל, בכל עת וככל שיידרש.

בברכה,

קובי זוסמן מנהל IATA ישראל

 

העתק:

מנהל רשות שדות התעופה

מנהלי חברות התעופה

תגובת משרד התחבורה

"משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בהובלת השרה תא"ל (במיל') מירי רגב פועל לשימור רציפות  תפקודית באוויר, בים וביבשה, כחלק מפעולות אלו אנו מנהלים שיח רציף עם חברות התעופה וכלל הגורמים הרלוונטיים להבנת אתגרי השעה וגיבוש פתרונות מיטביים לטובת עתיד ענף התעופה".

Exit mobile version