Site icon IAS

התוצאות הכספיות של אל על מבטאות חוסן בשגרה ובחירום

דינה בן-טל גננסיה, מנכ"לית אל על בהצגת המצגת. צילום שוש להב

"זוכרים שנשאלנו בעבר אם יש צורך בחברת תעופה לאומית… אמנם אל על אינה בבעלות המדינה, אבל אנו מחויבים להתייצב ולתרום למדינה בכל עת, וכך זה גם בתקופת המלחמה הזו…", אומרת דינה בן טל גננסיה, המנכ"לית הנמרצת של חב' התעופה אל על, במפגש שהתקיים הבוקר (ה') להצגת הדוחות הכספיים של אל על.

ב-7 באוקטובר 2023, תחילת הרבעון הרביעי, פרצה מלחמת "חרבות ברזל" שממשיכה להשפיע דרמטית על המשק הישראלי, על פעילות ענף התעופה ובכללו על אל על. דירקטוריון החברה והנהלתה נערכו במתכונת חירום מיד לאחר אירועי 7 באוקטובר, ומאז מנהלים אותה תוך התאמה להתפתחויות המדיניות והביטחוניות ובהתאם לדרישות ולצרכים הלאומיים של התקופה, לרבות שמירה על גשר אווירי המחבר בין ישראל לעולם. מאז פרוץ הלחימה הטיסה החברה יותר כ-2 מיליון נוסעים בכ-11,000 טיסות.

על רקע הלחימה, החברה ממשיכה לבצע התאמות בלוח טיסותיה ובתמהיל יעדיה. בין היתר, השהיית פעילות לקווים בהם ירד הביקוש לצורך תגבור הקווים המבוקשים והחיוניים יותר, חידוש פעילות קווים מבוקשים, שינוי מסלולי טיסה, הפסקת פעילות ליעדים עונתיים והשהיית  הפעלת טיסות למספר יעדים. בתוך כך תגברה החברה קווים ליעדים מהם הביקוש גדול דוגמת יעדי ארה"ב, וקווים נבחרים באירופה.

במקביל, לאורך כל הרבעון הרביעי וגם כיום, הוספנו לתגבר את זרם הסחורות האווירי, לרבות בהבאת ציוד חיוני לישראל, כסיוע לכוחות הביטחון וההצלה. מפרוץ המלחמה החברה הובילה כ-41,000 טון מטען הכוללים ציוד חיוני בטיסות הסדירות בבטן המטוס, בטיסות מטען ייעודיות במטוסי הדרימליינר, במטוס 777 שהותאם במיוחד למטרה זו, ובמטוס המטען של החברה.

חוסר הוודאות של המלחמה הביא גם לחוסר ודאות בקרב הצרכנים ולשינוי בהתנהגות הצרכנית בכל הנוגע להזמנות ולביטולים ברגע האחרון. אל על אפשרה גמישות לרוכשי הכרטיסים ומאפשרת עד היום ביטול טיסה עד 24 שעות מההמראה וקבלת שובר זיכוי מלא, ללא דמי ביטול לטיסות הממריאות עד סוף חודש אפריל (כולל חג הפסח).

עם הפסקת פעילות חברות התעופה הזרות בישראל נוצר שינוי חד במצב השוק, הכולל שינוי בתמהיל היעדים והזמנות ברגע האחרון, דבר שמטבע הדברים משפיע על התמחור. מפרוץ המלחמה החברה מנהלת מדיניות מחירים מוקפדת. ניתוח של ממוצע שנתי להכנסה למושב מוטס (RASK) מצביע כי ההכנסה ממכירת כרטיסים למושב מוטס כמעט ולא השתנה (9.0 בשנת 2023 לעומת 8.8 בשנת 2022).

דינה בן-טל גננסיה, מנכ"לית אל על: "בימים אלה הערך העליון המוביל את כולנו הוא ערך הסולידריות. מאז פרוץ המלחמה התגייסנו באופן מוחלט לטובת המדינה ופעלנו במתכונת חירום, תוך שאנו מבטיחים גשר אווירי למדינה וממנה. במקביל המשכנו לדבוק בתוכנית האסטרטגית, מתוך מחויבות לצמיחת החברה. התוצאות השנתיות משקפות קו מגמה של שיפור עמוק בליבת העסקים שלנו. זו תוצאה של ניהול מוקפד, התייעלות תפעולית ופיתוח עסקי נכון. תוצאות שלושת הרבעונים הראשונים מדברות בעד עצמן ומראות שאל על בתנופת עשייה ומציגה את השנים הטובות ביותר בתולדותיה.

תוצאות הרבעון הרביעי, רבעון המלחמה, מבטאות את גמישותנו הגבוהה בניהול רגיש ונכון של הביקושים הגדולים. למרות היותנו הגורם היחידי שמטיס ישראלים באופן משמעותי – ההכנסה הממוצעת לנוסע לקילומטר (RASK) מציגה עלייה בשיעור נמוך של כ-5 אחוזים בלבד. המשימה הלאומית עומדת כל הזמן לנגד עינינו ואנחנו מסתכלים קדימה להמשך מימוש התוכנית האסטרטגית תוך דגש על אחריותנו. בהזדמנות זו, אני רוצה להודות לעובדי החברה על מחויבותם האישית לאחריות ולמשימה הלאומית לאורך תקופת המלחמה".

ינקל'ה (יעקב) שחר, סמנכ"ל כספים באל על: "התוצאות הכספיות מבטאות היטב את חוסנה של החברה בשגרה ובחירום כאחד, וכן את נחישותה להתמקד במטרות האסטרטגיות וחיזוק מבנה ההון, תוך שמירת מבנה העלויות שלה. אנו מבחינים בשיפור משמעותי ומתמשך לאורך השנה בכל פעילויות הליבה שלנו, שמצביע כי הפעולות שלנו, שהחלו עוד בתקופת הקורונה, נושאות פרי, ואנו נחושים לשמור על הישגים אלה גם לשנים הבאות".

הצוות הבכיר של אל על עונה על שאלות משתתפי המפגש. צילום שוש להב

עיקרי התוצאות:

*צמיחה של 26% בהכנסות בשנת 2023, שהסתכמו בכ-2.5 מיליארד דולר, בהשוואה להכנסות של כ-2 מיליארד דולר אשתקד; גידול של 21% בהכנסות החברה ברבעון הרביעי לשנת 2023, שהסתכמו בכ-678 מיליון דולר לעומת 561 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

*הרווח לפני מס ב-2023 הסתכם בכ-125 מיליון דולר, לעומת הפסד לפני מס של כ-14 מיליון דולר בשנת 2022; הרווח לפני מס ברבעון הרביעי של 2023 הסתכם בכ-40 מיליון דולר לעומת רווח לפני מס של כ-7 מיליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2022.

*העלייה ברווחים ברבעון הנוכחי ביחס לרבעון המקביל אשתקד מושפעת מ-5 נקודות עיקריות: גידול בפעילות ובקיבולת המוצעת (ASK), התאמת תמהיל היעדים הכוללת התמקדות ביעדים המבוקשים; ירידה במחיר הדלק שחסכה כ-17 מיליון דולר לחברה; עלייה משמעותית בשיעור הטסת המטען עד כדי הכפלת ההכנסה מהרבעון המקביל אשתקד; שימור ההתייעלות מתקופת הקורונה שמשמעותה הגברת הפעילות תוך צמצום הוצאות.

*ה-RASK (ממוצע הכנסה למושב מוטס) בשנת 2022 עמד על 8.8, וכמעט לא השתנה לעומת 2023 ששיעורו הוא 9.0.

*ה- EBITDAR של החברה בשנת 2023 הסתכם בכ-556 מיליון דולר (כ-22% מסך ההכנסות) לעומת EBITDAR של כ-349 מיליון דולר (כ-18% מסך ההכנסות) בשנת 2022; ברבעון הרביעי של 2023 הסתכם ה- EBITDAR של החברה בכ-161 מיליון דולר (כ-24% מסך ההכנסות), לעומת EBITDAR של כ-102 מיליון דולר (כ-18% מסך ההכנסות) בתקופה המקבילה אשתקד.

*החברה מסכמת שנה שבה הראתה שיפור בכל מדדי הרווחיות, מה שמשקף את חוסנה העסקי של החברה ועוצמת המותג שלה תוך שימור מבנה עלויות לאחר היציאה ממשבר הקורונה.

Exit mobile version