Site icon IAS

ה־FAA מחזירה לבואינג את הסמכות להנפיק אישורי כשירות אווירית

משרדי חברת בואינג בארה"ב. צילום בואינג

רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית (FAA) הודיעה כי החל מ־29 בספטמבר 2025 תותר לבואינג לשוב ולהנפיק בעצמה אישורי כשירות אווירית (Certificate of Airworthiness) לחלק ממטוסי ה־737MAX ומטוסי ה־787 דרימליינר. מדובר בהחזרת סמכות שנשללה מהחברה לאחר שני אירועי בטיחות חמורים: התרסקויות מטוסי 737MAX של ליון אייר ואתיופיאן איירליינס בשנים 2018–2019, ולאחר מכן גילויים על כשלים במערכת הייצור של דגם ה־787 בשנת 2022.

ההיתר מתבצע במסגרת תוכנית ODA (Organization Designation Authorization), המאפשרת ליצרנים מוסמכים לבצע חלק מתהליכי ההסמכה בשם ה־FAA. עם זאת, בשונה מהעבר, החזרת האישור לבואינג תתבצע במתכונת מוגבלת: החברה וה־FAA יתחלפו מעתה בתורות על בסיס שבועי בבדיקת מטוסים חדשים ובהנפקת האישורים.

ה־FAA הדגישה כי אין מדובר ב"צ'ק פתוח". לדבריה, הרחבת סמכות ה־ODA נועדה דווקא לאפשר למפקחים הממשלתיים להשקיע יותר זמן בליווי תהליכי הייצור עצמם, ולא רק בשלב הסופי של המסירה. בהצהרה רשמית נמסר כי "יותר פקחי FAA יצפו בשלבי הרכבה קריטיים, יבחנו מגמות, יוודאו שעובדי בואינג פועלים לפי דרישות ההנדסה והבטיחות המאושרות, ויעקבו אחר שיפור מתמיד במערכת ניהול הבטיחות של החברה."

אחד מדגשי הפיקוח החדשים יהיה גם על תרבות העבודה בתוך בואינג. לפי ה־FAA, פקחים יבדקו כי עובדים יכולים לדווח על בעיות בטיחות ללא חשש מפגיעה או נקמה – סוגיה שעלתה בעבר בהקשר של חושפי שחיתויות מתוך החברה.

ההחלטה של ה־FAA מתקבלת בעין בוחנת מצד גורמי תעשייה וציבור הנוסעים, שחלקם חוששים כי החזרת הסמכות לבואינג עלולה להוביל לקיצור תהליכים. מנגד, מומחים מציינים כי השארת מלוא האחריות בידי ה־FAA לבדה אינה ריאלית לאורך זמן, בשל כמות המטוסים הנמסרים מדי חודש. כעת, השאלה המרכזית היא האם המודל החדש של "אמון תחת פיקוח" יצליח לשמור על סטנדרט בטיחות בלתי מתפשר – מבלי לעכב את תעשיית התעופה האמריקאית.

חדש! הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ:  IAS – חדשות ועדכוני תיירות מהארץ ומהעולם

Exit mobile version