Site icon IAS

אתיופיאן איירליינס: מטיסת בכורה לקהיר ב-1946 ועד תל אביב ב-2020

מטוס תל אביב של אתיופיאן בנחיתה ראשונה בנתב"ג. צילום עוזי בכר

את טיסתה הראשונה ביצעה חברת אתיופיאן איירליינס בשנת 1946 לקהיר שבמצרים, ואת שנת 2020 חנכה אמש (א') עם נחיתת מטוס שניתן לו השם "תל אביב", 74 שנים מאוחר יותר. בישראל פעילה אתיופיאן כבר 23 שנים. עתה מטיסה החברה 12.5 מיליון נוסעים בשנה, הגיעה להכנסות של 4 מיליארד דולר, מפעילה 121 מטוסים ואתר סטארטרקס – המדרג את חברות התעופה – זיכה אותה בארבעה כוכבים.

קבוצת אתיופיאן איירליינס היא חברת התעופה הגדלה במהירות הגדולה ביותר באפריקה. החברה מפעילה טיסות ישירות פעמיים ביום מת”א לאדיס אבבה ומשם טיסות המשך ליותר מ-120 יעדים ב-5 יבשות.

בית מסורתי אתיופי. מדינה עם תרבות עתיקה ואוצרות טבע. צילום Depositphotos

כיום מציעה אתיופיאן טיסת בוקר וטיסת לילה מדי יום, כשהכוונה היא להציע טיסה שלישית, שתאפשר קשר נוח לטיסות ההמשך של החברה ליעדי המזרח הרחוק.

בחודשים ינואר-נובמבר 2019 הטיסה אתיופיאן איירליינס לישראל וממנה קרוב ל-150 אלף נוסעים. 60% מתושבי אתיופיה הם נוצרים וחלק הארי של התיירות האתיופית לישראל היא תיירות צליינית, שמקבלת עידוד ממשלת אתיופיה במובן של תמיכה בטיסות. בישראל מנסים לעודד את החברה לפתוח טיסות גם לנמל התעופה רמון, על מנת להביא צליינים מרחבי אפריקה בזכות החיבור הטוב שלה למדינות ביבשת.

אתיופיאן מחזיקה ומתפעלת צי מטוסים אולטרה-מודרני וידידותי לסביבה עם גיל ממוצע של 5 שנים הכולל מטוסי: בואינג 787-8, בואינג 787-9, בואינג 777-300ER, בואינג 777-200LR, איירבוס  A350   ועוד.

טהלר: האתיופים הם אוהבי ישראל 

גדעון טהלר מנכ"ל של טל תעופה

גדעון טהלר, מנכ"ל חברת טל תעופה המייצגת את אתיופיאן (וחברות תעופה רבות אחרות) בישראל, אמר במפגש עיתונאים שאתיופיאן לא מקבלת בישראל את החשיפה לה היא ראויה, כמי שהיא חברת התעופה הגדולה ביותר באפריקה, המספקת קישור לטיסות המשך ליותר מ-120 יעדים בינלאומיים. "אתיופיאן איירליינס היא למעשה חברה גלובלית לכל דבר כמו לופטהנזה וטורקיש איירליינס וכמו כל חברה אחרת שמגיעה לכל קצוות תבל, עם המטוסים החדישים ביותר, עם הצוותים האמינים ביותר, ודרך אדיס אבבה, שהיא שער טוב לעולם", אמר,  "היא החברה הכי ידידותית לישראל. האתיופים הם אוהבי ישראל והעובדה שהחליטו לקרוא למטוס על שם תל אביב מעידה על כך גם כן. הזיקה בין הנצרות ליהדות באתיופיה חזקה מאד. גם הנוצרים לעיתים קרובות הולכים עם מגן דוד ויש כל כך הרבה מורשת יהודית באתיופיה. כך שבהחלט מומלץ למי שמחפש את שורשי היהדות – להגיע לאתיופיה".

הוא הוסיף שמלבד ההגעה לאתיופיה, שזה הבסיס, ולכל רחבי אפריקה, המעבר בקונקשן באדיס אבבה הוא הרבה יותר קל, "במיוחד בימים טרופים אלו שאנחנו שומעים על בעיות במוסקבה לישראלים בטרנזיט או באיסטנבול – שהוא שדה ענק וצריך ללכת שם קילומטרים – והמעבר אדיס הוא קל ומהיר ואיכותי".

לדברי טהלר, הרצון להוסיף טיסה יומית שלישית מטרתה לכסות את כל הקונקשנים בכל היעדים. "יש לנו יעדים בהודו למשל. עכשיו אנחנו מתחילים טיסות לצ'נאי. הרבה יותר קל לטוס תל אביב-אדיס-בנגלור, או לכל יעד אחר. או לקוריאה, לסין, ליפן. אתיופיאן חברה בברית הסטאר אליינס ויש לה גם תוכנית נוסע מתמיד משלה בשם שיבא מיילס (מיילים של מלכת שבא…),  "בקיצור, כמו מלכת שבא, שהיתה יפהפה ואהובה – אבל ביישנית, ושמעה לא הגיע לעולם. כך גם אתיופיאן איירליינס".

יוהנסבורג בדרום אפריקה. טיסה זולה במאות דולרים מחברות אחרות. צילום Depositphotos

קונקשן למדגסקר, טנזניה, הר הקילימנג'רו, מפלי ויקטוריה

שוקי פישלר, מנהל המכירות של טל תעופה, נתן כדוגמה ליעילות והכדאיות שבטיסות עם אתיופיאן את דרום אפריקה. לדבריו, אתיופיאן מכסה את כל דרום אפריקה וטיסת קונקשיין של אתיופיאן איירליינס זולה במאות דולרים מהטיסות הישירות של חברות אחרות. "אנחנו מוכרים היום את יוהנסבורג בסדר גודל של 400-450 דולר", ציין פישלר.

בילן ארפיין, המנהלת האזורית של אתיופיאן בישראל. צילום עירית רוזנבלום

פישלר הוסיף שלהודו יש לאתיופיאן קונקשן מהיר וטוב  לדלהי, מומביי ובנגלור עם כשעה המתנה בלבד "וגם המחיר מצויין", אמר. לאתיופיאן יש גם כמה יעדים בלעדיים או כמעט-בלעדיים ובהם מדגסקר סיישל, טנזניה, הר הקילימנג'רו, מפלי ויקטוריה ועוד.

ליעדים באסיה יש קונקשן יותר ארוך, של שש-שבע שעות המתנה. פישלר: "אנחנו נותנים לנוסעים על חשבוננו סיור באדיס מלווה בארוחת ערב ומופע אתיופי, סיור שיכול לעלות 100 דולר, ומחזירים את הנוסעים לשדה התעופה. כך מחפים על הקונשן הארוך".

חברה הצומחת עם היבשת

בילן ארפיין, המנהלת האזורית של אתיופיאן בישראל, סיפרה שהיא עובדת בחברה כ-20 שנה בתפקידים שונים. לפי הנתונים שהציגה בילן, המאה ה-21 היא המאה של יבשת אפריקה ואתיופיאן נמצאת במקום הנכון: יש בה אוכלוסיה צעירה המונה 1.3 מיליארד איש, 150 מיליון איש במעמד ביניים צומח, אוצרות טבע לא מנוצלים (ביניהם יהלומים וזהב) והיא יעד עיקרי להשקעות זרות (FDI – Foreign Direct Investments).

אתיופיאן היא בהליך של מעבר לחברת אחזקות עם שבע חברות-בנות הכוללות, בין היתר, חברת נמלי תעופה, אקדמיה להכשרה למקצועות התעופה, חברת שירותי לקוחות בינלאומית, חברת קרגו ולוגיסטיקה, חברת תחזוקה ועוד. החברה גם מספקת 100,000 ארוחות ביום למטוסים, כולל ארוחות כשרות וארוחות חלאל לציבור המוסלמי.

מלון סקיילייט של אתיופיאן איירליינס באדיס אבבה. צילום יח"צ

בבעלותה של אתיופיאן איירליינס מלון סקיילייט באדיס, מלון מערבי בן 5 כוכבים  שיכלול עם סיומו 1,000 חדרים. השלב הראשון שהסתיים בתחילת 2019 כולל 373 חדרים והוא מנוהל על ידי חברת ניהול סינית. לדברי פישלר, לקוחות החברה לנים במלון זה בטרנזיט כשמחירו נע בין 120-180 דולר ללילה. לדברי גדעון טהלר, המלון נמצא במרחק של עשר דקות הליכה משדה התעופה, שהוא עצמו נמצא כמעט בתוך העיר.

וכל זה לפני שדיברנו על אוצרות התרבות והטבע של אתיופיה, שנבחרה ליעד המוביל בשנת 2018 על ידי מועצת התיירות WTTC בהם גם ששה אתרים מוכרים על ידי יונסק"ו, שגם בהם כדאי לבקר לפני שממריאים לאחד ממאות הקונקשנים של אתיופיאן לרחבי העולם.

Exit mobile version