תחבורת נוסעים ברכבות באירופה נמצאת במגמת עלייה – יותר אנשים בוחרים ברכבות הן לעסקים והן לפנאי. עם זאת, נגישות לאינטרנט מהיר ואמין ברכבות עדיין מהווה אתגר משמעותי. סקרים שונים מצביעים על כך שבממלכה המאוחדת, למשל, 70% מהנוסעים חווים הפרעות WiFi תכופות במהלך נסיעותיהם לעבודה, לפי נתוני Uswitch.
שוודיה בראש הטבלה
על פי Speedtest Intelligence של Ookla (רבעון שני 2025), שוודיה מובילה את אירופה במהירויות WiFi ברכבות, עם הורדה חציונית של 64.6 Mbps – פי ארבע מהחציון של המדינות שנבדקו (7.6 Mbps), ופי 150 מהולנד שנמצאת בתחתית (0.4 Mbps).
גם מהירות ההעלאה של שוודיה בולטת: 55 Mbps, כמעט פי שניים מהמדינה השנייה – שוויץ (25.6 Mbps). מספר סיבות ליתרון השוודי: צי רכבות מודרני, שימוש בתדר 5GHz, חיבור מספר רשתות סלולריות ציבוריות, והשקעה מוקדמת ב-FRMCS – תקשורת רכבתית מבוססת 5G. בנוסף, רגולטור התקשורת השוודי (PTS) הרחיב את חובות הכיסוי לרבות מסלולי רכבת ראשיים, מה שיצר שכבת כיסוי עמוקה ורציפה.
מדינות נוספות עם ביצועים גבוהים
מלבד שוודיה, שלוש מדינות נוספות הציגו מהירויות חציוניות מעל 20 Mbps:
שוויץ: 29.8 Mbps, אירלנד: 26.3 Mbps וצ'כיה: 23.4 Mbps. צרפת כמעט נגעה בסף זה, עם ממוצע של 19.1 Mbps.
מי נותר מאחור?
חלק מהכלכלות הגדולות באירופה מציגות ביצועים נמוכים במיוחד ברכבות:
הולנד: 0.4 Mbps, אוסטריה: 0.7 Mbps, בריטניה: 1.1 Mbps, ספרד: 1.5 Mbps ואיטליה: 4.8 Mbps. לעומתן, גרמניה מציגה מהירות הורדה סבירה יחסית של 14.9 Mbps. גם נורבגיה נמצאת בחציון האירופי עם 7.6 Mbps, ורומניה בולטת עם 12.5 Mbps.
למה הפערים כל כך גדולים?
ביצועי ה-WiFi ברכבות אינם תלויים רק בציוד הרכבות עצמם, אלא במערכת כוללת: תשתיות פסי רכבת, כיסוי סלולרי לאורך הקווים, מערכות בצד המסילה ואפילו מדיניות רגולטורית. הבדלים במהירויות נובעים בעיקר מהמיקוד בקווי הרכבת: האם הם מטופלים כאזורי כיסוי בעדיפות או לא. השקעה בתשתיות ובכיסוי סלולר לאורך הקווים מובילה ל-WiFi יציב ואמין.
מעבר ל-Wi-Fi 5 ולתדר 5GHz מביא שיפורים ניכרים, בעוד שמדינות שמקצות משאבים לכיסוי 4G ו-5G ברכבות ובמנהרות, כמו שוויץ ושוודיה, מצליחות להציע חוויית נוסעים מהירה ואמינה יותר, גם מחוץ לערים.
בישראל – 68 מיליון שקל לשיפור הקליטה ברכבת: חריצת חלונות בלייזר בכל הקרונות
בחודש יולי האחרון פרסמנו ידיעה של משרד התחבורה והתקשורת בו מצוין כי מיזם שיפור הקליטה הסלולרית ברכבת ישראל ממשיך לצבור תאוצה: משרד התחבורה הקצה 68 מיליון שקלים ליישום פרויקט חריצת חלונות הקרונות בלייזר, לאחר שפיילוט שנערך בנושא הציג שיפור ניכר בקליטת הרשת הסלולרית במהלך נסיעה.
בנוסף, משרד התחבורה בשיתוף משרד התקשורת ורכבת ישראל בוחנים התקנת מגבירי wifi ומערכת אינטרנט אלחוטי עוצמתית בקרונות, לצד פריסת רשתות wifi בכל תחנות הרכבת. במקביל, רכבת ישראל תנגיש ללא עלות נכסים לאורך תוואי המסילות והתחנות לטובת הקמת אתרי סלולר נוספים, ומשרד התקשורת יפעל מול חברות הסלולר לעיבוי פריסת האנטנות, גם במנהרות.
מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי: "השילוב בין חריצת החלונות לעיבוי פריסת האנטנות יביא לשיפור משמעותי בחוויית הגלישה ברכבת ויתרום לחיזוק הרשתות הסלולריות בישראל."
חדש! הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ: IAS – חדשות ועדכוני תיירות מהארץ ומהעולם