Site icon IAS

תעשיית הנסיעות יוצאת לדרך חדשה – בת קיימא ודיגיטלית

תיירות בת קיימא ודיגיטלית. צילום freepik

לכבוד יום התיירות העולמי (World Tourism Day 2025), שחל היום (שבת, 27 בספטמבר 2025) אתר ברקינגניוז פרסם כתבה בה מצויין כי בעולם שבו 690 מיליון מטיילים כבר חצו גבולות בינלאומיים במחצית הראשונה של 2025 – עלייה של 5% לפי נתוני ארגון התיירות העולמי – ברור שהתיירות איננה עוד תחביב עולמי, אלא מנוע צמיחה משמעותי. דוחות WTTC מצביעים על תרומה של 10.9 טריליון דולר לתמ"ג העולמי ו־357 מיליון מקומות עבודה ב־2024, ובה בעת 3.3 טריליון דולר במיסים שנגבו מהמגזר ב־2023. עם כוח כזה – מגיעה גם אחריות.

כעת, מי שלוקחים את המושכות הם לא רק המלונות וחברות התעופה – אלא חברות טכנולוגיה. מה-AI שמחשב את המסלול הירוק ביותר, דרך מערכות IoT שמונעות פשפשים במלונות בלי חומרי הדברה, ועד פלטפורמות UGC שמחזירות את רווחי התיירות לקהילה – המהפכה כבר כאן.

בינה מלאכותית מייעלת שמיים, דיגיטל מחליף נייר

רומן טאונסנד, מנכ"ל סוכנות ה-PR הטכנולוגית Belvera Partners, מסביר זאת בפשטות: "מטכנולוגיות AI לניהול עומסים ועד אפליקציות שמחליפות מדריכי נייר – אנחנו עדים לשינוי מבני בתעשייה. החדשנות לא רק הופכת את הנסיעה לידידותית יותר לסביבה – היא גם מניעה קידמה חברתית."

דניאל בויל, מנהל פסטיבל התעופה העולמי של Terrapinn – אירוע שיארח 4,500 משתתפים באוקטובר הקרוב בליסבון – מוסיף כי חברות תעופה משקיעות כיום באנליטיקה ניבויית, תאומים דיגיטליים ומערכות בינה מלאכותית לא רק כדי לשפר רווחיות, אלא כדי להפחית דלק, לקצר זמני הסעה ולהקטין פליטות. לדבריו: "זה סיפור של חדשנות לא פחות מאחריות."

מהפכת הניקיון: פחות חומרי הדברה, יותר IoT

Valpas, סטארט־אפ פיני, מראה שגם לבעיות שנראות "קטנות" – כמו פשפשי מיטה – יש פתרון בר-קיימא.
החברה פיתחה מערכת IoT שמונעת נגיעות חדרים ללא שימוש בחומרים כימיים, ומספקת לדבריהם "השפעה אקלימית גדולה פי שניים מאשר דילוג על כביסות יומיות". מנכ"ל החברה מרטים גויס מציג עמדה ברורה: "קיימות לא צריכה להיות פשרה. היא יכולה להיות גם חוויה טובה יותר לאורח וגם רווחית למלון."

יעד: ביטול מוחלט של נייר עד 2027

בקצה אחר של הספקטרום נמצאת GoNexus, חברת שירותי תיירות טכנולוגיים, שמגדירה יעד שאפתני: 100% ללא נייר עד 2027.
כבר היום היא חוסכת 70 טון נייר בשנה, שווה ערך להצלת 1,200 עצים ומניעת 3,800 טון פליטות CO₂.

"טכנולוגיה מאפשרת לנו להיות זריזים יותר וגם יותר אנושיים – דרך תוכניות מלגות, ניקיון חופים והכשרת קהילות מקומיות" – אומר נשיא החברה רובן גוטיירז.

לא רק יעילות – גם צדק תיירותי

Civitatis, שמפעילה 96 אלף פעילויות ב־4,200 יעדים, משתמשת בדאטה לא כדי למכור יותר – אלא לנתב את התיירות ליעדים פחות עמוסים ולחזק 8,000 ספקים מקומיים.

Navisavi בונה כלכלה דיגיטלית מעגלית המבוססת על יוצרים מקומיים, ו־TUR4all משקיעה 100% מהרווחים שלה בהנגשת תיירות לאנשים עם מוגבלויות.

תיירות 2025: מהמוצר – לפלטפורמה של השפעה

אם בשנים קודמות השאלה הייתה "כמה מהר תגיע ליעד?" – כיום השאלה החדשה היא: "כמה השפעה חיובית תשאיר אחריך?"

וכשמיליוני מטיילים מבינים שטכנולוגיה יכולה להפוך כל נסיעה ליעילה יותר, נגישה יותר, הוגנת יותר – ברור שהעתיד של התיירות לא רק ירוק יותר, אלא גם חכם יותר.

חדש! הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ:  IAS – חדשות ועדכוני תיירות מהארץ ומהעולם

חפשו אותנו גם בטלגרם

Exit mobile version