Site icon IAS

שומרים על ים המלח

הועדה הארצית לתכנון ובניה של תשתיות לאומיות (ות"ל) בראשות רו"ח אביגדור יצחקי אישרה בישיבתה אתמול תוכנית המסדירה ביצוע קציר מלח באגן הדרומי של הים (בריכות האידוי), ושאיבת מים מהאגן הצפוני, המהווה פתרון ארוך טווח להגנה על מלונות ים המלח ועל התשתיות הסמוכות ומאפשרת את המשך תפקוד מפעלי ים המלח.

עליית המפלס

עקב שקיעת מלח בקרקעית בריכות האידוי, הגורמת לעליית מפלס המים באגן הדרומי של ים המלח, עליהן מבוססות פעילויות הייצור של מפעלי ים המלח ומתחמי התיירות כאחד, וירידת מפלס המים באגן הצפוני של הים, נוצר צורך דחוף בפתרון משולב, יעיל וארוך טווח אשר מחד, ייצב את מפלס הבריכות לאורך זמן ומאידך, יאפשר הקמת תחנת שאיבה חדשה לרבות מערך נלווה של הולכת מי ים מהאגן הצפוני לבריכות האידוי.

פתרון אופטימאלי

התוכנית שאושרה מספקת פתרון אופטימאלי, בין השאר באמצעות, הקמת תחנת שאיבה  מצפון למניפת נחל צאלים, אשר תחליף את התחנה הקיימת באזור שעתיד להתייבש והקמת מסוע להובלת המלח הנקצר מתחומי הבריכות הדרומיות אל האגן הצפוני. התכנית קובעת הנחיות באשר לאופן ביצוע קציר המלח ופינויו מהבריכה, כך שיאפשר את התהליך התעשייתי תוך מזעור ככל הניתן של הפגיעה הסביבתית והנופית או פגיעה בתפקוד בתי המלון.

התוכנית תוכננה בהתאם להחלטת הממשלה לפתרון קציר המלח והשאיבה שאושר בשנת 2012, ומהווה נדבך משלים לפעולות הדחופות להגנה על תשתיות ומלונות ים המלח אשר כבר מבוצעות, וכוללות בין היתר: טיפול במערך מי התהום, הגבהת כביש 90 בחלקים שונים, הגבהת סוללות החוף ועוד.

לדברי יו"ר הועדה, רו"ח אביגדור יצחקי, התכנית שאושרה לאחר עבודה מעמיקה של אנשי המקצוע, מאזנת בין כלל הצרכים של הגורמים השונים, ומביאה בחשבון היבטים תעשייתיים, תיירותיים, סביבתיים והתיישבותיים כאחד.

התוכנית הועברה לאישור הממשלה.
 

 

Exit mobile version