Site icon IAS

ניו יורק – אפריל 2024: מיצג הזיכרון וההנצחה של קהילת הנובה

מיצג הזיכרון וההנצחה של קהילת הנובה. יובל יושע צילום ועריכה, כריס ג'ורג' צילום

למיצג הנובה 06:29 בארה"ב הביאו יוצרי המיצג חומרים שלא הוצגו בישראל. המיצג בנוי באופן סיפורי שמציג את סיפורה של קהילת הנובה לפני הטבח. הריקודים, המוסיקה והערכים. חדר אחד מראה את המעבר ואת הרגע שבו המוסיקה נקטעת על ידי הירי. אחד החדרים מדמה מיגונית, חדר אחר מציג את מתקפת המחבלים: ההיערכות ואז את הירי של המחבלים. חדר אחד הוקדש לתיאור האלימות המינית.

עלות הפקת המיצג והבאתו לניו יורק נאמדת בהשקעה של 3.6 מיליון דולר, והקמתו מתאפשרת בזכות שיתוף פעולה עם מערך ההסברה הלאומי, משרד התפוצות, ארגונים יהודים, עמותת לארץ ופילנתרופים. הכנסות המיצג הן קודש להנצחת הנרצחים וטיפול בבני משפחותיהם, שיקום השורדים והשורדות, תמיכה בקהילת הנובה והסברת הטבח וגודל האסון שבא בעקבותיו, לצד קריאה להשבת החטופים. עלויות ההפקה כוללות בין השאר את הקמת עשרות המסכים, איסוף המידע, פיתוח התוכן, שינוע הציוד המקורי, שימורו, בניית הרחבה, תפאורות הפסטיבל, הצלייה, המקררים המחוררים מכדורים, עמדות הבר שנורו, הרכבים השרופים, מערכת ההגברה, הבמות שהותקפו, מבני השירותים המחוררים, המכוניות והציוד שנאסף בשטח ועוד.

המיצג 06:29 הוא הפרויקט ההסברתי הישראלי הראשון שמופץ לעולם באופן פיזי וויזואלי. הכניסה למיצג מגיל 16 ומעלה. 

עומרי סאסי, ממייסדי הנובה אמר: "המיצג שיזמנו, אני וחבריי, הוצג במשך מספר שבועות בתל אביב ובעזרת אנשים וגורמים רבים הצלחנו להביא אותו למרכז ניו יורק. המיצג מאפשר למבקרים להרגיש את כל שלבי האירוע מתחילת הפסטיבל ועד רגעי האימה. במבצע מורכב שארך חודשיים, הובלנו את כל הציוד המקורי – הצילייה המרכזית, הרכבים השרופים, השירותים המחוררים, הבמה ומערכות הסאונד. את כל המאמצים אנחנו עושים כדי לאפשר הנצחה של הנרצחים, גיוס משאבים לטובת הניצולים וכמובן – הסברה והצגת האמת בצורה מוחשית לעולם. המיצג יפתח ב21/4 למשך חודש ימים. אני מזמין את הציבור הרחב להגיע ולראות".

רעות פיינגולד, יוצרת, במאית וכותבת המיצג: "המיצג בנוי מפסיפס שנבנה בפסטיבל באותה שבת. מוצגים סרטונים אותנטיים מטלפונים של ניצולים ונרצחים, חדר שמוקדש לאלימות המינית, שרידים מהמתחם וכמובן חדר הנצחה עבור 401 נרצחי הנובה. אני מודה לקהילת נובה כולה, לשותפיי הרבים ליצירה, ומזמינה את הציבור בניו יורק לבוא, לגעת ולהרגיש".

גלעד ארדן, שגריר ישראל באו"ם ביקר היום במיצג ומסר: "התרגשתי מאוד לבקר במיצג. אני רוצה להודות לאנשי הנובה – יוני ורעות פיינגולד ועומרי סאסי שהביאו את המיצג לעיר הכי חשובה ומשפיעה בעולם כדי שהעולם כולו יראה את הזוועות שהחמאס ביצע. בפסטיבל הנובה השתתפו אלפי אוהבי מוזיקה מכל העולם כשהדבר המשותף להם זה אהבת החיים, אנושיות ושמחה. הטבח הנורא שגדע את הפסטיבל דווקא ברגע השיא שלו בזריחה, הוא הסמל הכי גדול לכך שהמלחמה שאנו מנהלים היא מלחמה האור בחושך. בשעה שהמוני המבלים מכל העולם רק רצו לרקוד ולשמוח, מרצחי החמאס היו עסוקים בלהוציא לפועל טבח אכזרי וברברי. כשאתה מבקר במיצג ורואה את הבגדים, הנעליים והחורבן שנותרו שם קשה שלא לעשות את ההשוואה לנאצים. במסגרת פעילותי באו״ם עשיתי הכל על מנת לחשוף את הזוועות בדגש על האלימות המינית של חמאס. בחלק החדש של המיצג שמוצג פה בניו יורק בפעם הראשונה, ייחשפו המבקרים גם לעדויות קשות של אונס והתעללות. מיצג 06:29 הוא כלי הסברתי ראשון במעלה עבורנו. בכוונתי להביא את עמיתיי, שגרירי או״ם של מדינות שונות לבקר בתערוכה ולחוות את הזוועות, ואני משוכנע שזה ישפיע באופן בלתי רגיל על דעתם ופעילותם."

מיצג הזיכרון וההנצחה של קהילת הנובה. יובל יושע צילום ועריכה, כריס ג'ורג' צילום

יוני פיינגולד, ראש הפרויקט ויו״ר איגוד תעשיית התרבות והפקות הבמה בישראל: "קיבלתי את הזכות להיות חלק מפרויקט שמייצג ערכים אוניברסליים ומספר את הסיפור של ערכי החברה הישראלית. העולם כולו חייב לראות ולשמוע אנשים שכל רצונם היה לרקוד, לשמוח ולהפיץ אהבה, שפגשו עם עלות השחר את הרוע הטהור, אנשי ההרס והאבדון. אני רואה את הפרויקט כחוד החנית של המלחמה באנטישמיות ובשנאה, וכשליחות עבור עמי, ארצי, קהילת המוזיקה והתרבות העולמית וכל אדם באשר הוא. אני מרגיש שהחיבור האמיץ עם אחינו היהודים בארצות הברית, מהווה השראה ועוצמה ומסמל את הלכידות של העם היהודי".

מהקונסוליה הישראלית בניו יורק, שהייתה שותפה לפרויקט נמסר: "ההתקפה הנפשעת על פסטיבל נובה ב-7 באוקטובר הותירה צלקת עמוקה בליבו של כל ישראלי. מיצג 'נובה' בניו יורק הוא יותר מאשר תערוכה – הוא זעקה אילמת הדורשת צדק עבור הקורבנות. במציאות מעוותת של דה-לגיטימציה מתמדת כלפי ישראל וניסיונות מגמתיים להאשים את הקורבן, הקונסוליה הישראלית רואה חובה להעביר את המראות הקשים הללו מישראל אל ליבה של ניו יורק, כדי להזכיר לעולם נגד איזה אויב אכזרי אנו נאבקים, ומדוע הניצחון במלחמה הזאת הוא צו מוסרי והכרח קיומי מבחינתנו."

שלי הראל פיטמן, מייסדת עמותת ״לארץ":״המטרה שלנו היא לא רק לעורר מודעות או להעביר מסר לציבור האמריקאי, אלא לבסס קהילה איתנה שתתמוך בישראל ותמשיך לעמוד לצידה בכל עת, ככל שהאתגרים הביטחוניים מתעצמים". ״המיצג הזה הוא לא פחות מטלטלה רגשית למי שלא נחשף כמונו, הישראלים, למראות הנוראיים ואנחנו כולנו תקווה שנצליח להגיע לכמה שיותר קהלים מגוונים.״

Exit mobile version